InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ooglaseren, hoe gaat dat en wat is de veiligste behandeling?

Ooglaseren, hoe gaat dat en wat is de veiligste behandeling?

Ooglaseren, hoe gaat dat en wat is de veiligste behandeling? Ooglaseren bestaat sinds de jaren tachtig en de technieken zijn sindsdien alleen maar verbetert. Ogen laten laseren is een zeer succesvolle methode om de slechtziende ogen te behandelen. Turkije en Amerika lopen voorop qua ervaring en technieken. In Amerika en Turkije zijn al meer dan 9 miljoen mensen van hun slechtziendheid afgeholpen. Maar ook in Nederland kunt u uw ogen laten laseren. Hoe gaat dat en welke methode is het veiligste? Ogen laseren. Een [prachtige uitvinden om vele vormen van slechtziendheid te behandelen. Daarna hoeft u geen contactlenzen of een bril meer te dragen. Ook in Nederland is de techniek om ogen te laseren ver ontwikkeld. Omdat de ogen van ieder mensen verschillende zijn, worden ook vaak verschillende laserapparatuur gekozen. Mensen kunnen verschillende soorten oogafwijkingen hebben waardoor ze slecht zien. Daarom wordt er eerst gekeken wat de oorzaak van de slechtziendheid is, waar de afwijking in het oog zich bevindt, en aan de hand van die uitkomt wordt besloten welke behandeling het beste is voor uw ogen. De veiligste behandeling is Intralase, omdat daar geen mesje meer aan te pas komt.

Laserbehandeling ogen hoe of wat?

Ogen laten laseren wordt over het algemeen poliklinisch uitgevoerd, dus u wordt meestal niet opgenomen in een ziekenhuis. Bekende behandelingsmethoden zijn:
  • PRK-Lasek
  • LASIK
  • IntraLase Lasik
  • Wavefront
  • Zyoptix
  • Overig

De LASIK ooglaser behandeling wordt veel gebruikt en heeft de behandeling met laser populair gemaakt. Wavefront en Zyoptix zijn de gepolijste versies van de LASIK technieken.

Verdoving van de ogen

Veel mensen vinden het idee van een ooglaserbehandeling een beetje eng, wat op zich best begrijpelijk is. Toch is het geen grote ingreep en meestal binnen tien minuten gebeurd. De behandeling begint met het verdoven van de ogen door middel van oogdruppels, u voelt dan geen pijn of irritatie meer tijdens de behandeling. Het bovenste laagje van het hoornvlies moet worden weg geschaafd of omgeklapt, maar moderne technieken maken het ook mogelijk om het weg te laseren. Hoewel het eng kan lijken dat er aan het oog gesleuteld wordt, is dit pijnloos en merkt u er verder weinig van. Het is afhankelijk van de oogafwijking voor welke behandeling gekozen wordt.

LASIK oog behandeling (Laser Assisted in Situ Keratomileusis)

Deze behandeling is kortdurend, pijnloos en niet gecompliceerd. Er wordt eenvoudig een klein flinterje van het hoornvlies genomen en naar buiten omgeklapt. Met een koude laserstraal wordt het hoornvlies daarna in de goede vorm gebracht. Na tien minuten is het klaar. Na een paar dagen kunt u weer aan het werk. (Correcties mogelijk voor -14, + 7 en astigmatische cilinder afwijking tot -7)

PRK-LASEK oogcorrectie

PRK-LASEK ligt aan de wortels van ooglaserbehandelingen. LASEK werd ontwikkeld om tevens hogere afwijkingen van het oog succesvol te behandelen. Ook werden de technieken steeds verder verfijnd waardoor de behandelingen voor patiënten snel en pijnloos is. De PRK-techniek en behandeling wordt ook regelmatig toegepast bij mensen met een dun hoornvlies en cilinderafwijking en voor hogere oogafwijkingen.

