InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagelbijten, hoe stop je ermee?

Nagelbijten, hoe stop je ermee?

Nagelbijten, hoe stop je ermee? Nagelbijten is geen verslaving, maar een gewoonte die nagelbijters zichzelf hebben aangeleerd. De meeste mensen beginnen nagels te bijten als ze zenuwachtig zijn of gedurende stressvolle periodes in hun leven. Daarom komt het voor dat kinderen op hun nagels beginnen te bijten als ze last van stress hebben of angstig zijn. Eenmaal begonnen kan het een gewoonte worden. Bij stress of spanningen wordt het nagelbijten meestal erger, maar je kunt ook uit verveling op je nagels bijten. Nagelbijten, waarom doen mensen het eigenlijk? Als je eenmaal op je nagels bijt, wordt het al snel een gewoonte. Sommige mensen bijten alleen op hun nagels als ze stress hebben, en dan ineens weer maanden of jaren niet. Anderen bijten dagelijks op hun nagels en lopen altijd met afgekloven nagels rond. De een bijt erger dan de ander. De een bijt tot bloedens toe, ook in de velletjes om de nagels heen en ook worden er wel bovenlaagjes van de nagels afgescheurd waardoor kleine stukjes afgebroken nagel bij de nagelriemen voor pijn en ontsteking zorgen. Rode nagelriemen, opgezwollen en soms zelfs met plekjes pus en ontstoken nagelriemen, kunnen het gevolg zijn. Nagelbijters zie je vaak hun nagels verstoppen door hun handen dicht te houden, want eigenlijk wil iedereen liever mooie verzorgde handen hebben. Voor andere mensen kunnen afgekloven korte nagels zelfs ronduit lelijk of een beetje eng gevonden worden. Een fris gezicht is het inderdaad helaas niet. Gelukkig kun je er wel mee stoppen, maar hoe?

Nagelbijten, hoe kom je er vanaf?

Omdat nagelbijten een gewoonte is en erger wordt bij stress, is nagelbijten wel af te leren. Ten eerste moet je echt van het nagelbijten af willen. Als je echt wilt, lukt het. Hoe?

Verzorg je nagels

Je nagels verzorgen is een goed begin om nagelbijten af te wennen. Begin met een vingerbad, werk je nagelriemen daarna voorzichtig los met een nagelgarnituur en verzorg de nagels met een verzorgende crème. Als je nagels na enkele dagen een wit randje beginnen te krijgen kan je ook gebruikmaken van een nagel verharder om scheuren en breken te voorkomen.

Vijl op tijd

Nagelbijten begint vaak omdat er een haakje aan je nagel zit. Dar ga je aan peuteren en bijten en voor je het weet bijt je je nagels af. Zorg daarom dat je altijd een vijltje en een klein nagelschaartje in je tas draagt. Zodra je een haakje aan je nagel voelt, vijl je dit bij of je knipt het eerst voorzichtig af.

Probeer je bewust te zijn wanneer je bijt

Aan het begin zal je ontdekken dat je vaak ‘automatisch’ op je nagels begint te bijten. Je bent eraan gewend geraakt, bijvoorbeeld als je je verveelt, of tijdens een spannende film. Dit automatisme moet je leren corrigeren. Het is een gewoonte geworden om bij stress op je nagels te bijten. Als je consequent volhoudt te stoppen, zal de gewoonte om op je nagels te bijten, afnemen en beheersbaar worden.

Gebruik nagellak

Een doorschijnende nagellak (of nagel verharder met een lak effect) geven de nagels meer stevigheid waardoor ze minder snel zullen afbreken of scheuren. Ook zorgt de lak ervoor dat je beseft dat je bijt, want je nagels voelen anders aan.

Gebruik middeltjes tegen nagelbijten

Er zijn anti nagelbijt middeltjes op de markt, die bitter smaken. Dergelijke middeltjes zijn speciaal gemaakt om bijten onaantrekkelijk te maken dus het is zinvol om ze te gebruiken. Nagelbijten smaakt dan heel bitter, en dus stop je er vanzelf mee. Je moet het wel blijven gebruiken totdat je helemaal van het nagelbijten af bent, anders val je gemakkelijk weer terug in het oude gedrag.

