InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabces

Kaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabces

Kaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabces Kaakabces bij mensen symptomen, oorzaak en kaakabces behandeling. Een kaakabces of abces aan de kaak is een met etter of pus gevulde zwelling in of rond de pulpa en is vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie. Een abces kan overal in of op het lichaam voorkomen. Een abces kan zich zowel in en rond de organen van het lichaam als onder de huid bevinden, zoals bij een borst-, oksel- of liesabces. Een abces is gevuld met pus of etter, dat is een substantie bestaande uit bacteriën, verdedigingscellen van het eigen lichaam en dood weefsel. Een kaakabces moet onderscheiden worden van een tandabces en een tandvleesabces. Een tandabces is een etterophoping die veroorzaakt wordt door bacteriën in of rond een tand. Een tandvleesabces is een ophoping van pus in het tandvlees. Dit wordt veroorzaakt door een infectie van het gebit of het tandvlees zelf.

Kaakabces

Tandbederf / Bron: KDS4444, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Tandbederf / Bron: KDS4444, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat is een kaakabces?

Een kaakabces is een ophoping van pus in of rond de pulpa —de levende kern van tanden en kiezen— van tand of kies. Meestal ontstaat dit ten gevolge van cariës (gaatjes, tandbederf), waarbij bacteriën door kunnen dringen in de pulpa. Ook kan het abces het gevolg zijn van een tandvleesaandoening (paradontitis). Een abces kan ervoor zorgen dat de tand of kies los komt te zitten.

Verschil tussen kaakabces, tandabces en tandvleesabces

Een kaakabces is een met etter of pus gevulde zwelling in of rond de pulpa. Ze gaat meestal uit van een ontsteking aan de wortelpunt van een tand of kies, waarvan de pulpa is afgestorven. Een tandabces is een etterophoping die wordt veroorzaakt door bacteriën in of rond een tand. Er zijn twee mogelijkheden:
  • een endodontisch abces, welke kan ontstaan nadat de pulpa (tandzenuw) is afgestorven; en
  • een parodontaal abces, wat een verwikkeling van parodontitis is waarbij een diepe pocket afgesloten raakt en er etter gevormd wordt die geen uitweg heeft.

Een tandvleesabces is een ophoping van pus in het tandvlees, wat wordt veroorzaakt door een infectie van het gebit of het tandvlees zelf.

Symptomen en klachten kaakabces

De symptomen van een kaakabces zijn onder meer:
  • doffe of kloppende pijn rond (één van de) jukbeenderen;
  • hevige, intense pijn bij aanraking, bijten en kauwen;
  • kies of tand zit los;
  • je tanden of kiezen zijn erg gevoelig voor warm en koud;
  • pus dat vrijkomt;
  • gezwollen lymfeklieren in de hals;
  • gezwollen en rood tandvlees rond de aangetaste plek; en
  • koorts en het gevoel ziek te zijn (algehele malaise)

Oorzaak en risicofactoren kaakabces

Een kaakabces is een met etter of pus gevulde zwelling in of rond de pulpa en is vrijwel altijd het gevolg van een bacteriële infectie.

Risicofactoren
Deze factoren kunnen het risico op een kaakabces vergroten:
  • Slechte mondhygiëne. Het niet in acht nemen van een goede verzorging van je tanden, kiezen en tandvlees, zoals verzuimen om je tanden tweemaal daags te poetsen en te flossen. Dit vergroot het risico op tandbederf, tandvleesontsteking, tandabces, en andere tandheelkundige en mondcomplicaties.
  • Een dieet rijk aan suiker. Veel voedingsmiddelen eten en drinken die rijk zijn aan suiker, zoals snoep en frisdrank, kan bijdragen aan tandproblemen en uiteindelijk aan een kaakabces.
  • Roken. Roken heeft een negatief effect op de genezingsprocessen in de mond.

Behandeling kaakabces

Een kaakabces moet zo snel mogelijk behandeld worden door een tandarts of een kaakchirurg. Er zal een sneetje worden gemaakt om de pus weg te laten vloeien. Daarna wordt het gat gereinigd en tevens kan de oorzaak van het abces behandeld worden. Voor deze behandeling kun je plaatselijke verdoving krijgen of —bij een groot abces— narcose. Er kan een dun buisje (drain) worden aangebracht die de pus afvoert voor enkele dagen en bacteriën niet worden opgesloten. De drain zal na ongeveer vijf dagen verwijderd worden. Verder krijg je waarschijnlijk een antibioticum voorgeschreven. Later kan een wortelkanaalbehandeling geïndiceerd zijn. In sommige gevallen moet het element worden getrokken. Wanneer je onder narcose bent behandeld, zul je na de ingreep nog een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven. Indien nodig krijg je nog antibiotica via een infuus.

