InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ogen laseren zonder risico

Ogen laseren zonder risico

Ogen laseren zonder risico Ogen laseren geeft je in seconden weer 100 % gezichtsscherpte terug, althans dat belooft Lasik, de techniek voor ooglaseren. Maar wat zijn de risico's, bijvoorbeeld bij ooglaseren in Turkije?

Ogen laseren maakt bril of contactlenzen overbodig

Ogen laseren wordt meestal gevolgd door een periode van ontwennen, figuurlijk dan. Want de eerste greep 's morgens was jarenlang naar de bril op het nachtkastje of de contactlenzen in de badkamer. Voor duizenden Nederlanders was dat een normale ochtendroutine, totdat ze besloten om een oogoperatie met laser te ondergaan, die glazen en lenzen voortaan overbodig maakte. Deze medische ingreep (technische term: Lasek of Lasik) wordt steeds populairder.

Kan iedereen zijn ogen laten laseren?

Ingeval van bijziendheid tot ongeveer -8 en verziendheid tot +3 kan elk visueel gebrek worden hersteld, tenminste als de waarden in de afgelopen twee jaar niet veranderd zijn. Een uitzondering geldt bijvoorbeeld als het hoornvlies te dun of instabiel is. Of je ogen al dan niet geschikt zijn voor een laserbehandeling, kom je te weten na een vooronderzoek. Maar voor verziendheid bij ouderen (dat zet vanaf je 40e in) biedt ook laserchirurgie geen uitkomst

Hoe lang is men beperkt na ogen laseren?

Ogen laseren is een poliklinisch ingreep met plaatselijke verdoving en duurt slechts enkele minuten. Twee weken vóór de ingreep mogen geen lenzen meer gedragen worden. Erna moet één tot twee dagen een beschermende bril worden gedragen, zodat het hoornvlies zich optimaal herstellen kan. Sport, sauna en zwemmen zijn voor ongeveer een week taboe.

Ogen laseren: wat gebeurt er?

Bij ogen laseren wordt het oog wordt eerst lokaal met druppels verdoofd, dus de operatie is geheel pijnloos. Een lidspanner spreidt het oog, een zuignap fixeert het (overigens: wie angst heeft krijgt vooraf iets om te kalmeren). Een automatisch gestuurde laser, die alle patiëntgegevens heeft opgeslagen, scheidt dan een dun laagje (flap) van het hoornvlies af. Deze flap wordt opgeklapt en enig weefsel uit het hoornvlies wordt verwijderd.

Zo verandert men de kromming van het hoornvlies en corrigeert daarmee de slechtziendheid. Daarna wordt de flap teruggevouwen, die zich meteen weer vastzuigt. Klaar! Gelukkig heelt het hoornvlies extreem snel: vaak kunt u de volgende dag al weer perfect scherp zien.

Zijn er ook risico's bij ooglaseren?

Ooglaseren, geen enkele andere moderne operatietechniek is in de afgelopen jaren zo geprezen en tegelijkertijd ook zo verguisd als ooglaseren bij slechtziendheid. Enerzijds wordt het fenomeen "laser" sinds het eerste optreden in de geneeskunde grote wonderen toegedicht. Anderzijds werden enkele pechvogels onder de vele tevreden patiënten als afschrikwekkende voorbeeld door de media uitvergroot. Meestal stamde hun behandeling uit de beginjaren van deze techniek. Ook speelde onbekendheid met inmiddels bekende samenhangen een rol.

De methode kent tegenwoordig weinig risico's meer. Blijvende blindheid bijvoorbeeld is zeer onwaarschijnlijk. Maar zoals bij elke operatie blijven er risico's: onprofessioneel gebruik van lasers kan schade veroorzaken aan het hoornvlies. In het ergste geval is dan een transplantatie noodzakelijk.

Ooglaseren in Turkije

Ooglaseren is een behandeling waar elk jaar duizenden mensen toe overgaan. Maar perfect zien heeft zijn prijs. De operatie kost al gauw zo'n 1500 euro. Het alternatief: naar een goedkopere laserchirurg in het buitenland afreizen.

Laserbehandelingen kennen momenteel een compleet nieuwe marktbenadering. Aanbieders rollen op internet over mekaar heen met "klik-me-aan-methoden" waarin behandelingen bijna smekend aan de man worden gebracht. Nieuwe trend in dit verband zijn de werkelijk spotgoedkope aanbiedingen voor ooglaseren in het buitenland, voornamelijk Turkije. Maar zon goedkope behandeling is niet altijd zonder risico's. Helaas komen patiënten vaak pas maanden later in Nederland tot die constatering.
Gerelateerde artikelen
Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren is een behoorlijk ingrijpende operatie en wordt ook wel refractiechirurgie genoemd. Een uitgebreid vooronde…
Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandelingIs ooglaseren veilig of gevaarlijk? Een ooglaserbehandeling bestaat uit drie stappen: vooronderzoek, behandeling en nazo…
Ogen laseren met de LASIK methodeOgen laseren met de LASIK methodeOgen laseren is een uitkomst voor vrijwel iedereen die een bril of lenzen draagt. Velen laten zich echter niet weerhoude…
Ogen laseren met de LASEK methodeOgen laseren met de LASEK methodeOoglaseren gebeurt het vaakst met de LASIK methode. Een ander methode die veel gebruikt wordt is de LASEK methode. De gr…
Ogen laten laseren: 4 techniekenOgen laten laseren: 4 techniekenMensen die genoeg hebben van hun bril kunnen hun ogen laten laseren. Het laseren van ogen kan op verschillende manieren.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay

Reageer op het artikel "Ogen laseren zonder risico"

Reactie

Arno Huizing, 03-07-2009 10:31 #1
Heb vroeger vaak las ogen gehad dus zal het met mijn ogen wel niet gaan, hoe kom ik daar achter?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 14-04-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!