InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diarree stoppen

Diarree stoppen

Diarree stoppen Diarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virussen of bacteriën, verkeerd gegeten,... Wanneer je last hebt van diarree is het zeer belangrijk om veel te drinken om opdroging van het lichaam te voorkomen.

Diarree

Bij een aanval van diarree heeft men dunne of waterige ontlasting. Vaak is er sprake van weinig eetlust, misselijkheid, overgeven, opgeblazen gevoel, buikkramp en hoofdpijn. Als diarree lang duurt kan men uitgedroogd raken omdat het lichaam grote hoeveelheden vocht en zouten verliest. Diarree wordt meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen in voedsel of afkomstig van een besmet persoon. Een aantal van diarree verdwijnt meestal na enkele dagen, aanhoudende of steeds terugkerende diarree kan wijzen op een darmaandoening.

Ga naar de dokter als:
  • Je hevige buikpijn hebt en/of moet overgen.
  • Er bloed of slijm in je ontlasting zit.
  • De diarree erger wordt
  • Er geen verbetering is na 24-48 uur.

Wat je zelf kan doen

Een lichte aanval van diarree gaat na enkele dagen vanzelf over. De volgende maatregelen verlichten de symptomen en voorkomen uitdroging:
  • Drink minstens 8 glazen helder vocht zoals water, slappe thee, dunne soep en vruchtensap. Houd bij overgeven altijd een glas water bij de hand en neem daar steeds kleine slokjes uit. Weinig en donkere urine is een teken van uitdroging: je moet dan meer drinken.
  • Begin geleidelijk weer te eten zodra je daartoe in staat voelt. Begin met licht voedsel zoals rijst, paste, aardappelpuree en droge toast. Gebruik geen thee, koffie, cola, zuivel, alcohol en vet of gekruid eten als je diarree hebt en gedurende enkele dagen daarna.
  • Je kan het best gewoon uitzieken want diarree is de manier waarop het lichaam zich ontdoet van een infectie. Als kortetermijnoplossing kan je middelen tegen diarree gebruiken wanneer je buitenshuis aan het werk of op reis bent.
  • Neem een pijnstiller als je behalve diarree ook koorts of hoofdpijn hebt.

Medicijnen

In een apotheker kan je oplospoeders of capsules vinden die water, suiker en zouten kan vervangen die je lichaam door de diarree is kwijtgeraakt. Bij koorts en/of bij buikpijn kan je altijd pijnstillers vragen. Vraag meer raad aan je apotheker of je arts.
© 2011 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Wat te doen tegen diarree? Oorzaken en tips tegen buikloopWat te doen tegen diarree? Oorzaken en tips tegen buikloopDiarree of buikloop is een erg vervelende aandoening waar de meesten onder ons wel eens last van hebben gehad. Bij diarr…
Aandoeningen: diarree, acuut of chronischDiarree is een verschijnsel wat veel voorkomt en wat vele ongemakken met zich mee kan brengen. Diarree is een plotseling…
Infectieziekten bij kinderen ParatyfusEen kindje heeft diarree, waar soms bloed- of slijmmenging bij zit. Het klaagt ook over buikpijn, heeft koorts en eigenl…
Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Als je last hebt van je darmen en een moeilijke stoelgang ben je niet de enige. Een moeilijke stoelgang komt bij veel me…

Reageer op het artikel "Diarree stoppen"

Reacties

Nicole, 13-09-2014 08:57 #2
Coca cola werkt juist zeer goed (geen light en het merk coca cola). Het heeft van nature een geneeskrachtige werking en werkt mee aan de genezing. Enkele glazen cola zijn daarom heel goed. Net als bananen.

Stef, 04-02-2012 11:15 #1
Mijn kleinzoon heeft al 5dagen diaree en overgeven na het eten ligt al 4
dagen in ziekenhuis voor uit droging.
wat mag hij niet eten en wel eten.
Zijn leeftijd is ander half jaar. Reactie infoteur, 05-02-2012
Het is best dit te raadplegen in het ziekenhuis zelf omdat de artsen een beter overzicht hebben op de ziekte. Het is vooral belangrijk dat hij veel drinkt, zeker net na het overgeven en/of na de ontlasting.

Veel sterkte en beterschap toegewenst

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 05-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!