Na de ingreep

Klachten na de ingreep

Na de ingreep kun je last hebben van de volgende klachten:
  • enig nabloeden, waarbij het speeksel de eerste dag na de ingreep nog wat rood kan kleuren;
  • napijn;
  • lichte temperatuursverhoging;
  • moeilijk kunnen openen van de mond en soms last met slikken;
  • gedurende de eerste twee dagen is toename van de zwelling mogelijk.

Voorzichtig schoonmaken met een zachte tandenborstel / Bron: WDnetStudio, PixabayVoorzichtig schoonmaken met een zachte tandenborstel / Bron: WDnetStudio, Pixabay

Pijnstilling en niet roken

Het is normaal dat de wond een beetje nabloedt. Daarom is het verstandig om niet krachtig te spoelen. Het gebied van de wond moet je voorzichtig met een zachte tandenborstel reinigen en je tanden kun je normaal poetsen. Als de drain spontaan loskomt, dan moet je contact opnemen met de polikliniek Kaakchirurgie waar je behandeld bent. Aangezien roken voor een slechte wondgenezing zorgt, mag je de eerste vijf dagen na de behandeling niet roken. Wanneer de kaakchirurg geen pijnstiller heeft voorgeschreven, dan kun je paracetamol nemen tegen de pijn. Wanneer je de eerste dag(en) na de behandeling moeilijker kunt eten, dan kun je vloeibare voeding gebruiken. De eerste dagen kun je beter geen warme dranken gebruiken.

Zwelling verzorgen

Na de behandeling is toename van de zwelling mogelijk. De zwelling zal daarna langzaamaan verdwijnen. Je wordt geadviseerd om de zwelling voorzichtig te masseren in de richting van de wond. Voorts is het verstandig om met het hoofd iets omhoog te slapen en niet in de zon te komt zolang je wang gezwollen is.

Preventie

Preventie speelt een belangrijke rol in het behoud van een gezond gebit. Dagelijks poetsen en flossen, en reguliere tandheelkundige controles door de tandarts kunnen helpen voorkomen dat tandbederf intreedt en er complicaties ontstaan zoals een kaakabces. Dagelijks goed poetsen is belangrijk, want met een goede mondhygiëne voorkom je dat er tandplak en tandvleesontstekingen ontstaan. Naast poetsen is het belangrijk om de tandplak tussen de tanden en kiezen weg te halen met floss, tandenstokers of ragers. Als tandbederf vroegtijdig wordt ontdekt en behandeld, kunnen abcessen voorkomen worden. Het vermijden van het roken van sigaretten en overmatige alcoholconsumptie kan helpen om je gebit gezond te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stinkende tand: oorzaak en behandeling van vieze tandgeurStinkende tand: oorzaak en behandeling van vieze tandgeurEen stinkende tand of verstandskies of een vieze tandgeur is een klacht die je niet moet negeren. Tandbederf of tandcari…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Prostaatontsteking: symptomen en behandelingProstaatontsteking: symptomen en behandelingEen acute of chronische ontsteking van de prostaat, is meestal het gevolg van een infectie. Acute prostaatontsteking wor…
Buikabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in buikBuikabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in buikBuikabces symptomen zijn buikpijn, algeheel ziek zijn, gebrek aan eetlust en koorts. Een buikabces is een verzameling va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • Herstel na een kaakabces: www.elisabeth.nl (voor de laatste keer geraadpleegd op 19 februari 2015)
  • Kaakabces: www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Kaakabces (voor de laatste keer geraadpleegd op 19 februari 2015)
  • Ziektenleer en Anatomie: http://www.sorag.nl/acrobat_files/Z.pdf (voor de laatste keer geraadpleegd op 2 juli 2009)
  • Afbeelding bron 1: KDS4444, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: WDnetStudio, Pixabay

Reageer op het artikel "Kaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabces"

Reacties

Winnie, 04-03-2017 14:24 #5
Ik had een forse ontsteking en een enorm dikke hals. De zenuw was dood van een kies. Dus WKB gehad. Moet over 2 weken terugkomen. Volgens mij waren de klachten ontstaan NA het vullen van de kies! Ik heb een prima onderhouden gebit, ga voor elk wissewasje naar de tandarts, poets regelmatig mijn tanden en snoep nauwelijks. Hoe kan dan tóch een dergelijke ontsteking ontstaan?

