InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes tegen diarree

Huismiddeltjes tegen diarree

Huismiddeltjes tegen diarree Diarree, gekenmerkt door een waterige of slijmerige stoelgang, is een zeer vervelend fenomeen en kan uitdrogingsverschijnselen tot gevolg hebben. Gelukkig zijn er verschillende huismiddeltjes tegen diarree die je kunnen helpen, zoals thee tegen diarree.

Diarree

Diarree is op zich zelf niet echt een aandoening, maar is meer een symptoom van diverse aandoeningen. Diarree wordt gekenmerkt door een waterige of slijmerige stoelgang die meerdere malen per dag optreedt. Diarree kan het gevolg zijn van stress of spanning, maar kan ook optreden nadat je iets verkeerds gegeten hebt. Diarree kan ook het gevolg zijn van een infectie en gaat dan vaak gepaard met koorts en overgeven. Diarree komt nogal eens voor wanneer je op vakantie in het buitenland bent. Dit komt doordat het lichaam in het buitenland aan onbekende bacteriën blootgesteld wordt die het wantrouwt en daarom zo snel mogelijk uit het lichaam wil hebben.

Thee tegen diarree

  • Aardbeibladerenthee
  • Pepermuntthee: pepermunt is het kruid bij uitstek in het geval van spijsverteringsstoornissen, zo ook bij diarree
  • Citroenmelisse thee: citroenmelissethee is vooral geschikt bij diarree bij kinderen. Diarree bij kinderen wordt vaak veroorzaakt door spanning, citroenmelisse kalmeert
  • Eikenschorsthee: meng 1 theelepel fijngehakte eikenschors met 1 kopje water en breng het geheel aan de kook. Drink deze thee driemaal daags lauwwarm en met kleine slokjes.

Uit de keuken:
  • Muskaatmelk: voeg drie mespuntjes muskaatpoeder aan een kopje hete melk toe. Drink de muskaatmelk met kleine slokjes op.
  • Geraspte appel: rasp 1 appel (met schil) en laat het goedje enige tijd staan. Wanneer de appelbrij een bruinige kleur krijgt, kun je het in kleine hapjes opeten.
  • Tarwemeel: meng zoveel tarwemeel door een glas afgekoeld gekookt water tot er een dikke brij ontstaat. Neem dagelijks enkele eetlepels van het mengsel.
  • Bessen: neem dagelijks een handvol gedroogde blauwe bessen of vlierbessen

Aromatherapie

Masseer de buik met ontspannende en ontsmettende olie, bijvoorbeeld van lavendel of kamille. Oranjebloesemolie biedt uitkomst wanneer nervositeit of spanning de oorzaak van de diarree is, terwijl eucalyptus vooral geschikt is wanneer de diarree door een infectie veroorzaakt wordt.

Overige huismiddeltjes tegen diarree

  • Arnica: druppel wat arnicatinctuur op een suikerklontje en laat dit langzaam in de mond smelten
  • Soep: kook 2 aardappelen, 1 wortel en een snufje zout in 1 liter in 20 minuten gaar. Pureer het geheel en voeg nog wat zout toe.

Wanneer naar de huisarts?

Wanneer je diarree hebt, ligt uitdroging op de loer. Het is daarom erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer dit niet goed lukt, moet je contact opnemen met de huisarts. Ook wanneer de diarree langer dan enkele dagen aanhoudt of er bloed in de ontlasting zit, is het verstandig een bezoekje aan de huisarts te brengen.
Gerelateerde artikelen
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Oorzaken en behandeling van diarree bij een babyOorzaken en behandeling van diarree bij een babyDiarree bij een baby is zeker en vast niet onbekend bij jonge ouders. Het valt immers regelmatig voor dat je kleine spru…
Diarree verhelpen - Oorzaken en natuurlijke middelenDiarree verhelpen - Oorzaken en natuurlijke middelenWe spreken over diarree wanneer iemand meer dan drie keer per dag een losse stoelgang heeft. Het is de meest voorkomende…
Diarree, wanneer moet u de dokter bellen?Diarree, wanneer moet u de dokter bellen?Bij diarree is er sprake van dunne ontlasting. De ontlasting kan waterdun zijn of gewoon dunner dan gewoonlijk. Diarree…
Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Diarree, Hoe komt het en wat doe je eraan?Iedereen kent het wel: Diarree. Helaas is dit een overlast wat vaak voorkomt en in de volksmond ook wel genoemd: spetter…
Bronnen en referenties
  • Cavelius, A. & Frohn, B. (2006). Het grote boek van de volksgeneeskunde: genezen met de krachten van de natuur. Uitgeverij Deltas.
  • (2000) Grootmoeders beste tips: beproefde huismiddeltjes en recepten opnieuw ontdekt. Uitgeverij Reader's Digest.
  • Evans, M. (1997) Handboek voor een natuurlijke gezondheid. Uitgeverij Zuid Boekproducties

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen diarree"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!