InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes tegen kiespijn

Huismiddeltjes tegen kiespijn

Huismiddeltjes tegen kiespijn Kiespijn is een zeer vervelend kwaaltje dat lastig te negeren is. Met kiespijn moet je altijd naar de tandarts. Tot je bij de tandarts terecht kunt, kunnen huismiddeltjes tegen kiespijn de pijn wat verlichten.

Kiespijn

Wie kent het gevoel niet? Kiespijn is geen aandoening an sich, maar een teken dat er ergens iets niet goed gaat met het kauworgaan. Kiespijn kan zich op verschillende manieren aandienen. Zo kan je last hebben van een kloppende of juist stekende pijn. Kiespijn kan verschillende oorzaken hebben, van ontstekingen tot scheefgroeiende tanden en kiezen. Wanneer je last van kiespijn hebt, moet je ten allen tijde contact opnemen met de tandarts. De in dit artikel beschreven huismiddeltjes zijn alleen bedoeld om de pijn te verlichten tot je bij de tandarts terecht kunt.

Uit de keuken

  • Knoflook: plet 1 teentje knoflook met de knoflookpers en smeer het goedje op het tandvlees van de pijnlijke tand of kies
  • Kruidnagel: een zeer oud maar effectief huismiddeltje is het met de pijnlijke kies kauwen op een kruidnagel
  • Peterselie: peterselie is een natuurlijke pijnstiller en werkt het beste wanneer je enkele verse blaadjes kneust en op de wang in de buurt van de pijnlijke kies drukt

Kompressen

Vul een kussentje met kamillebloemen en verwarm deze met stoom. Leg het warme kamille kussentje vervolgens op de wang in de buurt van de pijnlijke kies. Je kunt hetzelfde doen met lijnzaad. Vult een kussentje voor de helft met lijnzaad en leg het kussentje gedurende 15 minuten in kokend water. Laat het kussentje afkoelen en leg het tegen de pijnlijke wang.

Mondspoelingen

Mondspoelingen helpen de mond gezond te houden en kunnen de pijn verlichten. Zij hebben vaak een ontsmettende werking.
  • Rozemarijn-tijmspoeling: giet 1 liter alcohol (90%) over 20 gram wilde marjolein, 20 gram tijm en 20 gram rozemarijn. Laat het geheel 15 dagen trekken, zeef het vocht en spoel de mond.
  • Kalmoes: laat 2 tot 3 theelepels gedroogde kalmoeswortel een nacht lang in 1 liter koud water trekken. Breng het geheel vervolgens aan de kook en laat het 10 minuten doorkoken. Zeef de vloeistof en spoel er vervolgens enkele keren per dag de mond mee.
  • Korenbloemspoeling: korenbloemspoeling helpt tandvleesontstekingen voorkomen. Kook 10 bloemhoofdjes van de korenbloem gedurende 10 minuten en gorgel om de dag met de afgekoelde vloeistof.

Kiespijn voorkomen

Je kunt kiespijn helpen voorkomen door de tanden en het tandvlees in goede conditie te houden. Dit betekent tweemaal daags poetsen met een goede tandenborstel en tandpasta en regelmatig flossen. Op deze manier help je bacteriën tegenaan, welke in de meeste gevallen de boosdoeners zijn bij kiespijn. Je kunt eventueel een goed mondwater gebruiken, bijvoorbeeld Listerine, ACT of Odol.
Gerelateerde artikelen
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn veroorzaakt vaak een zeurende pijn, die meestal plotseling komt opzetten. De meest voorkomende oorzaak van kies…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Tandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpuntontsteking of tandwortelabces is een met pus gevulde holte in het weefsel rond de tandwortelpunt. Meestal…
Bronnen en referenties
  • Cavelius, A. & Frohn, B. (2006). Het grote boek van de volksgeneeskunde: genezen met de krachten van de natuur. Uitgeverij Deltas.
  • (2000) Grootmoeders beste tips: beproefde huismiddeltjes en recepten opnieuw ontdekt. Uitgeverij Reader's Digest.
  • Priou, N. (2007) Tips en trucs uit grootmoeders tijd. Uitgeverij Rebo Productions.

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen kiespijn"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 05-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!