InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikking

Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikking

Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikking Het voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje denken veel mensen meteen aan kanker. Maar de oorzaak van een bobbel onder de arm is niet altijd zo ernstig. Vaak gaat het om een verdikte klier als reactie op een ontsteking. De lymfeklieren kunnen dan opzwellen om later weer vanzelf hun normale grootte te verkrijgen. Toch mag bij een knobbeltje in de oksel geen enkele oorzaak uitgesloten worden, zeker niet wanneer er bijkomende symptomen worden waargenomen, zoals bijvoorbeeld koorts of pijn aan de okselbult. Ook kanker kan een mogelijke boosdoener zijn van een knobbel in de oksel. Hoe ernstig moet je zo een okselbultje nemen en wat kan je eraan doen? Het stellen van enkele vragen door een arts kan helpen om een eerste inschatting te maken van het mogelijk problematische karakter van een bobbel onder de arm.

Knobbeltje oksel

Als je iets ongewoons voelt in de oksel, dan kan dat bijvoorbeeld een knobbeltje of een verdikking zijn. Deze knobbel is een soort van bult die zich in de oksel nestelt en mogelijk pijn kan doen. Of het knobbeltje een symptoom is van een ernstig probleem of voorbijgaand is, moet het medisch onderzoek uitwijzen. Toch kan je aan de hand van bepaalde criteria al nagaan hoe ernstig je het knobbeltje onder je arm kan nemen.

Oorzaken bult onder de arm

In de meeste gevallen is een verdikking onder de oksel een teken van een onschuldig probleem. Ons lichaam bezit heel wat klieren en deze zijn op sommige plekken heel geconcentreerd. Voorbeelden van die plekken zijn de hals, het borstbeen, de buik en de oksel. De lymfeklieren in het lichaam zorgen voor de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam. Is een van die lymfeklieren verstopt, dan wijst dat in de meeste gevallen op een verwerking van de bacteriën van een ontsteking. Ook kan een verdikking of een gezwollen plek onder de oksel het gevolg zijn van een allergische reactie.

Lymfeklieren in "overdrive"

Gezwollen klieren

In je lymfeklieren bevinden zich witte bloedlichaampjes die volop actief zijn in het verwerkingsproces van afvalstoffen. Bij deze activiteit zullen de witte bloedlichaampjes opzwellen waardoor ook de klier verdikt en waardoor je het hele proces opmerkt onder de vorm van een bultje. Dat bultje kan de grootte hebben van een erwt en gevoelig of pijnlijk zijn.

Genezing

Maar in dit geval is een verdikking onder de oksel dus een teken dat je klieren hard aan het werken zijn om te herstellen van een ontsteking of allergische reactie. Je kan zeggen dat ze in "overdrive" zitten om je lichaam te helen van de overbodige afvalstoffen. De klieren zijn dus heel actief in het genezingsproces van het lichaam.

Verdwijning okselknobbeltje

In de meeste gevallen zal het okselknobbeltje dan ook vanzelf voorbijgaan wanneer de witte bloedlichaampjes in de lymfeklier de afvalstoffen helemaal verwerkt hebben. Dit kan enkele dagen of weken duren, maar over het algemeen neemt men aan dat je er na vier weken vanaf moet zijn. Heb je na vier weken nog steeds een knobbeltje onder de oksel, raadpleeg voor alle zekerheid dan best een arts.

Vragen bij okselverdikking

Bij een bultje onder de oksel zal de arts in de eerste plaats enkele factoren nagaan die hem belangrijke informatie moeten opleveren, zoals:
  • Doet het knobbeltje pijn?
  • Hoe lang heb je het knobbeltje al?
  • Voelt het knobbeltje erg hard aan?
  • Is het knobbeltje kleiner geworden of groter?
  • Zijn er symptomen die zijn opgetreden sinds het ontstaan van het okselbultje?

