InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine zonder hoofdpijn

Migraine zonder hoofdpijn

Migraine zonder hoofdpijn Bij migraine wordt er meestal gedacht aan hevige hoofdpijn die in aanvallen komt opzetten. Er zijn verschillende vormen van migraine. Zo bestaat er ook een migraine waarbij er geen hoofdpijn ontstaat, maar dat men wel oogverschijnselen ziet. Dit wordt ook wel aura genoemd. Er kunnen allerlei tijdelijke afwijkingen in het gezichtsveld worden waargenomen zoals bijvoorbeeld het zien van gekartelde figuurtjes of uitval van het gezichtsveld. Deze aanval is binnen het uur weer volledig verdwenen. Wat houdt zo’n aanval in en kun je er iets aan doen om het te voorkomen?

Wat migraine inhoudt

Een migraineaanval ontstaat door een verstoring in de samenwerking tussen de bloedvaten en zenuwen in de hersenen. De oorzaak van een aanval kan door verschillende oorzaken komen zoals: vermoeidheid, stress of een naderende menstruatie. Het is mogelijk dat dit erfelijk is. Er zijn voedingsmiddelen die een aanval met hoofdpijn kunnen uitlokken zoals: chocolade, rode wijn, oude kaas of scherpe gerechten. Dit is niet aangetoond voor een aanval zonder hoofdpijn. Het komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Hoe vaak een aanval voorkomt kan variëren van een aanval per jaar tot wel een wekelijkse aanval.

Aura’s

Migraine met hoofdpijn komt het meeste voor. Daarnaast bestaat er ook een vorm van migraine waarbij er geen sprake van hoofdpijn is en waarbij er aura’s worden waargenomen. Deze vorm van migraine wordt ook wel de “klassieke migraine” genoemd of “migraine accompagnée” en hierbij ontstaan tijdelijke afwijkingen in het gezichtsveld. De auraverschijnselen beginnen meestal op één punt in het gezichtsveld en worden langzaam groter en verspreiden zich over het hele gezichtsveld. Soms is er sprake van een tunnelvisie of zelfs volledige blindheid. Het wordt ook wel eens omschreven als het kijken in een gebarsten spiegel.

Symptomen voor de aanval

Het klachtenpatroon van migraine is erg variërend. Zelfs bij één persoon kan het klachtenpatroon wijzigen. Meer dan de helft van de mensen met migraine ervaren prodromen. Dit zijn symptomen die aanwijzingen geven dat er een aanval aan staat te komen. Dit kunnen veranderingen in de gemoedstoestand zijn, waardoor men geïrriteerd kan zijn, hyperactief worden, concentratieproblemen kunnen hebben, een verminderde eetlust hebben of juist veel zin in eten hebben. Een migraine aanval zonder hoofdpijn kan ook een voorbode zijn voor een migraine aanval met hoofdpijn.

Klachten

De meest voorkomende klachten die worden ervaren tijdens een aanval zijn:
  • Het zien van zigzagvormige strepen
  • Het zien van flitsen
  • Minder goed/troebel zicht
  • Blinde vlekken in gezichtsveld
  • Uitval delen of volledige gezichtsveld
  • Zich zwak voelen
  • Tintelingen in armen en/of benen
  • Moeilijk kunnen praten

Kenmerken van migraine zonder hoofdpijn

Bij deze vorm van migraine is er geen sprake van hoofdpijn. Er komt wel een aanval, maar de hoofdpijn blijft achterwege. Daarom wordt het ook wel oogheelkundige of visuele aura zonder hoofdpijn genoemd. Een aanval kan variëren van enkele minuten tot een uur. Voorafgaand kan er sprake zijn van een zwaar gevoel in het hoofd, maar er is verder geen sprake van hoofdpijn. Meestal komt migraine zonder hoofdpijn voor op middelbare leeftijd vanaf 40 jaar. Soms kan het voorkomen dat deze vorm van migraine op jonge leeftijd ontstaat, of dat iemand die het op latere leeftijd krijgt er op jongere leeftijd ook al eens last van heeft gehad.