Plaknagels

Plaknagels bedekken de gewone nagel en daardoor kun je niet in gedachten aan je nagels gaan zitten bijten. Er zitten voor- en nadelen aan plaknagels. Ze verstikken je nagel enigszins en daardoor wordt je eigen nagel juist zachter. Gebruik geen superlijm, want die maakt je echte nagels zelfs dun en zeer kwetsbaar. Plaknagels tegen nagelbijten zijn dus alleen zinvol als je ze niet te vaak gebruikt en als je geen agressieve lijmsoorten gebruikt.

Je nagels beplakken

Handschoentjes dragen kan een tijdelijke oplossing zijn, net als pleisters op je vingers plakken. Sommige mensen plakken plakband op hun nagels, maar dat mag niet te strak. Voor kleine kinderen is het af te raden om dingen op de nagels te plakken, in verband met verstikkingsgevaar.

Lange nagels

Als je nagels beginnen te groeien is de kans groot dat ze in het begin erg zwak zijn. Zodra je randjes aan je nagels krijgt en de ontstoken nagelriemen genezen zijn, verzorg je je nagels met een crème, speciaal voor de verzorging van nagelriemen en/of nagels. Lak de nagels daarna af met een veilige verharder of een sterke doorschijnende lak. Nieuwe nagels van ex-nagelbijters zijn vaak nog wat dun en breken daardoor soms sneller af. Dit hoort erbij. Laat ze dus eerst niet te lang worden maar geef ze tijd om sterker te worden. (Verzorg dagelijks met vijltje en nagelcrème). Hou de nagels een beetje kort, want hoe langer ze worden hoe sneller ze scheuren of omklappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe houd je je nagels mooiHoe houd je je nagels mooiNagels hebben normaal gesproken als functie dat je geen eelt krijgt op je vingertoppen. Maar veel vrouwen vinden ook dat…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Nagels zijn de bedekking van de uiteinden van vingers en van tenen. Nagels van vingers groeien circa 0,7 millimeter per…
Beauty: nagelbijten, hoe kom je er vanaf?Beauty: nagelbijten, hoe kom je er vanaf?Nagelbijten is een vervelende gewoonte en lastig om er af te komen. Er zijn wat mogelijkheden die hier mogelijk bij kunn…

Reageer op het artikel "Nagelbijten, hoe stop je ermee?"

Reacties

Adrian, 27-10-2014 18:39 #24
Hoi allemaal

ik probeer al heel lang te stoppen, maar niets helpt. bij mij werkt maar 1 ding:
als ik 1 maand lang mijn nagels laat knippen door mijn moeder krijg ik iets wat ik al heel lang wil. (in mijn geval een mooie telefoon)
eerder mag ie niet in huis komen!

succes

Jaim, 27-09-2014 20:12 #23
Ik bijt al zolang nagels en ik heb alles geprobeerd om er vanaf te komen. ik heb speciale nagellak gekocht en daar beet ik gewoon doorheen vervolgens heb ik acrielnagels laten zetten maar dan pulk ik er veel aan en begin ik ook te bijten, niks helpt

Lenny, 24-06-2014 21:17 #22
Een prima tip voor nagelbijters: laat bij een goede nagelsalon acrylnagels zetten en hou dit een paar maanden vol!
Als je eenmaal gezien hebt hoe charmant je handen kunnen zijn met mooi verzorgde nagels valt heus het kwartje dat nagelbijten eigenlijk een hele lelijke en vieze gewoonte is! En ondertussen kun je op je acrylnagels mooi oefenen hoe je je nagels moet vijlen en lakken en hoe je je handen moet verzorgen.
Je eigen nagels groeien onder de acryl gewoon door en daar kun je dus niet meer op bijten, want geloof me: echt NIEMAND bijt op acrylnagels! Wanneer je eigen nagels op een gegeven moment net zo lang zijn als je acrylnagels zou je kunnen besluiten om de acrylnagels weg te laten en je eigen nagels goed te gaan verzorgen!
Overigens moet je je acrylnagels wel bijtijds laten opvullen in de nagelsalon, want behalve afgebeten nagels zijn uitgegroeide acrylnagels ook niet echt om aan te gluren!
Veel succes!

