InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Whiplash en klachten op het werk

Whiplash en klachten op het werk

Whiplash en klachten op het werk Een whiplash gaat gepaard met diverse klachten, waaronder met name nekklachten. Veel mensen ervaren na een whiplash dusdanige klachten dat zij problemen op het werk ervaren. Sommige mensen kunnen behalen zelfs nooit meer het werkniveau dat zij voor de whiplash hadden. Welke factoren voorspellen het herstel van een whiplash?

Whiplash

Er is sprake van een whiplash wanneer men ten gevolge van bepaald type beweging klachten aan de nek heeft. Het hoofd maakt dan een typische beweging waarbij het hoofd met ruwe kracht van voor naar achter geslingerd wordt. Dit type beweging ontstaat nogal eens na een kop-staart botsing in de auto. Tegenwoordig lijkt de definitie van whiplash echter wat te versoepelen en wordt er eveneens van een whiplash gesproken wanneer men na een ongeval last van de nek heeft.

Herstel whiplash klachten

De aangedane spieren in de nek herstellen doorgaans binnen enkele dagen tot enkele weken. Er kunnen echter tal van restverschijnselen aanwezig blijven, welke soms gepaard gaan met cognitieve problemen. Dit wordt ook wel het post-whiplash syndroom genoemd.

Uit onderzoeken is naar voren gekomen dat circa 40% van de nekklachten chronisch zijn en gedurende minstens een jaar aanwezig zijn.

Na de whiplash weer aan het werk

Veel mensen willen na het whiplash ongeval hun werk weer hervatten. Er zijn echter grote verschillen in de mate waarin men weer aan het werk kan na een whiplash. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat diverse banen diverse werkzaamheden van een persoon vereisen waarvan sommige wel en andere niet meer zo gemakkelijk gaan na een whiplash.

Welke factoren beïnvloeden problemen op het werk na een whiplash?

De relatie tussen type werk, klachten en problemen op het werk werd door de onderzoekers een, zes en twaalf maanden na de whiplash onderzocht.

De eerste maand na de whiplash bleken problemen op het werk met name samen te hangen met een grotere intensiteit pijn van de nek, een grotere bewegingsbeperking van de nek, meer concentratieproblemen en het gebruik van medicatie. Een half jaar na de whiplash bleken enkel de intensiteit van de nekpijn en concentratieproblemen significant samen te hangen met de problemen op het werk. Een jaar na de whiplash bleken enkel concentratieproblemen nog samen te hangen met problemen op het werk.

Welke factoren voorspellen problemen op het werk na een whiplash?

  • Relatief veel concentratieproblemen een maand na de whiplash worden geassocieerd met meer problemen op het werk, een half jaar na de whiplash
  • Hoe ouder men is tijdens de whiplash, hoe groter de kans dat men problemen op het werk zal ervaren
  • Intensere hoofdpijnklachten een maand na de whiplash worden geassocieerd met meer problemen op het werk
  • De mate van stijfheid van de nek een maand na de whiplash is geen voorspellende factor voor problemen op het werk een jaar na de whiplash
Gerelateerde artikelen
Whiplash en de keuringsarts WAOWhiplash en de keuringsarts WAODe keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk…
Whiplash en nekklachtenDikwijls staan er nieuwsberichten in de krant waarin vermeld wordt dat een persoon een auto-ongeluk heeft moeten bekopen…
Whiplash, oorzaken, symptomen en behandelingEen whiplash is een typisch acceleratie-deceleratie trauma. Een whiplash kan ontstaan na een kop-staart botsing waarbij…
Vragenlijst whiplashklachtenVragenlijst whiplashklachtenEen whiplash is een aandoening die getypeerd wordt door met name nekklachten. Het is lastig om whiplash letsel te onderz…
Wat is een whiplash syndroom?Wat is een whiplash syndroom?Wanneer whiplash klachten niet overgaan en een chronisch karakter krijgen, spreekt men van het whiplash syndroom. De kla…
Bronnen en referenties
  • Buitenhuis, J., de Jong, P.J., Jaspers, J.P.C. & Groothoff, J.W. (2009) Work disability after whiplash: a prospective cohort study. SPINE vol. 34, no. 3 p 262-267

Reageer op het artikel "Whiplash en klachten op het werk"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!