InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Tips om te stoppen met nagelbijten

Tips om te stoppen met nagelbijten

Tips om te stoppen met nagelbijten Nagelbijten is een slechte gewoonte die er niet alleen voor zorgt dat je handen er minder mooi uit zien. Wanneer je op je nagels blijft bijten kan je permanente schade aan je nagels, tanden en tandvlees krijgen. Als je het zat bent om kapotte nagels en bloedende vingers te hebben is het fijn als er wat aan gedaan kan worden. Eerst is het belangrijk dat je zelf het probleem ziet en jezelf kan motiveren om er wat aan te doen. Vervolgens kan je een plan op zetten met de aanpak die voor jou het geschiktst is.

Waarom bijten we nagels?

De voornaamste oorzaken van nagelbijten zijn stress en verveling voor de meeste mensen. Vaak is de gewoonte een manier geworden om rustiger te worden en er voor te zorgen dat een deel van je lichaam ergens mee bezig is terwijl je je verveelt. Ook frustraties en eenzaamheid kunnen oorzaken zijn voor het nagelbijten.
Nagelbijten kan ook een symptoom zijn van een grotere psychologische aandoening zoals OCD. Mensen die hun handen obsessief meerdere keren achter elkaar wassen, kunnen ook hun nagels bijten omdat dat in hetzelfde spectrum van gedragingen zit. Veel kinderen die last hebben van nagel bijten hebben ook andere psychische aandoeningen zoals ADHD en ADD.
Nagelbijten kan ernstige schade aanbrengen aan de nagels, nagelbedden en tanden. Het wordt gezien als een vorm van zelfbeschadiging.

Confronteer jezelf met het probleem

Om het probleem aan te pakken moet je eerst tegen jezelf toe geven dat je gewoonte van nagelbijten uit de hand is gelopen en dat je je niet meer in staat voelt om te stoppen wanneer je wil. Voor je stopt met nagelbijten moet je je realiseren dat waar je mee bezig was, niet gezond, sociaal acceptabel en nodig is. Zeg tegen jezelf dat je mooie, gezonde en verzorgde nagels wil en dat je je gewoonte voorgoed moet laten gaan. Stoppen met nagelbijten moet je echt willen, zonder de wil zal de gewoonte nooit over gaan.

Extra motivatie

Neem foto's van je nagels en onderzoek ze. Wil je dat jouw nagels er voor altijd zo uit blijven zien?
Wanneer je iemand anders kent die nagels bijt vraag diegene om jou te helpen en probeer elkaar te steunen.
Kijk naar nagels van mensen die geen nagels bijten, stel je voor dat je handen er zo uit zien, en zoek zo motivatie om te stoppen.
Bedenk dat overmatig nagelbijten voor gezondheidsschade kan zorgen.

Maak een plan

Stel een plan op, of maak een schema met een datum waarop je stopt met nagelbijten. Deze datum zegt niet dat je helemaal moet stoppen, maar dat je vanaf die tijd het nagelbijten sterk gaat verminderen. Probeer daarnaast ook een datum vast te stellen waarop je echt gestopt moet zijn, zodat je je motivatie vast blijft houden.

Plak pleisters op je nagels

Misschien niet de meest charmante, maar wel een hele effectieve manier. Door pleisters op je vingers te plakken en deze om te houden zal het nagelbijten sterk verminderd worden. Maak met jezelf afspraken dat je bijvoorbeeld bij speciale gelegenheden de pleisters af mag doen en iedere dag schone pleisters op mag plakken. Haal na een paar weken de pleisters van je vingers en kijk hoe ver ze gegroeid zijn.

Een nagel per keer

Kies in ieder geval een nagel die je beschermt tegen het nagelbijten. De andere nagels 'mag' je nog steeds bijten. Kijk na een paar dagen na de beschermde nagel en kijk hoe veel mooier en langer deze is geworden. Als dit gelukt is, kies dan een extra nagel om niet te bijten en ga zo door tot uiteindelijk geen enkele nagel meer last heeft van de bijt-aanvallen.

Vervang het nagelbijten door iets anders

Nagelbijten is vaak gewoon een manier om van de verveling af te komen en toch ergens mee bezig te zijn. Deze gewoonte kan daarom ook door iets minder schadelijks worden vervangen. De beste vervangingen zijn manieren die er voor zorgen dat het nagelbijten op dat moment even niet meer mogelijk is. Voorbeelden zijn: Kauwgom kauwen, je handen in je zakken stoppen, een wortel eten en met een balletje of een elastiekje spelen.

Iets op je nagels smeren

Je kan iedere morgen je nagels in nagellakremover dippen. Hierdoor gaan ze bitter smaken en wil je niet maar aan je nagels bijten. Je kan ook pepers snijden en de zaadlijsters over je nagels wrijven. De wondjes gaan branden en je nagels gaan heel vies en scherp smaken.

Extra tips

  • Hou je nagels kort geknipt, zo wordt het moeilijker om je nagels te bijten
  • Neem regelmatig een manicure. Als je geld besteed aan het mooi maken van je handen zal je minder snel je nagels bijten.
  • Lukt het niet in een keer? Geef niet op! Probeer het gewoon opnieuw, uiteindelijk zal je doorzettingsvermogen beslissend zijn.
© 2014 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…
Nagelbijten, hoe stop je ermee?Nagelbijten, hoe stop je ermee?Nagelbijten is geen verslaving, maar een gewoonte die nagelbijters zichzelf hebben aangeleerd. De meeste mensen beginnen…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Nagelbijten afleren bij kinderenNagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter…

Reageer op het artikel "Tips om te stoppen met nagelbijten"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 12-10-2015
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!