InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kanker: de eerste symptomen

Kanker: de eerste symptomen

Het is erg belangrijk dat kanker in een vroeg stadium wordt ontdekt. De overlevingskansen zijn immers veel groter als de kanker nog geen tijd heeft gehad om zich uit te breiden of uit te zaaien. Maar hoe kom je erachter dat je kanker hebt? Er zijn een aantal vroege symptomen die op kanker kunnen wijzen. Als je een van deze symptomen herkend is het verstandig om snel naar een dokter te gaan, en te laten onderzoeken of je misschien kanker hebt.

Wie lopen een hoger risico op kanker?

Kanker is een ziekte die voorkomt in alle lagen van onze samenleving. Hoewel je levensstijl en leeftijd een grote rol spelen, kan iedereen kanker krijgen, en het is daarom erg belangrijk dat je op de hoogte bent van de vroege symptomen van de ziekte. Mensen die een verhoogd risico op kanker lopen zijn:
  • 55 plussers
  • Rokers
  • Mensen met obesitas
  • Mensen met een erfelijke aanleg voor kanker

De eerste symptomen van kanker

De klachten zijn in het begin vaak moeilijk te herkennen, en daarom gaan mensen te laat naar de huisarts. Hieronder vindt u een aantal klachten die symptomen kunnen zijn van kanker:
  • (Plotseling) gewichtsverlies
  • Schilferige plekjes op de huid
  • Bobbeltjes op of onder de huid
  • Vaginaal bloedverlies (ongewoon)
  • Veranderingen in de stoelgang
  • Urinewegproblemen of problemen/pijn bij het plassen
  • Blijvende hoest/heesheid (eventueel met bloed of slijm)
  • Nieuwe of veranderende pigmentvlekken

Wanneer ga je naar de huisarts?

Deze symptomen hoeven natuurlijk niet per definitie op kanker te wijzen. Als vuistregel kun je gebruiken dat je bij een symptoom dat na vier weken niet weg is, je naar de dokter moet gaan. Bij sommige ernstigere symptomen is het belangrijk dat je eerder (binnen een week) naar de dokter gaat.

Als je na vier weken nog last hebt van blijvende heesheid of hoest, slikproblemen, schilferige plekjes/bobbeltjes op de huid, problemen bij het plassen, gewichtsverlies of vermoeidheid, moet je naar de dokter gaan.

Als je last hebt van veranderende pigmentvlekken, knobbeltjes op de huid, vaginaal bloedverlies of veranderingen in de stoelgang, is het raadzaam om binnen een week naar de dokter te gaan.
© 2009 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op…
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Kanker: alarmsignalen herkennenKanker is één van de meest gevreesde ziektes en het vroeg ontdekken is cruciaal voor een (goede) genezing. Toch blijkt,…
Leven met kanker: EierstokkankerLeven met kanker: Eierstokkanker1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel ve…

Reageer op het artikel "Kanker: de eerste symptomen"

Reacties

Andre, 18-09-2018 18:48 #4
Ik ben sinds drie maanden gestopt met roken ze zeggen dat je je beter moet gaan voelen ik voel me zeker niet beter integendeel voel dat ik minder lucht heb dan dat ik rookte moet ik me zorgen maken?

Louise, 25-03-2013 15:45 #3
Na een dagje zonnen heeft zich een bobbel ontwikkelt in mijn hals. Het begon wratachtig. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Arnold, 01-04-2011 16:29 #2
Altijd naar de huisarts aan als je ook maar 1 symptoom van kanker hebt!

Fm, 05-05-2010 18:26 #1
Ik heb sinds 2 dagen ongewoon vaginaal bloedverlies. Het viel eerst niet op omdat ik aan het eind van mijn menstruatieweek zat. Nu maak ik mij ongerust omdat er een hele vreemde lucht aan het ietwat rozige vocht zit. Heb ik nooit eerder gehad. Ik ben 46 jaar en over het algemeen heb ik geen problemen op menstureel vlak gekend.
Moet ik nu naar een huisarts hollen?

Infoteur: Jaspervg
Laatste update: 02-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!