  • Verdoving van het oog met oogdruppels
  • Er wordt een klemmetje op het ooglid gezet om het oog open te houden
  • Bovenste hoornlaag van het oog wordt niet gesneden maar een beetje afgeschaafd
  • Pijnloze behandeling
  • Na deze behandeling worden de ogen met speciale lenzen beschermd om te genezen.
  • het herstel gedurende de vier dagen na de ogen veroorzaakt wel wat klachten, zoals pijnlijke en prikkende ogen
  • Als het in het buitenland gebeurd worden de lenzen er in Nederland uitgehaald

WAVEFRONT / ZYOPTIX behandeling

Deze behandeling is identiek aan LASEK en PRK-LASEK. Het onderscheid wordt gemaakt op basis van de oogafwijking. De metingen vooraf zijn zeer nauwkeurig en de behandeling op de persoon afgestemd. Wavefront wordt als laser behandeling van de ogen vaak toegepast bij:
  • Nachtblindheid
  • Mensen met pupillen die in het donker groter zijn dan gewoonlijk
  • Bepaalde beroepsgroepen waarbij scherp zien van essentieel belang is
  • Onregelmatig astigmatisme
  • Als andere laserbehandelingen onvoldoende succesvol zijn gebleken

Intralase – Lasik behandeling, ogen laseren

Het is tegenwoordig mogelijk om het snijden in het oog, om het hoornvlies open te leggen, te voorkomen en het hoornvlies open te laseren. De Intralase behandeling wordt ook wel als het veiligste aangeprezen, hoewel de risico’s bij de andere behandeling niet enorm groot zijn. De laserstraal bij deze behandeling wordt zeer nauwkeurig door de computer gestuurd. Het is weer een stap voorwaarts in de verfijnde technieken van het oog laseren. Wilt u absoluut niet dat er in uw hoornvlies gesneden wordt, kies dan voor een ziekenhuis of kliniek die deze methode kan aanbieden. De aanschafkosten van het Intralese-Lasik-behandeling is echter erg kostbaar en daarom beschikken nog niet alle ziekenhuizen over de apparatuur. Deze techniek heeft ook als voordeel dat klachten en complicaties achteraf minder vaak voorkomen.

Vergoeding ziekenfonds

Alleen in bijzondere gevallen wordt een ooglaser behandeling door het ziekenfonds vergoed. Men beschouwd het namelijk als een esthetische behandeling. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als mensen een medische indicatie hebben. Als u een medische indicatie hebt informeer dan ook wel bij uw verzekering of zij de behandeling inderdaad (gedeeltelijk of) geheel vergoeden. De behandeling met laser kost ongeveer tussen de 500 en 2000 euro, afhankelijk van het type behandeling.

Hoe succesvol is laserbehandeling van de ogen?

Hoewel laser behandelingen zeer goede resultaten geven, kunnen er net als bij elke andere ingreep, complicaties voordoen. Ook kan het nodig zijn om de behandeling na een bepaalde tijd te herhalen. Ooglaser behandelingen zetten het verouderingsproces immers niet stil, dus na een bepaalde tijd kunnen de ogen wel weer achteruit gaan. Met name na het 45e jaar. Toch is het heerlijk om zonder contactlenzen of bril door het leven te gaan. De resultaten van ooglaseren zijn over het algemeen zeer goed.

Nabehandeling

Na de behandeling moet u meestal de ogen druppelen, wat rust houden en op controle. Al snel zult u ontdekken dat u veel scherper ziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandelingIs ooglaseren veilig of gevaarlijk? Een ooglaserbehandeling bestaat uit drie stappen: vooronderzoek, behandeling en nazo…
Ogen laseren zonder risicoOgen laseren zonder risicoOgen laseren geeft je in seconden weer 100 % gezichtsscherpte terug, althans dat belooft Lasik, de techniek voor ooglase…
Ooglaseren: Methoden en gevolgenOoglaseren: Methoden en gevolgenHet laseren van de ogen, ofwel refractiechirurgie, is een medische behandeling om het zicht te verbeteren dat steeds pop…
Ooglaseren, een verlossing van je brilOoglaseren, een verlossing van je brilBen je die bril nou toch echt zat en is lenzen voor jou ook geen optie. Ooglaseren kan een uitkomst brengen. Door middel…
Ogen laseren met de LASIK methodeOgen laseren met de LASIK methodeOgen laseren is een uitkomst voor vrijwel iedereen die een bril of lenzen draagt. Velen laten zich echter niet weerhoude…
Bronnen en referenties
  • http://www.worldeyecenter.nl/
  • http://www.eyemind.nl/

Reageer op het artikel "Ooglaseren, hoe gaat dat en wat is de veiligste behandeling?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!