Anniekepiek, 07-06-2014 23:12 #21
Ik ben 12 jaar en ben de laatste jaren begonnen met nagelbijten. Ik ben niet zo iemand die aan haar uiterlijk denkt maar toch schaam ik me voor mijn korte nagels, ze zijn niet exstreem kort alleen het witte laagje bijt ik eraf. Ik heb het nooit bij stres meer uit verveling maar niks helpt, een vijltje kan ik niet op school doen… voor dat antinagelbijt spul ben ik te eigenwijs en was ik het er gewoon af en met de verzorging lukt het ook niet want ik ben altijd ergens anders mee bezig. Wie helpt mij?

Xander, 27-05-2013 18:55 #20
Hallo mensen,

Ik ben xander 19 jaar en schaam me heel diep om me nagels en vingers. het is een obsessie dat tijd voor tijd komt ik ga dan nagel bijten en van nagel bijten ga ik over na vingertoppen om daar de vel eraf te trekken tot dat ik bekant bloed zie en nog daar gaan.

ik heb byte x geprobeert maar daar bijt ik gewoon doorheen ik heb een kantoor baan dus mijn vingers wordt door iedereen gezien en nog kan ik niet stoppen af en toe gaat het goed maar dan hoppa weer alle tien gewoon kapot en soms ben ik nog zoan idioot dat ik er met een kartel mes dan de vel eraf wil halen

ik weet geen raad met mijn probleem en ga niet 1 2 3 naar de huisarts ermee.

mvg Xander

Tommie1995, 29-03-2013 13:45 #19
Ik ben nu 18 geworden en ik heb 12 jaar lang nagels gebeten. Het waren pijnlijke jaren door al dat bijten. Maar toen ik op TV had gezien dat je door Hypnotherapie er vanaf kon komen twijfelde ik geen moment. Ik ben nu gister voor de 3e keer geweest en ik heb gewoon nagels! het is ongelofelijk wat dat met je doet. Dus ik zeg doen!

Juriaan, 22-01-2013 16:00 #18
Ik ben 18 jaar en bijt nu 8 jaar mijn nagels. Al ben ik sinds ongeveer een jaar bezig met stoppen is het sinds "oud en nieuw" serieus geworden. Ik loop stage op kantoor en zit dus altijd achter de computer. Ik probeer altijd iets met m'n handen te doen/vast te houden (muis van de computer, handen op toetsenbord, pen, potlood en soms zelfs tekenen) als dat allemaal niet lukt heb ik meestal kauwgom bij me zodat ik kan kauwen ook als ik thuis ben heb ik tandenstokers bij me zodat ik daarop kan kauwen of in ieder geval iets in m'n mond heb. Mijn "verslaving" aan nagels bijten valt opzich wel mee ik bijt/beet totdat het witte randje van m'n nagels af was/is en heel soms het velletje van m'n vingertop. Ik hoop dat ik het vol kan houden en dat ik iemand heb of kan helpen! Vragen/reageren mag altijd.

Jessie, 26-11-2012 13:42 #17
Wat bij mij helpt is tijd en geld in mijn steken. Ik maak elke week tijd om mijn nagels te verzorgen en heel mooi te lakken (voorbeelden zijn te vinden op youtube. Zoekwoord = nailart). Als ik de neiging voel om weer te bijten, vind ik het zonde van de tijd die ik erin heb gestoken en voor ik overga op bijten krab ik eerst de nagellak eraf. Dan ga ik weer opnieuw mijn nagels verzorgen en lakken en zo houdt ik best goed vol. Een vijl 24/7 bij de hand houden is echt een goede tip, want zodra ik een haaltje heb, bijt ik die er weer af en val ik terug. Houd je nagels kort, zodat ze aan kunnen sterken, want nagels van bijters zijn zacht en broos. Wacht dus met lange nagels laten groeien tot je nagels die lengte aan kunnen en blijf lakken met verharder! Succes ermee!

Sofie, 28-07-2012 18:39 #16
Ook ik kan me bij jullie voegen. Ik heb zelf ook jarenlang gebeten. Ik weet niet hoe jong ik was toen ik begon, maar ik ben nu 20 en begin mijn lelijke nagels wel erg te vinden. Nu heb ik toevallig een week niet gebeten omdat ik op vakantie ben, maar ik ben zo bang dat als ik straks (ik heb vakantiewerk) aan het werk ben, dat ik weer ga bijten. Op school bijt ik ook, maar hier wil ik echt van af.

