InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kloofjes in de mondhoeken

Kloofjes in de mondhoeken

Kloofjes in de mondhoeken Kloofjes in de mondhoeken kunnen pijnlijk en ontsierend zijn. Hoe ontstaan deze kloofjes en wat kun je ertegen doen?

Wat zijn kloofjes in de mondhoeken?

Kloofjes in de mondhoeken zijn kleine scheurtjes in de hoekjes van de mond. De kloofjes worden veroorzaakt door kleine ontstekingen in de mondhoeken. Soms is er alleen maar roodheid, maar er kunnen zich ook witte of gelige korstjes vormen. Vaak zijn de kloofjes pijnlijk en scheuren ze telkens weer wanneer je je mond wijd opendoet, bijvoorbeeld tijdens geeuwen. Het lijkt dan dat de kloofjes niet genezen doordat deze steeds weer openscheuren door het geeuwen, maar de oorzaak van kloofjes ligt ergens anders.

Mogelijke oorzaken van kloofjes in de mondhoeken

Kloofjes in de mondhoeken kunnen door verschillende oorzaken ontstaan. Meestal zal er sprake zijn van overtollig vocht in de mondhoeken.
  • Teveel speeksel in de mondhoeken: dit komt vooral voor bij kleine kinderen die nog veel kwijlen of bij oudere mensen. Bij ouderen vervormt de mond, waardoor de lippen niet altijd meer goed op elkaar aansluiten. Hierdoor loopt er speeksel in de mondhoeken. Dit overtollige vocht geeft irritatie en kloofjes.
  • Een slecht passend kunstgebit: veel mensen hebben een kunstgebit, wanneer het kunstgebit niet meer goed past, kan ook de mond minder goed sluiten. Wanneer men langer een kunstgebit heeft, slinken de kaken, waardoor het gebit minder goed past.
  • Allergieën voor parfums of voedsel: wanneer je allergisch bent voor bepaalde stoffen, bijvoorbeeld in voedsel of in lippenstift, dan kun je ook last van kloofjes in de mondhoeken hebben. Mensen die gevoelig zijn voor eczeem hebben ook sneller last van deze kloofjes.
  • Veel aan de lippen likken: vaak aan de lippen likken is veelal ontstaan uit gewoonte. Door het vaak likken aan de lippen blijven de mondhoeken nat, zodat er gemakkelijk kloofjes kunnen ontstaan.
  • Schimmels en virussen: bepaalde schimmels (bijv. candida) kunnen zich in de mond nestelen. Ook bepaalde virussen (bijv. HIV) kunnen zorgen dat er kloofjes in de mondhoeken ontstaan.

Wat kun je doen tegen kloofjes in de mondhoeken?

Je kunt een aantal dingen doen om zelf van de kloofjes proberen af te komen:
  • Wanneer je last hebt van overtollig speeksel in de mondhoeken, zorg dan dat je regelmatig de mond droogdept met een zachte tissue. Ook na het eten of drinken dep je de mondhoeken droog.
  • Komt de speekselvloed door een slechtzittend kunstgebit, maak dan een afspraak met de tandarts. Deze kan soms door een paar eenvoudige aanpassingen zorgen dat het gebit beter past.
  • Om genezing van de kloofjes te bevorderen smeer je de mondhoeken in met een neutrale zalf. Je kunt hiervoor vaseline gebruiken, maar in de apotheek kun je ook een basiscrème krijgen die goed helpt.
  • Leer jezelf aan om niet teveel aan de lippen of mondhoeken te likken.
  • Ga na of je een ander verzorgingsproduct of lippenstift voor de lippen bent gaan gebruiken, alle kans dat je dat wat allergisch voor het product bent en dat de kloofjes weggaan, wanneer je het niet meer gebruikt.

Wanneer naar de dokter?

Wanneer de kloofjes niet vanzelf overgaan, dan moet je een afspraak maken met je huisarts. De huisarts kan de oorzaak van de kloofjes achterhalen. Op zich zijn kloofjes onschuldig, maar erg vervelend. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van een schimmelinfectie in de mond, dan heb je hier wel medicijnen voor nodig.
Gerelateerde artikelen
Droge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tipsDroge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tipsEen droge mond kan erg hinderlijk zijn bij het eten, bij het slikken en zelfs bij het spreken. Uitgedroogde lippen met k…
Kloven en kloofjesKloven en kloofjesKloven ontstaan door uitdroging en zijn herkenbaar als scheurtjes in de huid of het slijmvlies. Kloven ontstaan vaak in…
Droge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen is een vervelende klacht waar niemand op zit te wachten. Een droge huid i…
Scheurtje of kloofje in de tongScheurtje of kloofje in de tongEen scheurtje in de tong komt vrij vaak voor. Het kan dan om één of meerdere scheurtjes of kloven gaan. Vaak is de oorza…
Ingescheurde, droge, kapotte mondhoeken: hoe te behandelen?Ingescheurde, droge, kapotte mondhoeken: hoe te behandelen?Kapotte mondhoeken kunnen voor veel ellende zorgen aangezien het pijn veroorzaakt en het er minder esthetisch goed uit z…

Reageer op het artikel "Kloofjes in de mondhoeken"

Reactie

Kimberley Pex, 11-07-2013 13:47 #1
Oorzaak kan ook vitamine B tekort zijn. Ik heb t altijd bij 'n opvlamming van m'n crohn. De darm neemt dan niet veel op.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 18-03-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!