Bijkomende symptomen

Aan de hand van de antwoorden op deze vragen zal de arts al een goed beeld krijgen van de ernst van de situatie. Hoe langer het knobbeltje aanwezig is, hoe groter de kans op een ernstiger aandoening. Hetzelfde geldt voor bijkomende symptomen die kunnen wijzen op een dieperliggende oorzaak:
  • koorts
  • lusteloosheid
  • snelle vermoeidheid
  • opvallend gewichtsverlies

Okselknobbel en kanker

Zeldzaam

Kanker is vaak het eerste waar een mens aan denkt wanneer er plots een knobbeltje of een bultje onder arm of aan de oksel wordt waargenomen. Een hard aanvoelende, snel groeiende bult kan te maken hebben met een tumor. Toch is kanker als oorzaak vrij zeldzaam bij een okselbult en zal de verdikking in de meeste gevallen na verloop van tijd weer verdwijnen.

Scan

Maar treden er ernstige symptomen op, dan is het zeker aangeraden om aan alle mogelijkheden te denken. Specifiek onderzoek zal kunnen aantonen of er aanwijzingen zijn van kanker of niet. Doorgaans zal de arts de gezwollen klieren in de buurt van de plek onderzoeken en mogelijk zal er ook een uitgebreide scan gemaakt worden om te kijken of er sprake is van eventuele kankergezwellen (bv. borstkanker). Er kan ook een biopsie uitgevoerd worden waarbij weefsel wordt weggenomen en in het medisch laboratorium onderzocht.

Behandeling okselbult

Heb je veel last van het bobbeltje onder de oksel dan kan je plaatselijk een verzachtende huidcrème of gel aanbrengen. Dit kan bijvoorbeeld een ontstekingsremmende gel met ibuprofen zijn, of crème voor de gevoelige huid. Eventueel kan je aanvullend een pijnstiller (bv. paracetamol) nemen wanneer het bultje pijnlijk en gevoelig is. Is de okselbult ernstig en ligt kanker aan de oorzaak van het probleem, dan zal een dringende medische behandeling vereist zijn. Zowel chemotherapie, radiotherapie als operatieve verwijdering van de bobbel behoren hierbij tot de behandelingsmogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwelling of knobbel in de okselZwelling of knobbel in de okselDe oksels behoren niet bobbelig of onregelmatig aan te voelen. Soms is er een knobbel of zwelling voelbaar. Je kunt deze…
Aandoeningen: een knobbeltje in de borstWaarschijnlijk heb je het al eens om je heen gehoord of zelf meegemaakt, het vinden van een knobbeltje in de borst. Vaak…
Knobbeltje onder oksel: oorzaken onderhuidse zwelling okselKnobbeltje onder oksel: oorzaken onderhuidse zwelling okselLast van een zwelling, bultje of knobbeltje onder de oksel? Een zwelling, verheven plek, grote bult, pukkel of onderhuid…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Teelbalkanker, oorzaken, symptomen en behandelingTeelbalkanker (testiscarcinoom) is de meest voorkomende soort kanker bij mannen jonger dan 35 jaar. Ongeveer 0,004% van…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokter.nl/forum/lymfomen/87022-bult-onder-oksel-kanker
  • https://www.kwfklachtadvies.nl/content.aspx?pageID=56
  • http://opgezetteklieren.nl/oksel/ (bronnen geraadpleegd op 29/01/2016)

Reageer op het artikel "Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikking"

Reacties

Dorine, 23-03-2017 17:41 #14
Ik ontdek gisteren dat er een kleine bult onder de oksel. Moet ik wachten tot het groter wordt of gaat het vanzelf weg? Reactie infoteur, 25-03-2017
Beste Dorine,

Het is moeilijk te voorspellen wat er zal gebeuren, of de bult onder de oksel vanzelf weggaat of niet. Je kan enkele dagen afwachten en kijken of er bijkomende symptomen optreden of niet, zoals bijvoorbeeld: jeuk, pijn, een kloppend gevoel of een vergroting.
Als je absolute zekerheid wilt ga dan even langs bij je arts.

