InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandeling

Pyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandeling

Pyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandeling Het pyogeen granuloom is een courante goedaardige huidaandoening. Het pyogeen granuloom wordt gekenmerkt door de groei van een granuloom –meestal een klein rood, vochtafscheiding en bloedend bultje die lijkt op rauw gehakt of een framboos– en ontstaat door overmatige weefselgroei. Bij 5% van de zwangerschappen komt pyogeen granuloom voor. Voorkeurslocaties zijn hoofd, nek, romp en de bovenkant van handen en voeten. Een pyogeen granuloom kan zich ook in de mond voordoen. Een pyogeen granuloom verwijderen gebeurt vaak door deze weg te schrapen. Chirurgische excisie is ook mogelijk. Na chirurgische verwijdering, zal de plek gehecht worden.

Pyogeen granuloom

Wat is pyogeen granuloom?

Het pyogeen granuloom is een relatief veelvoorkomende goedaardige huidaandoening, welke wordt gekenmerkt door de groei van een granuloom - meestal een klein rood, vochtafscheiding en bloedend bultje die lijkt op rauw gehakt of een framboos - en ontstaat door overmatige weefselgroei. Het lijkt vaak te ontstaan na een kleine verwonding, zoals een sneetje of speldenprik. In een paar weken groeit het uit tot een gemiddelde grootte van 6,5 mm. Voorkeurslocaties zijn hoofd, nek, romp en de bovenkant van handen en voeten.

Synoniemen

Synoniemen voor deze huidaandoening zijn granuloma teleangiectaticum, granuloma pyogenicum en lobulair capillair heamangioom.

Risicogroepen pyogeen granuloom

Een pyogeen granuloom komt relatief vaak voor. Bij 5% van de zwangerschappen komt pyogeen granuloom voor. Vrouwen worden daardoor al met al vaker getroffen door deze snel groeiende tumoren dan mannen. De huidaandoening komt zelden voor bij kinderen jonger dan 6 maanden. Vaak ontstaat het voor het 30e levensjaar.

Oorzaak pyogeen granuloom

Het precieze mechanisme voor de ontwikkeling van pyogeen granuloom is onbekend.

Risicofactoren

Vaak volgt het op een kleine verwonding van de huid. Hormonale invloeden (de aandoening wordt vaker gezien bij zwangeren), virale oncogenen (tumorverwekkende capaciteit van bepaalde virussen), onderliggende microscopische arterioveneuze malformaties (een aangeboren afwijking van de bloedvaten), de productie van angiogene groeifactoren (de vorming van nieuwe bloedvaten vanuit bestaande bloedvaten) en cytogenetische afwijkingen (bepaalde afwijkingen op celniveau) worden verondersteld een rol te spelen.¹

Symptomen pyogeen granuloom

De typische solitaire huidverdikking ziet eruit als een helderrode, niet-pijnlijke knobbel, variërend van enkele millimeters tot enkele centimeters groot; de gemiddelde grootte is 6,5 mm. Het pyogeen granuloom wordt rijk van bloed voorzien en als gevolg daarvan kan het veel overlast geven; bij een lichte aanraking of beschadiging kan het reeds spontaan gaan bloeden. In sommige gevallen kan het oppervlak beschadigd raken, waardoor zweren ontstaan met een korstje erop. Het is vaak gelokaliseerd in het gezicht, op de hoofdhuid, in de hals of op de borst, rug, handen en voeten. Het kan naast op de huid ook op de slijmvliezen voorkomen, bijvoorbeeld in de mondholte.

Gelijkenis met bepaalde vormen van huiudkanker

Bepaalde vormen van huidkanker kunnen uiterlijk soms sterk kunnen lijken op het pyogeen granuloom.

Diagnose en onderzoek

De diagnose kan gesteld worden op basis van de symptomen. Een biopsie kan de diagnose bevestigen. Een biopsie is het wegnemen van een stukje weefsel voor microscopisch onderzoek.

Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Nodulair basaalcelcarcinoom: een glad, glazig knobbeltje met een parelmoerachtige glans, soms met bloedvaatjes / Bron: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Differentiaaldiagnose
De volgende aandoeningen kunnen een soortgelijk beeld geven:

Behandeling pyogeen granuloom

Afwachtend beleid

Pyogene granulomen bij zwangere vrouwen kunnen na de bevalling spontaan verdwijnen. Bij zwangeren wordt daarom nogal eens een afwachtend beleid gevoerd, ook wel 'wait and see' beleid genoemd.

Verwijdering van het granuloom

De meeste pyogene granulomen worden verwijderd door ze van de huid te schrapen met een instrument die curette wordt genoemd. Een curette is een lepelvormig, scherp instrument. Dit gebeurt onder plaatselijke verdoving. Het bloedvat dat voedingsstoffen en zuurstof naar het granuloom voert, kan met behulp van elektrische stroom worden dichtgebrand. Ook kan de granuloom worden verwijderd door chirurgische excisie en daarna worden gesloten met hechtingen. Dit geeft de minste kans op een recidief en geeft esthetisch vaak het beste resultaat. Bij een geïnfecteerd granuloom kan een antibioticum worden voorgeschreven om de infectie te bestrijden.

Weefselonderzoek

Soms vindt na de behandeling weefselonderzoek plaats om bepaalde vormen van huidkanker uit te sluiten, indien de behandelend arts twijfelt aan de diagnose.

Prognose

De meeste pyogene granulomen kunnen goed worden verwijderd, soms met achterlating van een klein litteken dat na verloop van tijd vervaagt. Er is een grote kans dat het granuloom terugkomt wanneer deze niet geheel is verwijderd.

Mogelijke complicaties

Het granuloom kan flink gaan bloeden zodra je ergens tegenaan stoot. Na behandeling is een recidief niet uitgesloten; het granuloom kan soms terugkeren.

Noot:
  1. Truss L, Dobin SM, Donner LR. Deletion (21)(q21.2q22.12) as a sole clonal cytogenetic abnormality in a lobular capillary hemangioma of the nasal cavity. Cancer Genet Cytogenet. Oct 1 2006;170(1):69-70.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultje op tandvlees: symptomen & oorzaken bult op tandvleesBultje op tandvlees: symptomen & oorzaken bult op tandvleesEen pijnlijk blaasje, hard knobbeltje of juist een zachte bult of bultje op het tandvlees kennen meerdere mogelijke oorz…
Gezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenGezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenEr zijn zeer veel soorten tumoren die kunnen voorkomen bij de hond. Dit zijn onder andere melkkliertumoren, lymfekliertu…
Schildklierkanker: oorzaak, klachten, behandeling, prognoseSchildklierkanker: oorzaak, klachten, behandeling, prognoseDe schildklier is erg belangrijk voor de stofwisseling en heeft daardoor veel invloed op allerlei processen in het licha…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenHet behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Fibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose of fibrocysteuze dysplasieFibro-adenose wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van goedaardige knobbels of cysten in de borst. De cysten kunnen var…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Makotosan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.huidinfo.nl
  • Truss L, Dobin SM, Donner LR. Deletion (21)(q21.2q22.12) as a sole clonal cytogenetic abnormality in a lobular capillary hemangioma of the nasal cavity. Cancer Genet Cytogenet. Oct 1 2006;170(1):69-70.
  • MedlinePlus. Pyogenic granuloma. https://medlineplus.gov/ency/article/001464.htm (ingezien op 13-3-2017)
  • Medscape. Dermatologic Manifestations of Pyogenic Granuloma (Lobular Capillary Hemangioma). http://emedicine.medscape.com/article/1084701-overview#showall (ingezien op 13-3-2017)
  • Afbeelding bron 1: Klaus D, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Pyogeen granuloom: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vlekken in gezicht
Medische informatie…
Schrijf mee!