InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes tegen wratten

Huismiddeltjes tegen wratten

Huismiddeltjes tegen wratten Wratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsieren. Gelukkig zijn er een aantal huismiddeltjes tegen wratten. Een populair huismiddeltje tegen wratten is zalf van de stinkende gouwe.

Wratten

Hoewel er veel soorten wratten zijn, hebben ze allemaal één ding gemeen: het zijn allen (over het algemeen) goedaardige eelachtige huidveranderingen, die vaak door virussen veroorzaakt worden. De virussen stimuleren de celdeling, waardoor de wratten ontstaan. Wratten komen vaak voor op slecht doorbloede lichaamsdelen, zoals handen en voeten. Wratten komen echter ook vaak voor op de kin, wangen en hals. Wratten zijn over het algemeen onschuldig van aard, maar kunnen wel erg besmettelijk zijn. Er zijn een aantal huismiddeltjes tegen wratten die je in kunt zetten.

Kruiden tegen wratten:
De stinkende gouwe een plant uit de papaverfamilie is een van de meest gebruikte kruiden in de bestrijding van wratten. Stinkende gouwe zalf maak je door 10 gram stinkende gouwe in een vijzel fijn te stampen tot het sap eruit loopt. Meng het sap vervolgens met 50 gram oud vet en smeer de zalf een- tot tweemaal daags op de wratten. Je kunt er ook voor kiezen het pure stinkende gouwe sap op de wratten te druppelen. Volgens een oude volksoverleving helpt de stinkende gouwe alleen wanneer je de behandeling begint op de eerste dag na volle maan en gedurende 14 dagen doorgaat tot de nieuwe maan aan de hemel staat.

Andere kruidenmiddeltjes zijn ricinusolie en lavendelolie. Smeer de wratten dagelijks meerdere malen met de olie in.

Keukenmiddeltjes

  • Ui: snijdt wat uien in schijfjes en bindt deze uitjes met een zwachtel op de wratten vast
  • Knoflook: smeer de wratten dagelijks in met vers gesneden teentjes knoflook
  • Spek: bindt wat reepjes spekjes op de wratten
  • Azijn met zout: meng 1 eetlepel azijn met 1 eetlepel zout en druppel het mengsel driemaal daags op de wratten
  • Tuinboon: smeer de wratten met een rauwe tuinboon in
  • Honing: dagelijks wat honing op de wratten smeren schijnt vooral bij jonge kinderen erg effectief te zijn

Overig

  • Nagellak: smeer elke dag wat doorzichtige nagellak op de wratten, deze zullen binnen enkele weken verdwijnen
  • Urine: een wat vieze maar volgens overleveringen erg effectieve oplossing: dep dagelijks wat urine op de wratten

Wanneer naar de huisarts?

Wratten zijn meestal onschuldig aard en behoeven niet per se een bezoekje aan de huisarts. Wanneer de wratten ontstaan wanneer je een verstoorde afweer hebt of wanneer de wratten zich op de anus of geslachtsorganen bevinden, is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Ook wanneer de wratten bloeden, jeuken of veranderen van uiterlijk (kleur en grootte) is een bezoek aan de huisarts verstandig.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Bronnen en referenties
  • Cavelius, A. & Frohn, B. (2006). Het grote boek van de volksgeneeskunde: genezen met de krachten van de natuur. Uitgeverij Deltas.
  • (2000) Grootmoeders beste tips: beproefde huismiddeltjes en recepten opnieuw ontdekt. Uitgeverij Reader's Digest.
  • http://www.omaweetraad.com/

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen wratten"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!