Vriendelijke groet,

Verdanov

Cindy, 05-10-2016 20:39 #13
Beste,

Heb sinds vorige week maandag knobbels ontdekt onder mijn 2 oksels, ben ermee naar de dokter geweest en hij heeft me minocycline 100 mg voorgeschreven en die beginnen te verdwijnen, maar toch heb ik mijn twijfels of het ontstoken haarfollikels waren… Omdat ik het gevoel heb dat ik precies wat vermager, komt dit misschien door die pillen? Ofwel maak ik me te veel zorgen en is het van de stress…

Wendy Maas, 23-06-2016 05:22 #12
Mijn vriend heeft al geruime tijd last van een (zachte) bult, nu ongeveer ter grootte van een tennisbal, net achter zijn oksel. Het lijkt nu kleiner maar wél pijnlijker te worden. Aangezien hij geen ziektekostenverzekering heeft kan hij niet naar de huisarts voor onderzoek maar wij maken ons ontzettend ongerust… Wat zou dit kunnen zijn?

Sanne, 10-06-2016 22:29 #11
Hallo, ik heb al eerder een knobbeltje onder mijn oksel weg laten halen. maar sinds 2 à 3 maanden is er een echt een grote knobbel ontstaan in mijn oksel, het doet best wel veel pijn als ik eraan kom en ik ben de laatste tijd erg duizelig en moe. Zou ik terug moeten naar de dokter of is dit normaal? Zelf dacht ik aan litteken weefsel maar ik denk dat het daar te groot voor is. Reactie infoteur, 11-06-2016
Beste Sanne,

Als het knobbeltje in de oksel groter is dan normaal ga je inderdaad best even langs bij je arts. Vooral ook omdat je bijkomende symptomen hebt zoals pijn, duizeligheid en vermoeidheid is bijkomend medisch onderzoek aangewezen. Na specifiek onderzoek zal je snel meer te weten komen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Arjenne, 28-05-2016 22:11 #10
Hallo, mijn dochter had toen ze wakker werd een bobbeltje onder haar oksel Het doet Alleen pijn als je er aan komt wat kan dit de oorzaak van zijn? Reactie infoteur, 30-05-2016
Beste,

Zonder medisch onderzoek is het moeilijk om te zeggen wat de precieze oorzaak is van het bobbeltje onder de oksel. De oorzaak kan heel onschuldig zijn, maar kan ook een medische behandeling vergen.
Best gaat u met uw dochter even langs bij een arts om de juiste diagnose te laten stellen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ilse, 02-03-2016 08:55 #9
Hallo, ik heb sinds 6 week een knobbeltje in m'n nek, daar maakte ik me geen zorgen over maar sinds 2 week zit er nog een in m'n nek en ook een in m'n oksel, wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste,

Een knobbeltje in oksel en/of nek kan met verschillende dingen te maken hebben, gaande van onschuldige oorzaken tot minder onschuldige. Best ga je even langs bij je arts voor medisch onderzoek. Zonder onderzoek door een arts is het moeilijk om een juiste oorzaak aan te wijzen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Tio Huisman, 20-01-2016 18:43 #8
Ik ontdekte ook een knobbeltje in de oksel met een rode plek en het schuurt wat. ik dacht dat het eerder door wrijving of schuring ontstaan is waardoor er een rood plekje is ontstaan en een knobbeltje. Een soort verdikte bult. De meeste mensen denken meestal aan het ernstigste. Zo deed ik dat ook.

Helpende, 14-08-2015 00:29 #7
Denk wel eerst goed na voor je een conclusie trekt, het kan even goed een puistje, zweertje of muggenbeet zijn.