Wanneer naar de dokter?

Als er vaker dan tweemaal per maand een aanval ontstaat of de aanval duurt langer dan een uur, is het raadzaam om te overleggen met de huisarts. Als een uitval korter duurt dan vier minuten is het ook raadzaam een dokter te raadplegen. Er is niets aan te doen om het zien van een aura te verkorten. Medicijnen hebben verder ook geen effect op de aura’s. Het is niet aangetoond dat er schade aan de hersenen ontstaat.

Preventie

Probeer uitlokkende factoren zoals spanning, vermoeidheid en stress zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Zorg dat er voldoende ontspanning is en probeer voldoende slaap te krijgen. Dit geldt vooral in een stressvolle periode. Het is wetenschappelijk niet aangetoond dat er een verband ligt tussen een aanval van migraine zonder hoofdpijn en bepaalde voedingsmiddelen.

Wat te doen tijdens aanval

Mocht er een aanval komen, probeer dan vooral zo ontspannen mogelijk te blijven. Er is op dat moment niets aan te doen en je moet wachten totdat het vanzelf weer verdwijnt. Ga ergens ontspannen zitten of liggen. Door in paniek te raken zal de bloeddruk stijgen en dit kan ervoor zorgen dat er hoofdpijn ontstaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlekken zien van vermoeidheidVlekken zien van vermoeidheidHet kan gebeuren dat je erg druk bent, daardoor vermoeid bent en ineens vlekken in je gezichtsveld ziet. Vlekken zien va…
Vlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenVlekken, flitsen en/of sterretjes zien; mogelijke oorzakenIedereen ziet wel eens een vlekje voorbij drijven in zijn gezichtsveld, meestal gaat dit vanzelf weer weg en is er niets…
Wat is migraine?Wat is migraine?Migraine is een aandoening die nog altijd moeilijk te verklaren is, hoewel het bij zo'n 10% van de bevolking voorkomt. M…
Migraine en behandelingMigraine en behandelingMigraine is niet zomaar hoofdpijn, het is een vorm van hoofdpijn die uw hele leven op zijn kop kan zetten. Het is een zi…
Migraine, een vervelende aandoeningVeel mensen in Nederland hebben vaak last van hoofdpijnen. Die mensen kunnen dan niet werken of naar school gaan. Één va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth, Pixabay
  • www.shak.nl
  • www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "Migraine zonder hoofdpijn"

Reacties

Piet de Jong, 21-11-2017 21:16 #19
Ik heb jarenlang iedere dag last gehad van het aura verschijnsel. Iedere keer duurde dat inderdaad een uur. Dat heeft 15 jaar geduurd. Ik kreeg op een gegeven moment testosteron voorgeschreven voor iets heel anders. Daarvoor hielp het niet, maar mijn aura's waren op slag verdwenen en ik heb ze nooit meer terug gehad. Alsof er iets was gerepareerd waardoor het niet meer voorkwam. Dat is nu zo'n 10 jaar geleden. Ik had ook serieuze depressies, ook die zijn binnen een paar dagen nadat ik testosteron was gaan gebruiken verdwenen en nooit meer teruggekomen. Mijn eigen testosterongehalte was 1,2. Dat is erg laag. Eenvoudig te meten door bloed te laten prikken.

Sonja, 08-12-2016 20:13 #18
Ik heb migraine zonder hoofdpijn sinds dit jaar, op de raarste momenten komt het op zetten… Ronde verlichte bollen met in het midden een donkere bal. Ook heb ik verlichte halve manen, lijkt op een pacman figuur. Dokter zegt kan geen kwaad maar ik voel me helemaal licht in hoofd als ik dat heb.

