Voorbereiding op bezoek huisarts
Als je een afspraak hebt gemaakt bij de huisarts, is het belangrijk je goed voor te bereiden. Zo moet je goed kunnen omschrijven wat je klacht precies is zodat de huisarts een zo goed mogelijke diagnose kan stellen. Voor jezelf is het erg prettig als het gesprek met de huisarts goed verloopt. Ook is het belangrijk dat je begrijpt wat de huisarts zegt en dat je het eens bent met de voorgestelde behandeling. Hoe kun je een bezoek aan de huisarts zo goed mogelijk voorbereiden?
Een afspraak maken bij de huisarts
Je hebt een afspraak gemaakt bij de huisarts en je wilt dit gesprek goed voorbereid aangaan. Als patiënt is het belangrijk dat je zo goed mogelijk de klacht omschrijft zodat de arts beter een diagnose kan stellen. Bedenk van te voren wat je precies aan de dokter wilt voorleggen, waarbij je eventueel suggesties voorlegt om de juiste richting te bepalen. Een goede voorbereiding is voor zowel de patiënt als dokter prettig. Hoe beter jij het probleem uitlegt, hoe beter de dokter kan helpen.
De klacht
Soms gaat het om een duidelijk probleem: een splinter moet uit je vinger worden verwijderd of je hebt last van een wrat onder je voet. Het probleem is soms veel ingewikkelder, zo kun je jezelf bijvoorbeeld de laatste tijd niet zo lekker voelen, maar je hebt geen idee hoe dat komt. Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn. Het is verstandig van tevoren zoveel mogelijk zelf te bedenken: waar je precies last van hebt en waar er misschien iets mee te maken zou kunnen hebben. Misschien dat je jouw partner kunt laten meedenken. Hoe duidelijker je dit kunt aangeven, hoe beter de huisarts je kan helpen. Meestal heeft de huisarts niet veel tijd.
Wees goed voorbereid
Bedenk voor maken van een afspraak goed na over een aantal punten. Zonodig kun je het een en ander opschrijven. Als je eenmaal bij de huisarts zit, kan het zijn dat je niet alle vragen of punten helder meer hebt. Daarom is het fijn als je het op papier hebt staan. Het kan ook prettig zijn om iemand mee te nemen, twee mensen horen meer dan één. Om je een handje te helpen, kun je onderstaande vragen gebruiken om de informatie zo helder mogelijk te krijgen:
- Wat is je klacht en probeer deze zo duidelijk mogelijk te omschrijven
- Wat is de aanleiding voor je bezoek aan je huisarts?
- Waarom ga je juist nu naar de huisarts? Is er sprake van pijn of duurt deze te lang?
- Zijn er problemen thuis of op het werk?
- Ga je voor een controle?
- Wat verwacht je van het bezoek?
- Verwacht je een recept of een doorverwijzing naar een specialist?
- Ga je om onzekerheid bij jezelf weg te nemen?
- Wil je een deskundig advies?
- Wil je een behandeling?
- Ben je op zoek naar een luisterend oor?
Het verloop van het gesprek
Eerst zal de huisarts een goed beeld willen vormen van je klacht. Hij zal vragen waarvoor je komt en zal daarna een aantal aanvullende vragen stellen om het probleem uit te diepen. Soms zal de huisarts een lichamelijk onderzoek uitvoeren, waarbij hij duidelijk uitlegt wat hij doet en waarom en wat zijn bevindingen zijn. Als je hierover vragen hebt, kun je ze gewoon stellen. Na afloop zal je huisarts vertellen wat zijn bevindingen zijn en de mogelijkheden bespreken om de klacht te behandelen. Eventueel zal hij je doorverwijzen naar een specialist.
De behandeling
Er zijn diagnoses waarvoor er maar één oplossing is, bijvoorbeeld een blaasontsteking. Maar dat is niet altijd zo. Vaak zijn er meerdere behandelingen mogelijk, die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Elk medicijn heeft naast een werking ook een bijwerking. In overleg met je arts kun je beslissen welke behandeling het meest geschikt voor je is. Probeer zoveel mogelijk mee te denken met de arts en niet te denken: “het maakt me niet uit wat ik krijg, ook al is het een paardenmiddel”. Zorg ervoor dat je tevreden bent als het gesprek is afgerond. Sommige huisartsen vragen ook uit zichzelf of het gesprek naar tevredenheid heeft plaatsgevonden. Zorg dat je genoeg informatie hebt gekregen en dat al je vragen zijn beantwoord.
Doorverwijzing naar specialist
Soms is er een doorverwijzing nodig naar een specialist. Het is het beste als dit in goed overleg tussen jou en je huisarts heeft plaatsgevonden en dat je naar de specialist wordt doorverwezen waar je de voorkeur aan geeft. Als je het niet eens bent met de doorverwijzing, kun je proberen er met je huisarts uit te komen. Zo kun je toch de specialist die je huisarts opgeeft gaan bezoeken en afspreken dat je terugkomt als dit geen resultaat heeft opgeleverd. Mocht je geen vertrouwen hebben in de specialist, kun je (in overleg met je huisarts) een andere specialist bezoeken voor een second opinion. Je moet echter wel beseffen dat het binnen de geneeskunde normaal is dat verschillende deskundigen tot een verschillend oordeel komen. Men schat kansen en risico's anders in op grond van de eigen ervaring die voor elke arts anders is. Een ziekte kan zich bij ieder persoon anders uiten wat kan leiden tot een andere behandeling. Daarom is het erg belangrijk dat je altijd mee blijft denken en ook je eigen intuïtie en oordeel mee laat wegen.
De huisarts begrijpen
Het kan zijn dat de huisarts informatie geeft waar je niets van begrijpt. Soms praat hij in een te medische taal of het gaat te snel. Toch is het belangrijk dat je goed weet wat de huisarts vertelt. Het gaat tenslotte om jouw gezondheid. Onderstaande vragen kunnen helpen om te snappen wat de huisarts bedoelt:
- Kunt u mij dat alstublieft nog een keer uitleggen?
- Ik heb enkele woorden niet goed begrepen, kunt u uitleggen wat u daarmee precies bedoelt?
- Kunt u dat voor mij opschrijven/ folder meegeven of website geven?
- Is het goed dat ik mijn vriend(in)/partner in de wachtkamer even roep?
- Wat voor een medicijn krijg ik precies en wat zijn de bijwerkingen?
- Kunt u het uitleggen met minder moeilijke woorden?
Het kan zijn dat je de huisarts wel goed begrijpt, maar naar aanleiding daarvan nog wat aanvullende vragen heeft. Zo kan het zijn dat je wilt weten of het invloed heeft op je werk, je sociale leven of dat je zelf iets moet ondernemen om sneller te herstellen. Aarzel niet, en stel je vragen gerust.