William, 05-04-2016 16:44 #4
Hallo wie kan mij helpen, ik heb al zo'n 3 maanden pijn aan mijn kaak als ik met mijn vinger aan mijn wang kom aan de binnen kant en ik raak het aan doet het heel veel pijn. De pijn is 24 uur aanwezig, wie kan mij helpen? Reactie infoteur, 14-08-2016
Pijn aan de kaak kan diverse oorzaken hebben: http://goo.gl/NIShQs. Het is belangrijk om bij chronische (aanhoudende) kaakpijn de huisarts of tandarts te raadplegen en er niet mee door te blijven lopen.

Fabienne, 12-11-2011 21:58 #3
Afgelopen dinsdag zijn mijn verstandskiezen getrokken, vooral omdat ik last had van een kies en omdat het mijn gebit niet ten goede kon gaan doen i.v.m. de beugel die ik gehad heb. Elke keer als er op die ene kies druk kwam kreeg ik een nare smaak in me mond. Na dat deze tand getrokken was ging het de zelfde dag nog goed, de volgende dag leek het alsof er een tennisbal in mijn wang zat en de rotte smaak was er, alleen nu 300x zo erg! Omdat ik dacht dat deze smaak kwam door het vermengen van mijn bloed met de smaak van het bloedstolsel en de zwelling de eerste paar dagen normaal was, deed ik er niks aan en probeerde goed te spoelen. Na een paar dagen werd de smaak zo erg dat ik ervan moest overgeven en m'n speeksel met drinken weg moest spoelen om de smaak en het kokhalzen tegen te gaan. De volgende ochtend zijn we direct naar de kaakchirurg geweest en die vond een hele grote abces! Volgens hem zat die er al voor de kies werd getrokken en kon juist daardoor meer ontwikkelen. Na het opensnijden, spoelen met zoutwater, injecties en vooral pijn en tranen voelde ik een uur daarna niks meer. Had Ibuprofen 600mg, paracetamol, zware antibiotica voor 7 tot 10 dagen en maagbeschermers gekregen. Het voelde als een opluchting, na een week pijn had ik geen pijn meer, ook niet zonder medicijnen. Ik kan weer redelijk normaal eten en mijn wang is in een nacht al bijna weer als normaal! Voor mensen met angst, nee daar in die stoel liggen en die procedure onder gaan als je een infectie heeft is niet fijn, maar geloof me het is de moeite en pijn waard!

Sanne, 29-07-2010 16:21 #2
Help!
ik heb een abces in me kaak zitten of een ontsteking in iedergeval ik ben bij de tandarts geweest die heeftr een gaatje in me kies gemaakt, en tevens 3 dagen erna weer dicht gemaakt.ik heb ook antibiotica maar hij zegt dat dit van zelf over moet gaan!
Ik ben het zoeken nabij hoor van alles om me heen kunt u me vertellen gaat dit nou vanzelf over of kan ik toch echt beter naar de kaakchirugie gaan! Reactie infoteur, 01-08-2010
Hallo,

Ik raad u aan uw vragen en twijfels te bespreken met uw behandelend tandarts.

In het medisch handboek staat:

"Als het abces gevormd is door bederf, kan [de tandarts] proberen het element te redden. Onder plaatselijke verdoving wordt een gat door tand of kies geboord om de pus weg te laten stromen en de pijn te verlichten. (…) Daarna wordt het gat gereinigd met een ontsmettingsmiddel. Hij of zij kan enkele dagen lang een dun buisje laten zitten om de pus af te voeren, en u krijgt vermoedelijk een antibioticumkuur. Is de ontsteking eenmaal bestreden, dan hebt u vermoedelijk een wortelkanaalbehandeling nodig. Als het element niet meer goed gered kan worden, zal het moeten worden getrokken." (Bron: Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk 2006, p.612).

Ik hoop uw vraag hiermee voloende te hebben beantwoord.

Mvg, Martin

H. Bos, 09-03-2010 10:03 #1
Momenteel heb ik een abces wat rechtsonder in de kaak zit het zit 2 millimeter van een brug. Ben reeds bij kaakchirirg en aparodontoloog geweest. Hebben het abces niet gedraind maar wilden de brug verwijdeden. Ik werd niet als een spoedgeval gezien. Inmiddls vang ik alle pus op in doodsangst dat het in mijn bloed terecht komt. Heb 5 weken geleden antibiotica vanMetranidazol gehad.
Mijn vraag is in welk ziekenhuis in Amsterdam moet ik zijn om dit te laten checken! Reactie infoteur, 09-03-2010
Hallo,

Mijn advies is om deze vraag voor te leggen aan uw huisarts of behandelend arts (degene die u antibiotica heeft voorgeschreven).

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!