Cherish1982, 02-06-2016 17:23 #17
Zojuist heb ik nog zo'n aanval gehad. Het begon met het gevoel alsof ik een 'zwaar' hoofd had waarna ik een verdoofd, tintellent gevoel kreeg aan de linkerkant in mijn gezicht: mijn wang, lip en tong (mijn smaakpapillen ervaart eten anders). Na een paar minuten verplaatste dit gevoel zich in mijn linker hand namelijk mijn wijs- en middelvinger wat daarna weer oversloeg naar mijn voorhoofd, zijkant oog en neus, wijsvinger, pink en als laatste mijn linker onderarm (alles aan de linkerkant). Het duurde nu maar een half uur maar duurt ook wel eens langer. Dan kan Ik ook last krijgen van tunnelvisie, tintelingen in mijn linkerbeen, een zware tong waardoor spraak vermoeilijkt (ik ben lastig verstaanbaar) wordt en ik niet meer helder kan denken, praten, lezen of bepaalde woorden/dingen niet even niet meer snap (tijdelijke afasie). Gevoelsmatig hebben tijdelijk mijn hersenen dan een time-out ingelast. Erg lastig vooral op mijn werk…

Ine, 14-04-2016 14:38 #16
Al vanaf mijn 17e migraine zonder hoofdpijn. Dus Aura's. Schitteringen in diamantvorm, tintelingen, afasie tijdelijk.
Wat bij mij de aanvallen aanzienlijk verkort is koffie met suiker en melk PCM 100 mgr oplossen in water.
Als ik de eerste schittering waarneem dan neem ik dit en het helpt fantastisch. Aanvallen duurde bij mij voorheen 3 tot 4 uur.
Nu nog een uurtje.

Natasja, 12-04-2016 16:44 #15
Sinds kort weer veel aanvallen na het 2 jaar niet meer te hebben gehad, nu in 1 maand tijd al een stuk of 7 aanvallen gehad. ik ken mijn triggers zoals licht, vermoeidheid en nek klachten. Mijn neuroloog gaat het onderzoeken volgende maand en ik krijg dan medicatie, hierboven staat als het vaker voorkomt dan 2x per maand is het raadzaam om naar een dokter te gaan, ik heb er soms 3 op een dag maar ik ben er niet bezorgd over. Ook heeft de neuroloog het over medicatie, dus medicatie zal heus wel helpen maar licht er aan welke het is.

Patrice van Es, 08-04-2016 14:12 #14
Ik heb daarnet mijn allereerste migraine zonder hoofdpijn gehad. Ik dacht eerst dat ik een hersenbloeding had of dat mijn netvlies aan het loslaten was (ja, ja drama queen eerste klas haha). Ik heb de gekartelde lichtlijnen gehad die van klein naar steeds groter uitbreiden in beide ogen, totdat alles linksboven in mijn zicht wazig was. Ook voelde ik me misselijk, trillerig en door mijn knieën gezakt zijn, als een collega me niet ondersteund had. Ik slaap goed, heb geen stress en zit alleen veel achter de PC en gebruik een goedkoop leesbrilletje.

Hennie, 17-07-2015 12:52 #13
Ik heb de laatste 3 weken iedere dag een of twee keer een klassieke migraineaanval zonder hele erge hoofdpijn. Wel ben ik daarna niet fit en dan ik moeilijk helder denken. De aanval duurt meestal een half uur.

Paul van Soest, 21-05-2015 12:03 #12
Bij mij zijn de aanvallen begonnen tijdens en na afloop van de ziekte van pfeifer in 1980. De aanvallen duren nooit langer dan 25 min, en treden zeer onregelmatig op. Soms twee keer in de week, maar ook wel enkele maanden niet. Heb altijd gedacht dat stress de belangrijkste oorzaak was, maar ook nu ik als vutter een vrijwel stressloos bestaan heb en elke dag kan doen waar ik zin in heb gaan de aanvallen gewoon door. Wel is het bij mij zo dat door regelmaat, weinig koffie en alcohol en vooral niet teveel fysieke inspanning, ik het redelijk onder controle weet te houden.

Louis Nijhuis, 07-05-2015 13:59 #11
L.s.

