InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Whiplash: medisch onderzoek

Whiplash: medisch onderzoek

Whiplash: medisch onderzoek Wanneer er een whiplash vermoed wordt kan er divers medisch onderzoek uitgevoerd worden om dit na te gaan. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van onder andere een röntgenfoto van de nek, een CT-scan, een MRI-scan, myelografie en EEG. Wanneer iemand nekklachten opgelopen heeft bij een ongeval kan er sprake zijn van een whiplash. Een deskundig medisch onderzoek kan hier uitsluitsel over geven. Het medisch onderzoek kan verschillen per ziekenhuis maar over het algemeen worden de volgende onderzoeken uitgevoerd:
  • Röntgenfoto van de nek
  • CT-scan
  • MRI-scan
  • Myelografie
  • EEG

Röntgenfoto van de nek

Bij een röntgenonderzoek van de nek wordt met behulp van röntgenstralen een afbeelding gemaakt van de botten en gewrichten. Röntgenstralen kunnen door het menselijk weefsel heenstralen waardoor men een afbeelding krijgt. De mate waarin de stralen door de botten geabsorbeerd worden is afhankelijk van de dichtheid van de botten. Hierdoor ontstaat een contrastrijke foto.

Met behulp van een röntgenfoto kunnen scheurtjes of breuken in de nekwervels ontdekt worden. Een eventuele verschuiving van de wervels is ook zichtbaar op de röntgenfoto.

Wanneer je zwanger bent of denkt dat je mogelijk zwanger bent wordt een röntgenonderzoek afgeraden omdat de röntgenstralen schadelijk kunnen zijn voor de vrucht, met name in de eerste weken van de zwangerschap.

CT-scan

Computertomografie, afgekort tot CT is een relatief jonge onderzoekstechniek. Bij een CT-scan wordt gebruik gemaakt van een ronddraaiende bron die röntgenstralen uitzendt welke weer omgezet worden in elektrische impulsen. Met behulp van deze elektrische impulsen wordt een beeld gemaakt door de computer.

Met behulp van de CT-scan kan men nagaan of er een hernia aanwezig is of dreigt te ontstaan. Middels een CT-scan kan men eveneens nagaan of het wervelkanaal te smal geworden is, of er wervels beschadigd zijn en of er botsplinters rond zijn gaan zwerven in het wervelkanaal.

MRI-scan

MRI is een afkorting van magnetic resonance imaging. MRI is eveneens een relatief jonge techniek. Bij deze onderzoekstechniek wordt gebruikt gemaakt van een sterk magneetveld en radiogolven. Met behulp van een MRIscan kan men er achter komen of er sprake is van een nekhernia en/of bandletsel.

Myelografie

Met myelografie wordt een röntgenonderzoek van het ruggenmerg bedoeld. Hiermee kan men een nekhernia opsporen, evenals vaatafwijkingen en vernauwingen van het wervelkanaal.

EEG

Met behulp van een EEG (electro-encefalogram) kunnen de elektrische impulsen van de hersenen in beeld gebracht worden. De hersenen vertonen een bepaald beeld, afhankelijk van de omstandigheden waarin het EEG gemaakt wordt. Wanneer er zich afwijkingen voordoen op het EEG is er mogelijk sprake van hersenletsel.
Gerelateerde artikelen
Whiplash en klachten op het werkWhiplash en klachten op het werkEen whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusd…
Preventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body ScanPreventieve Scan: Preventieve CT-scan, MRI-scan en Body ScanTwee op de drie Nederlanders wil een preventieve medische check-up of second opinion. Veel mensen vermoeden dat er iets…
Whiplash en nekklachtenDikwijls staan er nieuwsberichten in de krant waarin vermeld wordt dat een persoon een auto-ongeluk heeft moeten bekopen…
Bodyscan: preventief medisch onderzoekBodyscan: preventief medisch onderzoekMeestal wordt een ziekte pas ontdekt als men klachten krijgt. Ver daarvoor is de ziekte echter vaak al aanwezig in het l…
Total Body Scan, informatieTotal Body Scan, informatieDe Total Body Scan brengt het lichaam in beeld. Steeds meer mensen laten vrijwillig en op eigen kosten, een Total Body S…

Reageer op het artikel "Whiplash: medisch onderzoek"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 07-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!