InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tips

Droge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tips

Droge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tips Een droge mond kan erg hinderlijk zijn bij het eten, bij het slikken en zelfs bij het spreken. Uitgedroogde lippen met kloofjes en gescheurde mondhoeken kunnen samengaan met symptomen als een slechte smaak in de mond en een slecht ruikende adem. Vaak ligt het gebruik van bepaalde medicijnen zoals slaapmiddelen aan de basis van een droge mond. Het gebruiken van een antibacteriële mondgel of mondspray kan de klachten verlichten. Ook drink je best voldoende mineraalwater zodat je uitdroging van de lippen vermijdt. Wat kan je doen tegen een droge mond en welke tips en middeltjes kunnen van pas komen bij de behandeling ervan?

Droge mond

De mond is een onderdeel van het lichaam dat speeksel nodig heeft om optimaal te functioneren. We gebruiken de mond om voedingsstoffen tot ons te nemen, om te spreken en om te zoenen. Wordt die speekselproductie om de een of andere reden verminderd dan kan je last krijgen van een droge, irritant aanvoelende mond. Een droge mond kan leiden tot een slecht ruikende adem en op lange termijn zelfs negatieve gevolgen hebben voor de tanden.

Symptomen droge mond

Tot de voornaamste symptomen kan onder meer gerekend worden: een slechte, bittere smaak in de mond die doet denken aan metaal. Bij het eten verloopt het slikken moeilijk en moet je steeds water drinken om je voedsel door te spoelen. Vaak komt het ook voor dat je lippen helemaal uitdrogen of kloven gaan vertonen. Ook kloven op de tong en in de mondhoeken zijn typische symptomen. Sommige mensen hebben het zelfs moeilijk om te spreken omdat ze voortdurend te kampen hebben met een droge mond.

Oorzaken droge mond

Doorgaans moet de boosdoener van een droge mond gezocht worden in het gebruik van geneesmiddelen. Het aantal medicijnen die bij langdurig gebruik leiden tot een droge mond zijn haast niet te tellen. Het gaat dan ook om zowat de meest voorkomende bijwerking van geneesmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan antidepressiva, slaapmiddelen, medicijnen tegen hoge bloeddruk, enz. Voorts spelen ook roken, diabetes en dementie een rol bij het veroorzaken van een droge mond. Ook radiotherapie en chemotherapie in het geval van kanker zijn vaak de oorzaak van dit fenomeen.

Droge mond: behandeling en tips

Water
Om de gevolgen van een droge mond op te vangen is het noodzakelijk om regelmatig water te drinken. Op die manier komt de speekselproductie weer op gang en vermijd je dat je infecties oploopt. Sommige medicijnen onderdrukken die speekselproductie waardoor spreken en slikken moeilijker wordt.

Wattenstaafjes en medicijnen
Je kan ook gebruik maken van wattenstaafjes om de mond nat te maken. In bepaalde ernstige gevallen of in het kader van een medische behandeling kan de arts ook medicijnen voorschrijven om de speekselproductie weer op gang te brengen.

Stoppen met roken
Roken is een vrij logische oorzaak van het fenomeen van droge mond. De rook van sigaretten, sigaren of waterpijp zorgt trouwens ook in het algemeen voor een uitdroging van de huid. Stoppen met roken kan snel een enorme verbetering van de klachten brengen voor rokers die last hebben van een droge mond. Ook het eten van zure voedingsmiddelen kan soelaas bieden, zoals bijvoorbeeld zuurtjes. Wel moet gezegd worden dat deze dan weer negatief kunnen zijn voor de tanden.

Middeltjes tegen droge mond

Lippenbalsem
Bij een droge mond kunnen je lippen sporen van uitdroging vertonen zoals kloofjes, hardheid en zelfs lichte bloedingen. Gebruik daarom een lippenbalsem die zorgt voor een hydratatie van de lippen en waardoor je verdere uitdroging kan vermijden.