Als "lijder" aan migraine (zonder hoofdpijn) wil ik graag reageren op bovenstaand artikel (en het artikel in De Gelderlander van dinsdag 21 april).
Tussen 2002, het jaar waarin mijn aanvallen begonnen, en 2010, heb ik een dagboek van mijn aanvallen bijgehouden. Zulks met schetsjes en andere feiten opgetekend. Daarbij sprongen een paar dingen in het oog:

1. Er was vaak een lichte hoofdpijn boven een van de oogbollen voor de aanval.
2. Een aanval begon in het overgrote deel met een blind vlekje, waaruit een flikker-scotoom groeide.
3. Het scotoom begon altijd in een van beide gezichtshelften (vertikaal gezien).
4. Het groeide verder tot het boven of onder in het gezichtsveld met heftige bewegingen)verdween. Daarbij was het zeer opmerkelijk, dat als het scotoom begon en uitgroeide, het nooit op de andere gezichtshelft verbleef als waar het begonnen was.
5. De verschijnselen waren altijd in beide ogen.
6. Tussendoor had ik ook wel eens last van duizelingen en/of scheelzien. (waarvoor een scan is gemaakt op het ziekenhuis.)
7. Tegenwoordig heb ik nog maar sporadisch last van een aanval en ben met het dagboek gestopt.

Gegroet, Louis Nijhuis.

Ineke, 13-03-2015 21:42 #10
Het is bij mij begonnen toen mijn moeder werd geopereerd aan haar hart wist toen niet wat het betekende.
dat is jaren geleden en nu heb ik er ineens weer last van het begint met een heel klein zigzagje en dan in eenkeer allemaal flitsende zigzaggen aan de zijkant ik ga dan platliggen tot het over is na de tijd zie ik minder en is het net of mn hoofd vol watten zit heel vervelend.

Willem, 23-02-2015 14:01 #9
Ik heb zelf ook al zo'n 30 jaar last van migraine. Zo ongeveer vanaf mijn 12de. Toen vooral met braken, aura's en bonkende hoofdpijn. De laatste tijd voornamelijk migraine zonder (of lichte) hoofdpijn. Hoewel dat ongeveer een half uur tot anderhalf uur duurt, is het nog niet over. Ik heb na de aanvallen (ook die met hoofdpijn) altijd nog naweeën zoals duizeligheid, onprettig zicht, vermoeidheid, en slap voelen. Dat trekt dan na 1 a 2 dagen weer weg.

Anneke, 24-11-2014 11:16 #8
Ik heb al 30 jaar migraine, zo maandelijks een aanval, dus in feite mee te leven, maar ik heb sinds een maand aura's zonder hoofdpijn. ik noem dit altijd mijn zebra zigzags, want zo ziet ze er uit. Kan dit soms 2x per dag hebben.
ik heb wel een heel stressvol leven, ik werk ongeveer 11u per dag, waar ik toch 10u voor het beeldscherm zit.
Heb tot nu toe nog geen contact genomen met de arts of oogarts. maar de mens denkt natuurlijk altijd het slechtst, en hersentumor en cva spelen constant in mijn hoofd.
heeft er nog iemand ervaring met dat fenomeen?

Kees, 04-11-2014 22:11 #7
L.S. Al langere tijd heb ik de door u omschreven verschijnselen die een migraine aanval aankondigen. Door toeval heb ik ontdekt, dat als ik, voordat de aanval doorzet en ik steeds slechter ga zien, 2 of 3 tabletten Centrum Select 50 plus in één keer inneem, de aanval al snel stopt. De rest van de dag ben ik er niet echt bij en de anders opkomende hoofdpijn komt niet of slechts zwak. De volgende dag functioneer ik weer 'normaal'. Ik heb diverse keren deze methode gebruikt en bij mij werkt hij absoluut. Paracetamol of een andere pijnstiller om de eventuele nog optredende hoofdpijn te onderdrukken gebruik ik niet, omdat dat weer andere reacties oproept. Toeval? Nogmaals, bij mij werkt het! Wie weet heeft een ander hier ook iets aan.

