InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nagels afbijten

Nagels afbijten

Nagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit verveling. Hoe kom je van deze bezigheid af en wat voor gevolgen heeft het bijten van nagels eigenlijk?

Waarom bijten mensen nagels?

Wanneer mensen stress ervaren gaan ze vaak nagels bijten. Het werkt als een stress-uitlaatklep waardoor het vaak op latere leeftijd ook nog voorkomt en niet alleen tijdens de kindertijd. Naast stress zijn nervositeit en verveling ook twee redenen om nagels te bijten. Kinderen bijten vaak op hun nagels omdat ze dit kopiëren van hun ouders. De meest voorkomende reden waarom mensen met nagelbijten beginnen zijn stress en verveling.

Nagelbijten slecht voor de gezondheid?

Voor de gezondheid kan nagelbijten geen kwaad. Wel zitten er erg veel bacteriën op de nagels en handen waardoor deze tijdens het nagel bijten in aanraking komen met de mond. Hierdoor ontstaat er wel een risico op infecties. Dit laatste geldt zowel voor de nagels als voor de mond. Daarnaast zorgt het bijten van nagels ervoor dat het gebit slijt. Er kunnen zelfs stukjes van je tanden afbreken. Ook kunnen de bacteriën die op je nagels zitten voor cariës zorgen in je mond. Dit is tandbederf.

Doordat de vingers vaak nat worden bij het nagelbijten kan hierdoor exceem of andere schimmelinfecties aan de nagels ontstaan. Nagels kunnen op een gegeven moment ook in gaan groeien.

Daarnaast kunnen nagels op die manier afgebeten worden dat het wondjes veroorzaakt aan de zijkant van je vingers. Deze kunnen erg pijnlijk zijn. Ze kunnen zelfs gaan ontsteken.

Vormen van nagelbijten

Je hebt verschillende vormen als we spreken over nagelbijten. Deze vormen zijn:
  1. Non-stop nagelbijten (vaak tot pijns aan toe)
  2. Nagelbijten als er geen vijltje of schaartje te vinden is (dan maar even zo)
  3. Mensen die van de één op de andere dag stoppen met nagelbijten
  4. Mensen die tijdelijk stoppen met nagelbijten en later weer verder gaan

Ex-rokers en nagelbijten

Regelmatig zie je dat mensen die gerookt hebben nagels gaan bijten. Dit doen ze zodat ze een alternatief hebben voor de sigaret die ze eerst in hun hand hadden. Nagelbijten is een vervangende bezigheid geworden.

Wat valt op als het gaat om nagelbijten?

Na het tiende levensjaar gaan vooral jongens door met nagelbijten. De mogelijke oorzaak hiervan is dat meisjes nagellak beginnen te gebruiken dat ervoor zorgt dat ze minder nagels gaan bijten.

Herinneringen om van je nagels af te blijven

  • Smeer nagellak met een vies smaakje op (speciaal tegen nagelbijten; te koop bij de drogist)
  • Plak kunstnagels op (voor vrouwen)
  • Denk aan een moment waarop je iemand iets uitlegt en je je handen laat zien terwijl je iets aanwijst of tekent. De ander zal je afgekloven nagels zien. Een lelijk gezicht. Beschouw je handen inclusief je nagels als een visitekaartje voor anderen
© 2009 - 2019 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nagelbijten, hoe stop je ermee?Nagelbijten, hoe stop je ermee?Nagelbijten is geen verslaving, maar een gewoonte die nagelbijters zichzelf hebben aangeleerd. De meeste mensen beginnen…
Nagelbijten afleren bij kinderenNagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter…
Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Nagels zijn de bedekking van de uiteinden van vingers en van tenen. Nagels van vingers groeien circa 0,7 millimeter per…
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
Bronnen en referenties
  • http://www.nagelsbijten.nl/bijten.html

Reageer op het artikel "Nagels afbijten"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 07-07-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!