InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nagelbijten afleren

Nagelbijten afleren

Onychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te komen in plaats van het te knippen. Nagelbijten lijkt misschien heel onschuldig maar brengt bacteriën van onder de nagels naar de mond. Ook je nagels zelf lijden hier onder en zal dus moeten afgeleerd worden.

Nagelbijten

Veel kinderen en pubers kauwen of bijten op hun vingernagels, maar de meeste groeien daar later overheen. Sommigen blijven ook als volwassenen nagelbijten en kan het moeilijk zijn om die gewoonte af te leren. Misschien bij je onbewust op je nagels als je je verveelt of op momenten van stress of nervositeit. Nagelbijten vormt niet alleen een onaantrekkelijk schouwspel, het brengt ook bacteriën van je handen naar je mond en als je ook nog kauwt op de huid rond de nagels kan die geïnfecteerd raken. Je schaamt je wellicht voor het uiterlijk van je nagels, vooral als die er door he bijten ruw, gescheurd of gespleten uitzien.

Ga naar de dokter als:
  • Jezelf of je kind ook andere tekenen van nervositeit vertoont zoals haar uittrekken of slaapproblemen
  • De huid rond de nagels rood en vochtig wordt of gaat bloeden

Wat je zelf kan doen

Als jij of je kind eenmaal besloten heeft om te stoppen met nagelbijten kan je de volgende tips helpen:
  • Ga voor een spiegel zitten om te zien hoe onaantrekkelijk je eruit ziet als je op je nagels bijt.
  • Knip je nagels kort en polijst ze met een fijn nagelvijltje zodat er geen uitsteeksels zijn om op te kauwen. Doe pleisters om je vingertoppen zodat je niet op losse velletjes kunt kauwen.
  • wees je ervan bewust wanneer je op je nagels bij en geef je handen iets te doen door met een pen, kettingkje of klompje boetseerklei te spelen.
  • Kauw op suikervrije kauwgom in plaats van op je nagels.
  • Behandel je nagels met nagelbijtlotion.
  • Beloon jezelf als je nagels er beter uit gaan zien, bijvoorbeeld met een proffessionele manicure.
  • Probeer eens kunstnagels. Die blijven zo'n 2 weken zitten, misschien lang genoeg om van de gewoonte van het nagelbijten af te komen.
  • Laat je kind zich niet schuldig voelen over nagelbijten. Probeer uit te vinden of er een aanleiding voor is en op welke manier je kunt helpen.
  • Maak een kaart voor plakplaatjes. Beloon het kind voor elke dag zonder nagelbijten met een plakplaatje en geef het een cadeautje als de kaart vol is.

Nagelbijtlotion

Nagelbijtlotion smaakt extreem bitter waardoor het knabbelen onprettig wordt en je het direct merkt als je het toch doet. Het is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar, maar overleg met je kind over het gebruik, dwing er niet toe.
Gerelateerde artikelen
Nagelbijten: een gewoonte of medische aandoening?Nagelbijten is een slechte gewoonte. Gemiddeld kauwen zon twee miljoen Nederlanders op hun nagels. De afgekloven nagels…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
Nagelbijten afleren bij kinderenNagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter…
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…

Reageer op het artikel "Nagelbijten afleren"

Reacties

Metehan, 28-05-2012 15:29 #2
Bij mij werkt het niet. Wilt u een andere tip geven? Die lotion helpt ook niet bij mijn kind. Een makkelijke oplossing misschien? Reactie infoteur, 28-05-2012
Doorzettingsvermogen is het enige wat ik nog kan doorgeven. Lotions zijn er alleen om je te doen beseffen wanneer je aan het nagelbijten bent. Het is aan jouw om dit te realiseren en te stoppen hiermee. Nagels kort houden helpt ook want hierdoor heb je niets meer om aan te knagen.

Chantal, 05-05-2012 22:17 #1
Die tips helpen echt ik heb nu mooie vingers en ik kauw geen velletjes meer thanks

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 06-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!