InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kiespijn: oorzaken & behandeling

Kiespijn: oorzaken & behandeling

Kiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken door felle pijnscheuten. Kiespijn is eigenlijk alleen te bestrijden door de oorzaak weg te halen. De oorzaak van kiespijn kan een wortelkanaalontsteking zijn: dan is een wortelkanaalbehandeling nodig. Maar er zijn vele andere oorzaken mogelijk. Hoe ziet de behandeling van kiespijn eruit? Welke medicijnen zijn effectief tegen kiespijn?

Kiespijn: de symptomen

Pijn in een of meer tanden of kiezen is een symptoom van een onderliggend probleem in het gebit of tandvlees. De pijn varieert van een van een constante zeurende pijn tot hevige kloppingen en felle pijnscheuten. Kiespijn kan enkele minuten duren, maar ook uren aanhouden. Een voorbode van kiespijn is een scherpe pijn die optreedt bij het consumeren van warme of koude dranken en/of voedsel.

Oorzaken van kiespijn

De oorzaak van kiespijn is meestal een ontsteking in het gebit. Er zijn verschillende soorten oorzaken aan te wijzen die tot kiespijn kunnen leiden:
  • Cariës oftewel gaatjes: dit is de meest voorkomende oorzaak van kiespijn
  • Een beschadigde tand
  • Tandvleesontsteking
  • Ontsteking van het tandvlees rond een doorbrekende kies
  • Wortelkanaalontsteking of ontsteking van de wortelpunt

Medicijnen tegen (hevige) kiespijn

Hevige kiespijn kan duiden op een wortelkanaalontsteking (zie verderop in het artikel). Het tandbederf is vergevorderd en de tandzenuw is aan het afsterven: daar komen de helse pijnen vandaan. Parcatemols en ibuprofen helpen in dit stadium niet meer. Alleen een wortelkanaalbehandeling biedt uitkomst.

Behandeling van kiespijn

Hoe de behandeling van kiespijn eruit ziet, is afhankelijk van de oorzaak. De tandarts zal naar de symptomen vragen en het gebit en tandvlees onderzoeken. Hij kan ook röntgenfoto’s nemen om het tandbederf zichtbaar te maken.
Als de pijn wordt veroorzaakt door tandbederf (gaatjes) zal de tandarts de aangetaste delen wegboren en vullen.
Als er sprake is van een tandvleesontsteking, zal de tandarts de plaque verwijderen en eventueel antibiotica voorschrijven.
Als het tandbederf verder ontwikkeld is en er sprake is van een wortelkanaalontsteking, dan zal een wortelkanaalbehandeling nodig zijn om de kiespijn weg te nemen.

Wortelkanaalontsteking: symptomen

Een wortelkanaalbehandeling is nodig in een vergevorderd stadium van tandbederf. Tandbederf is door het glazuur en tandbeen gedrongen en heeft de pulpa bereikt: de kern van het tandelement, dat zenuwen en bloedvaten bevat. Wortelkanaalontsteking gaat dan ook gepaard met een hevige zenuwpijn.

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Als het tandbederf tot de pulpa is doorgedrongen, is een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk om de ontsteking weg te nemen. De pulpa, wordt verwijderd. Er wordt een ontsmettend middel gebruikt om het gat te steriliseren. Als er sprake is van een ernstige ontsteking, kan er voor een paar dagen een noodvulling worden aangebracht. De wortelkanalen en het weggeboorde deel worden daarna gevuld.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen kiespijnHuismiddeltjes tegen kiespijnKiespijn is een zeer vervelend kwaaltje dat lastig te negeren is. Met kiespijn moet je altijd naar de tandarts. Tot je b…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Tandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpuntontsteking of tandwortelabces is een met pus gevulde holte in het weefsel rond de tandwortelpunt. Meestal…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn veroorzaakt vaak een zeurende pijn, die meestal plotseling komt opzetten. De meest voorkomende oorzaak van kies…
Bronnen en referenties
  • Kiesbeter.nl
  • Medic.info

Reageer op het artikel "Kiespijn: oorzaken & behandeling"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!