Mondwater
Aanvullend kan je dagelijks een tandpasta gebruiken die een droge mond tegengaat. Ook het regelmatig spoelen van de mond met mondwater is zinvol. Sommige mondwaters of mondspoelmiddelen bevatten geen alcohol en verkleinen daardoor de kans op een droge mond. Enkele voorbeelden van mondwaters die nuttig kunnen zijn tegen een droge mond:
  • Bioxtra mondwater
  • Oxyfresh mondwater (ook tegen slechte adem)

Bevochtigingsgel en -spray
Een heel efficiënte oplossing om een droge mond tegen te gaan is het aanbrengen van een bevochtigingsgel. Deze soort van mondgels vermijdt dat je mondholte helemaal gaat uitdrogen en tegelijk dat er schadelijke bacteriën zich gaan ophopen in je mond. Ook mondsprays die specifiek tegen een droge mond of een slechte adem gericht zijn kunnen voor een vermindering van de klachten zorgen. Enkele voorbeelden van deze bevochtigingsgels of bevochtigingssprays tegen een droge mond zijn:
  • Gum Hydral bevochtigingsgel
  • Lucovitaal droge mond spray
  • Bioxtra gel

Droge lippen

Oorzaken en symptomen

Als je last hebt van droge lippen kan dit samengaan met kloofjes en scheurtjes, eventueel gepaard gaand met kleine bloedingen. De lippen kunnen bovendien pijnlijk aanvoelen en zeer gevoelig zijn voor de inwerking van voedingsmiddelen. Eten en drinken kan op die manier erg lastig zijn, waarbij vooral kruidige en gezouten gerechten de lippen prikkelen. Ook warme dranken kunnen zorgen voor irritatie van de lippen. De belangrijkste oorzaak van droge lippen is uitdroging. Deze uitdroging kan veroorzaakt worden door gebruik van geneesmiddelen, roken en zonlicht. Ook wie te weinig water drinkt krijgt doorgaans last van droge lippen.

Behandeling droge lippen

Bij een droge mond kunnen je lippen sporen van uitdroging vertonen zoals kloofjes, hardheid en zelfs lichte bloedingen. Gebruik daarom een lippenbalsem die zorgt voor een hydratatie van de lippen en waardoor je verdere uitdroging kan vermijden. Een natuurlijk middel om droge lippen tegen te gaan is honing. Honing geeft een verzachtend gevoel, heeft een anti-bacteriële werking en smaakt bovendien lekker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingDroge mond (xerostomie): oorzaak en behandelingHet droge mond syndroom (xerostomie) wordt gekenmerkt door een abnormale droogte van het mondslijmvlies (orale mucosa),…
Oorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenOorzaken, symptomen en behandeling van Syndroom van SjögrenHet Syndroom van Sjögren is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door droge mond en ogen, verminderde algehele fit…
Droge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippenDroge, gebarsten, branderige of schrale lippen is een vervelende klacht waar niemand op zit te wachten. Een droge huid i…
Droge en schrale lippen: oorzaken schraalheid van de lippenDroge en schrale lippen: oorzaken schraalheid van de lippenBij schrale lippen denken veel mensen aan de winter en guur weer. Toch is het zo dat je lippen op elk moment van het jaa…
Xerostomie: Droge mond door aandoening of medicatieXerostomie: Droge mond door aandoening of medicatieHet is normaal om af en toe een droge mond te hebben wanneer je weinig drinkt en uitgedroogd bent, of wanneer je zenuwac…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=7143 (geraadpleegd op 08/08/2015).

Reageer op het artikel "Droge mond en droge lippen: oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

Else A. Jansen, 15-10-2014 13:11 #1
Ik heb veel last gekregen na langdurig gebruik van morfine tijdens een ernstige hernia. Op advies van een drogist in Amsterdam ben ik kauwgum gaan gebruiken. Het staat niet erg "deftig" om een kauwende oma te zien maar het helpt mij heel goed. Soms is het ook tijden weer weg maar komt plotseling en vaak tijdens spanningen weer terug.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!