InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?

Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?

Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen? Kanker is een ziekte die niet altijd makkelijk op te sporen is. Dikwijls wordt de ziekte pas in het lichaam ontdekt als ze al in een vergevorderd stadium is. Kanker opsporen kan via bloedanalyse en verder medisch onderzoek in het ziekenhuis. Aan de hand van bloedwaarden kan al behoorlijk wat informatie verkregen worden. In het ziekenhuis word je verder onderzocht onder een scanner, die eventuele afwijkingen in je lichaam zal opsporen. Toch kan de screening via het scanonderzoek niet altijd uitsluitsel geven over kanker, evenmin als het bloedonderzoek. Hoe kan men kanker opsporen en een diagnose stellen?

Kanker opsporen

Absolute zekerheid?

De geneeskunde is in het begin van de eenentwintigste eeuw heel ver ontwikkeld maar toch kan je het woord absolute zekerheid niet te snel gebruiken als het gaat om het ontdekken van ziekten. In de medische wereld is er nog geen enkel onderzoek waarmee alle ziekten kunnen worden ontdekt. Ook op het vlak van kanker gaat men uiterst voorzichtig om met het begrip "absolute zekerheid".

Radiografie

Ook bij kanker geldt dus dat niet alle kankers door middel van een medisch onderzoek kunnen opgespoord worden. Toch zijn er naast de radiografie bepaalde vormen van onderzoek die hun nut bewijzen als het gaat om het ontdekken van kanker, zoals het screenen door middel van een scanner.

Medisch onderzoek: scan

Scan

Het screenen van de patiënt gebeurt via de scanner, waarbij je lichaam geleidelijk aan in een machine gebracht wordt. Het kan zijn dat er een contrastproduct in je lichaam gebracht wordt, zodat bepaalde lichaamsdelen duidelijk kunnen worden op de computer waarop de beelden van het scanneronderzoek te volgen zijn.

Contrastvloeistof

Mogelijk krijg je het even heel warm door de injectie van die contrastvloeistof. De duur van dit onderzoek is afhankelijk van de te onderzoeken lichaamsdelen en de toestand van de patiënt. Gemiddeld duurt dit onderzoek een tiental à twintigtal minuten. Via het onderzoek van de scanner kan men een goed beeld krijgen van de onderzochte lichaamsdelen. Op de computer kunnen doorsneden gemaakt worden van de beelden van de onderzochte lichaamsdelen.

Biopsie en NMR-scan

Als er via de scanner afwijkingen worden vastgesteld in de onderzochte lichaamsdelen, is men nog altijd niet zeker of het daadwerkelijk om kanker gaat. Om zeker te zijn is het nodig om de betreffende cellen microscopisch te onderzoeken via een biopsie. Hoewel de kwaliteit van het scanneronderzoek op hoog niveau staat, kan de scanner niet alle afwijkingen ontdekken. In de eenentwintigste eeuw is men vaker en vaker een efficiëntere vorm van scan gaan gebruiken bij medisch onderzoek: de NMR-scan. De NMR-scan gaat een stapje verder in het medisch onderzoek en staat voor Nucleaire Magnetische Resonantie. Soms wordt ook wel gebruik gemaakt van de Engelse benaming MRI (Magnetic Resonance Imaging).

Bloedonderzoek bij kanker

Bloedanalyse

Een andere manier van onderzoek om kanker op te sporen is de klassieke bloedanalyse, waarin onder meer de rode en witte bloedcellen onderzocht worden. Nochtans is het zo dat de meeste vroegtijdige kankers niet via het bloed kunnen opgespoord worden, behalve dan enkele vormen van leukemie. Voordat je bloedwaarden veranderen, moet de kanker al in een gevorderd stadium zijn.

Bloedwaarden

Probleem hierbij is wel dat die veranderende bloedwaarden niet altijd duidelijk te verklaren zijn. De arts zal dus niet makkelijk kunnen afleiden dat die veranderende bloedwaarden ontegensprekelijk te maken hebben met kanker. Soms wordt er via het bloed nagegaan of er een abnormale hoeveelheid tumormerkers in het lichaam aanwezig zijn.

Tumormerkers

Die tumormerkers zijn stoffen die extra aangemaakt worden door bepaalde kankers en die dus kunnen wijzen op kanker in het lichaam. Toch is de analyse van deze resultaten moeilijk, omdat de hoeveelheid tumormerkers nogal verschilt per persoon. Wel is de bepaling van de tumormerkers in het bloed vooral nuttig tijdens en na de behandeling van de kanker zelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Honden die ziekten kunnen ruikenIn Nederland is een hond die aan de geur van patiënten darmbacteriën opspeurt die hen ziek kunnen maken. Deze ziekenhuis…
Whiplash: medisch onderzoekWhiplash: medisch onderzoekWanneer er een whiplash vermoed wordt kan er divers medisch onderzoek uitgevoerd worden om dit na te gaan. Hierbij kan g…
Honden die kanker opsporenUit onderzoek in Japan blijkt dat honden in staat zijn om sporen van kanker op te ontdekken in urine, feces, stukjes wee…
Bloedonderzoek: Alfafoetoproteïne (AFP) testBloedonderzoek: Alfafoetoproteïne (AFP) testAlfafoetoproteïne is een foetaal eiwit dat geproduceerd is door de lever en dooierzak van een ontwikkelende baby tijdens…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker (geraadpleegd op 03/04/2016).

Reageer op het artikel "Kanker en medisch onderzoek: hoe kan men kanker opsporen?"

Reacties

Greet, 23-11-2016 12:23 #2
Zag vandaag een bobbeltje onder mijn arm, ik kan het ook wegduwen. Moet ik me ongerust maken?

Henk Breunisse, 13-11-2016 19:31 #1
Hallo, ik zeg help, mijn partner heeft sinds een jaar allerlei soorten klachten waar de huisarts geen raad mee weet, we zijn al zo vaak naar de huisarts, huisartsenpost en ziekenhuis geweest! haar klachten zijn, knobbeltje onder haar oksel, pijn in haar botten! Zo erg dat ze bijna haar werk niet meer kan uitvoeren, nu vertelt haar huisarts haar dat ze het zich allemaal verbeeld en dat ze maar naar een psycholoog moet gaan! Maar de symptomen die ik waarneem hebben niets met verbeelding te maken! We zijn ten einde raad!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-02-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!