Neirinckx, 27-03-2015 22:08 #6
Ik heb al enkele dagen een pijnlijk knobbeltje onder mijn oksel. De laatste tijd ben ik altijd moe en slaap veel overdag. Moet ik mij zorgen maken? Reactie infoteur, 28-03-2015
Hallo Neirinckx,

Als de symptomen die je beschrijft zijn opgetreden sinds het ontstaan van het knobbeltje, houden ze er mogelijk verband mee. Een combinatie van de symptomen van vermoeidheid, vaak slapen en pijn aan het okselknobbeltje lijken mij voldoende om toch eens bij een dokter langs te gaan. Als het knobbeltje onder de oksel ernstig is ben je er maar beter vroeg bij. Zoniet, dan ben je toch wat opgelucht als de arts je geruststelt.

Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Mèlanie, 05-01-2015 19:49 #5
Ik heb sinds ongeveer een week een klein knobbeltje onder mijn oksel, hij is ongeveer zo groot als een smartie en doet helemaal geen pijn. Alleen hij is hard en zit echt onder mijn huid, ik ben 16 jaar wat zou dit kunnen wezen?

Tom, 03-10-2014 00:21 #4
Ik werd gisteren morgen op mijn rug wakker, en voelde dat mijn t-shirt waarin ik sliep nogal hard aangespannen was onder mijn oksel(door het bewegen in de slaap), ik voelde dus lichte pijn maar dacht dat dit kwam doordat er misschien wat aan mijn okselhaar getrokken werd door die t-shirt. ben nog 5 minuten blijven liggen en vervolgens opgestaan. na een hele dag te werken kom ik thuis en neem ik een douche en ik merkte een kleine knobbel (net iets groter dan een kleine m&m of smartie) onder mijn oksel. die is tot nu nog nog niet verandert qua grootte. hopelijk doen de witte bloedcellen goed hun werk (:.

M., 22-09-2014 22:59 #3
Gister nacht is er een knobbel ontstaan in mijn linker oksel. hij is in een dag enorm gegroeid. de knobbel doet ook extreem pijn met bewegen of als ik er aan kom. ik vraag me af is dit ernstig of valt het mee? Reactie infoteur, 23-09-2014
Hallo M.,

In de meeste gevallen is een knobbel onder de oksel onschuldig en gaat het vanzelf voorbij. Toch kan het alarmerend zijn omdat je spreekt van "extreme pijn" bij het bewegen of betasten, en bovendien omdat het knobbeltje zo plots is ontstaan. Voor alle zekerheid lijkt het me beter om advies te vragen aan je arts. Nader onderzoek kan snel uitsluitsel brengen over het knobbeltje. Alvast veel beterschap en succes toegewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Irene Schuring, 15-09-2014 10:28 #2
Is er een manier om te voorkomen dat je talgbulten krijgt. Mijn zoon heeft hier erg veel last van, maar is er iets met voeding aan te doen? Reactie infoteur, 16-09-2014
Hallo Irene,

Verdikkingen in de oksel zijn over het algemeen onschuldig, tenzij in uitzonderlijke gevallen. Eventueel kan je aan een arts of diëtist vragen of je talgbulten kan voorkomen met voeding.

Vriendelijke groet,
Verdanov

De Wolf Nicole, 25-07-2014 06:44 #1
Beste, al een paar dagen heb ik een knobbeltje in de oksel, maar vandaag heb ik er eentje bij, wat kan ik doen, naar de huisarts gaan maar die is in verlof, ik ben een beetje ongerust.
Dank, Nicole Reactie infoteur, 25-07-2014
Hallo Nicole,

De oorzaken van de knobbeltjes in je oksel zijn moeilijk van hieruit te bepalen. Er moeten bijkomende vragen gesteld worden zoals: doet het knobbeltje in je oksel pijn? Voel je ook koorts? enz… Een dokter kan uit je antwoorden al veel afleiden.
Daarom is het beter om naar een arts te gaan voor verder onderzoek. Het zal je ongerustheid ook kunnen wegnemen. Als je huisarts op verlof is, is er normaal gezien altijd een arts die met hem samenwerkt die zijn taken tijdelijk overneemt. Aangeraden is om even bij hem of haar langs te gaan voor advies.

Alvast veel beterschap,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!