InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?

Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?

Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten? Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op wijzen dat jij of iemand uit je omgeving een vorm van kanker zou kunnen hebben. Er zijn natuurlijk heel veel soorten kanker, die elk hun eigen symptomen kennen. Toch bestaan er ook algemene signalen en klachten, die je zelf kunt herkennen. Wat zijn nou precies de belangrijkste symptomen van kanker, waarop je in de praktijk alert moet zijn?

Waarom is een tijdige diagnose van kanker belangrijk?

Kanker is nog steeds een ziekte, waaraan heel veel mensen wereldwijd sterven. Toch is er op dit gebied al veel meer mogelijk dan tien jaar geleden. Met traditionele vormen van behandeling van kanker zoals bestraling, operatie of chemotherapie zijn de overlevingskansen al behoorlijk vergroot. Nieuwe vormen van behandeling zoals immunotherapie, gerichte therapie of biologische therapie zijn heel erg veelbelovend en er zijn inmiddels dan ook al veel soorten kanker, die behandeld kunnen worden en waarvan je helemaal kunt genezen. Belangrijk is dan wel dat je er tijdig bij bent, zodat er in een vroeg stadium met therapie kan worden begonnen en kanker bijvoorbeeld nog niet is uitgezaaid naar andere delen van het lichaam.

Wat kun je doen om kanker te voorkomen?

Wanneer je behoort tot een risicogroep is het belangrijk om extra alert te zijn op symptomen en klachten, die bij kanker horen. Een extra hoog risico op kanker loop je wanneer kanker sterk in de familie voorkomt en wanneer je rookt, veel alcohol drinkt of veel aan de zon bent blootgesteld. Ook wanneer je niet meer risico loopt dan gemiddeld om kanker te ontwikkelen is het echter raadzaam om waakzaam te zijn of je signalen van kanker kunt herkennen bij jezelf of anderen. Het is nog steeds niet duidelijk wat de oorzaak is van kanker en in principe loopt bijna iedereen evenveel kans om het te krijgen.

Wat zijn de belangrijkste symptomen van kanker?

Kanker kan zowel geen symptomen met zich meebrengen als symptomen, die ook kunnen wijzen op een andere ziekte. Toch zijn er wel klachten, die een duidelijk verband hebben met verschillende soorten kanker, en een waarschuwingssignaal vormen.

Ga dan ook in ieder geval naar de dokter, wanneer je één van de volgende tekenen of symptomen vertoont:

  • Aanhoudende hoest of bloederig speeksel
  • Veranderingen in je stoelgang (zoals afwisselende diarree en obstipatie of bloed in je ontlasting)
  • Onverklaarbare bloedarmoede
  • Een knobbeltje in je borst of vochtverlies uit één of beide borsten
  • Een knobbeltje in één van beide testikels
  • Veranderingen bij het plassen (kleine beetjes, vaak plassen, moeilijk plassen, pijn bij het plassen, bloed in de urine)
  • Aanhoudende heesheid
  • Gezwollen klieren in hals of oksels
  • Onverklaarbare en plotselinge veranderingen van een bestaande moedervlek (groeien, bloeden, dikker worden, van kleur veranderen)
  • Indigestie en moeite met slikken
  • Ernstige vermoeidheid
  • Vaginale bloedingen (buiten de menstruatie periode om) en vreemde afscheiding
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies of juist aankomen
  • Vaginale of anale jeuk, die niet overgaat met de tijd
  • Nachtelijk zweten en koorts tijdens de nacht
  • Niet genezende wondjes en zweertjes
  • Ernstige hoofdpijn en duizeligheid, die langere tijd aanhoudt
  • Een abnormaal gezwollen en pijnlijke buik

Wat kun je zelf doen tegen kanker?

Wat je zelf kunt doen is tijdig signalen, die op kanker zouden wijzen, herkennen doordat je weet waarop je moet letten. Inspecteer je lichaam van tijd tot tijd op verdachte plekken of knobbeltjes. Blijf niet voor langere tijd doorlopen met vage klachten en neem altijd de tijd om naar de dokter te gaan, zelfs als je het druk hebt. Leef en eet gezond en beweeg voldoende.
Gerelateerde artikelen
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenHoe kun je symptomen van kanker bij honden herkennen? Op welke symptomen moet je letten? Kanker bij honden klinkt als ee…
Leven met kanker: EierstokkankerLeven met kanker: Eierstokkanker1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel ve…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij de kat herkennen. Bij honden komt kanker veel vaker voor, maar ook katten kunnen er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Cancer: Symptoms and Signs
  • Cancer: Symptoms of Different Types of Cancer
  • Cancer: Symptoms, Diagnosis, Treatment of Cancer
  • Cancer Information: Cancers, Symptoms, Treatment

Reageer op het artikel "Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 11-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!