Romy Kroon, 23-10-2013 21:33 #6
Ik heb zelf migraine accompagnee, en ik snap niet waarom het migraine "zonder" hoofdpijn wordt genoemd. Ik heb echter alle verschijnselen + braken en transpiratie. Zo'n aanval duurt bij mij ook 2 dagen. Na een aanval bonkt m'n hoofd hevig en moet ik echt goed tot rust komen. Ik heb er echt een hekel aan!

Fred, 16-10-2013 15:52 #5
Ik heb in juli een grote operatie ondergaan. Na de operatie zag ik flitsen in de vorm van rijstkorrels en al snel zag ik een aura maar er volgde geen hoofdpijn. Dit heeft een aantal weken aangehouden. Soms wel 3 maal per dag. Nu heb ik nog periodiek last van aura's. Ik zelf denk dat dit het gevolg is van de narcose. Ik ben nl 8 uur onder narcose geweest. In het verleden heb ik wel vaker een aura gehad, maar die werd gevolgd door hoofdpijn. Herkend iemand dit ook, laat het dan even weten. Fred

Gert, 05-09-2013 13:46 #4
Ik ben blij, dat ik deze site heb gevonden. Ik maakte me erge zorgen m.b.t. de gekartelde lichtflitsen. Ik was bang blind te worden of een hersentumor te hebben. Dat is nu, dankzij de herkenbare verhalen, verdwenen. Ik heb een druk leven (oorzaak?) en zit veel in de auto en achter de computer. Ik heb de laatste maand ongeveer 3 a 4 x per week een "aanval" gehad. Daarvoor had ik het ongeveer 2 keer per jaar. Zou het kunnen, dat het brilletje van het Kruitvat hier invloed op heeft? Ik krijg het namelijk vooral als ik een tijdje achter de computer heb gezeten. Ik ga maandag naar mijn huisarts om dit allemaal te bespreken.

Stefanie, 19-04-2013 10:32 #3
Ik kom op deze site, omdat ik vanochtend in de auto een "aura" kreeg aan één oog.
Ik herinnerde me het van vroeger, dan kondigde deze aura, het zien van bliksemschischten, lichtjes en draailichtjes en het gevoel te hebben niet meer te kunnen zien, net als wanneer je in een flits van een fotocamera hebt gekeken, altijd een vreselijke migraine aanval aan die de hele dag duurde met overgeven en hele dag slapen in bed aan, de ergste pijn die je kan bedenken.

Dit is nu de tweede keer dat ik een aura ervaar zonder erge hoofdpijn, mijn hoofd voelt nu wat zwaar aan en mijn rechteroog is nog niet helemaal hersteld.
Ik ben gerustgesteld dat het dus een migraine is zonder de bijbehorden ellende die ik vroeger ervaarde (ik ben nu 30 en de migraine begon vanaf mijn 4e door voedselallergie, chocolade en noten).

Miranda, 19-04-2013 08:32 #2
Mijn zoon van 14, verstandelijk beperkt is aan het afbouwen met Depakine chrono. Sinds een week klaagt hij over het zien van flitsen, geen hoofdpijn. Bij oogarts geen afwijkingen gevonden, zou het dan toch aan het afbouwen liggen? Of is het migraine zonder hoofdpijn? Hij ziet de flitsen zo'n 10 keer per dag en het duurt nooit lang. Neuroloog denkt dat het niet door het afbouwen komt.

J. Kleijweg, 04-04-2013 22:20 #1
Ik heb niet vaak een aura migraine. 1 tot 2 maal per jaar. Het begint met lichtflitsen en gezichtsveldverlies. Als ik in de gelegenheid ben om tijdens het gezichtsveldverlies met een zwarte sjaal m'n ogen af te dekken dan stopt de aanval. Alleen afdekken met m'n handen is niet donker genoeg. Als de aanval doorzet dan duurt het ongeveer een uur voordat deze voorbij is.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 18-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!