InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebitsabces: oorzaak en behandeling

Gebitsabces: oorzaak en behandeling

Gebitsabces: oorzaak en behandeling Als je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoopt zich op onder de huid. Er is dan sprake van een infectie en dit is erg pijnlijk. Kauwen en happen doet zeer en het tandvlees is ontstoken en gezwollen. Bij een slechte gebitsverzorging is de kans op een ontsteking groter. Hoe herken je een gebitsabces, wat zijn de symptomen en hoe moet dit worden behandeld?

Wat een abces is

Een abces kan op diverse plaatsen in het lichaam voorkomen. Het is een ruimte onder de huid die bestaat uit een ophoping van pus. Het kan ontstaan als gevolg van een infectie door een bacterie, parasiet of lichaamsvreemde stof. Het pus ontstaat doordat het immuunsysteem aan het werk wordt gezet waarbij de witte bloedcellen de indringers proberen te bestrijden. Dit vormt een onderhuidse zwelling die onder druk staat en het omliggende weefsel raakt ontstoken en ziet er rood uit. Hierdoor ontstaat er pijn.

Abces in het gebit

Vaak ontstaat er kiespijn als gevolg van een gaatje. Mocht dit worden verwaarloosd, kan er een infectie ontstaan dat zich uiteindelijk kan ontwikkelen tot een gebitsabces. Als de infectie doordringt naar binnen en in het wortelkanaal terechtkomt, kan het weefsel verder ontstoken raken en afsterven. Als gevolg hiervan kan er een ophoping ontstaan van pus als het niet weg kan lopen en ontstaat er een pijnlijk abces. De pijn is kloppend en vooral aanwezig bij het kauwen en aanraking. Aan de buitenzijde is er een zwelling zichtbaar. In sommige gevallen breekt het abces vanzelf open, is de grote druk eraf en verdwijnen de klachten. Ook kan er een kanaaltje ontstaan vanaf het abces naar het tandvlees waardoor het pus wordt afgevoerd. Mocht dit niet gebeuren, moet je zo snel mogelijk naar de tandarts of dokter omdat de ontsteking anders door kan dringen tot in het bot. Dit kan levensgevaarlijk zijn.

Oorzaak

Een abces kan ontstaan als gevolg van een infectie. Door je tanden regelmatig goed te poetsen wordt het tandplak verwijderd. Door een slechte gebitshygiëne kan er tandbederf en ontstoken tandvlees ontstaan, waardoor de kans op een ontsteking en daardoor een abces vele malen groter wordt. Mensen die lijden aan een allergie of een verminderde weerstand hebben, lopen ook meer kans om een infectie te krijgen aan het gebit. Ook kan er een abces ontstaan als gevolg van een chronische aandoening zoals bijvoorbeeld de “ziekte van Crohn”.

De symptomen

Een gebitsabces is zoals al genoemd is, erg pijnlijk en kan het eten en zelfs spreken bemoeilijken. Andere symptomen kunnen de volgende klachten zijn:

  • Koorts
  • Opgezwollen pijnlijke plek die warm aanvoelt
  • Zweten
  • Misselijkheid
  • De plek om het abces is rood
  • Een algeheel gevoel van ziek zijn
  • Lusteloosheid
  • Pijn bij aanraking

De diagnose

Als de mond wordt nagekeken zal er een zwelling te zien zijn bij de aangedane tand of kies. In het tandvlees is een kleine opening zichtbaar en de tand of kies is pijnlijk bij aanraking. Door middel van een röntgenfoto kan er bekeken worden of er een tandwortelabces aanwezig is. Het pus kan onderzocht worden om te achterhalen welke ziekteverwekkers er aanwezig zijn.

Behandeling

Als er sprake is van een bacteriële infectie, wordt er gekozen voor een antibioticakuur. Eventueel kun je pijnstillers gebruiken tegen de pijn. Als er teveel druk op het abces staat, wordt er een kleine insnijding gemaakt zodat het pus kan weglopen. Daarna zal er een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden om verdere schade te voorkomen. Mocht de tand of kies te los zitten, dan zal deze moeten worden verwijderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Endlesswatts, Pixabay
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Gebitsabces: oorzaak en behandeling"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen mond
Medische informatie…
Schrijf mee!