Dit heb ik allemaal geprobeerd:
- pleisters
- by-tex
- ander potje antibijtspul
- schema met stickers/kruisjes
- nepnagels

Niets hielp, pleisters peuterde ik na een tijd eraf. By-tex likte ik gewoon over door (ik weet het, het is vies zeggen ze, maar ja…), net als dat ander potje antibijtspul. Schema met stickers/kruisjes heb ik een keer kunnen volhouden, maar daarna ging het weer mis.
De laatste mislukte poging was nepnagels, een collega van mijn moeder plaatst deze altijd bij haar zelf en ik mocht ook een keer van mijn moeder proberen. Eens kijken hoe dat bevalt. Het was zo mooi! Maar omdat mijn eigen nagels kort waren, vielen ze na drie dagen er af =( Hierna heb ik nog een keer een afspraak gehad om de afgevallen nagels weer op te zetten. Maar dat ging ook niet, dus ik ben gestopt hiermee.

Toen ik nog klein was heeft mijn vader wel eens gezegd dat hij mijn vingers in een pot pindakaas ging dopen (een loze dreiging) omdat ik pindakaas echt niet lekker vind! (hahahahahahaha)

Daarna, na heel veel googlen, zag ik toch nog een antibijtspul staan dat ik NOG NIET had geprobeerd. Wie niet waagt, die niet wint - zal ik zo maar zeggen. Ik heb het gekocht, het is Bye Bite van Herome. Dit hielp wel! Wat was ik hier blij mee! Maar het is steeds van korte duur want telkens als ik vergeet te lakken bijt ik weer…

Wie o wie kan me helpen?! Ik wil mijn een-week-lange-nagels zo houden en niet meer bijten! Reactie infoteur, 29-07-2012
Als je echt wilt kan het makkelijk. Je moet dan wel gemotiveerd zijn om:
je nagels en vingers regelmatig te verzorgen met badje, nagelriemen losmaken met zorg) en goed drogen, dan je nagel-verharder erop en dan je middeltje tegen bijten erop.

Je zegt zelf dat het helpt maar dat je het vergeet erop te doen. Oefen je dan in het niet vergeten hete rop te doen, en wen jezelf om altijd dat middeltje tegen bijten bij je te dragen, en een nagelvijltje in je tas.

Als je dat echt wilt, dan zal dat heel veel schelen.

gebruik geen nepnagels, daar worden je echte nagels heel zwak en dun van.

Anoniem, 29-06-2012 09:34 #15
Ik bijt al heel lang op mijn nagels. Heeft iemand nog tips voor me? Ik mag geen nepnagels en ik heb dat bit-ex al geprobeerd alleen dat komt zelfs in het eten te zitten echt smerig. Help me! :(

Wen, 12-06-2012 10:40 #14
Ik bijt ook al jaren nagels. Ze zijn echt veel te kort. Heb wel gehoord dat het wel een verslaving is, omdat als je veel nagelbijt komt er een stofje vrij wat je een 'genots' gevoel geeft ofzo. Ik heb ook nepnagels, vijlen, vieze smaak nagellak etc geprobeerd. Tot nu toe helpt nog niks. Ik wil nu wel graag stoppen, omdat ik veel pijn in mijn vingers krijg, en bijvoorbeeld een theepot vasthouden doet teveel pijn omdat me nagels zo kort zijn. En het vel eromheen kapot gebeten is. Op sommige momenten kan ik mijn vingers niet strekken omdat het pijn doet. Het ziet er heel lelijk uit, en ik schaam me d'r voor. Maar met name die pijn die het teweeg brengt laat tot mij doordringen dat ik ermee moet stoppen. Maar hoe? Reactie infoteur, 12-06-2012
Je kunt met nagelbijten op wildkracht, als je gewoon steeds stopt als je begint. Niet toch even door knabbelen en pulken. Draag altijd een vijltje bij je om haakjes en pulkjes weg te halen. Begin met een vingerbadje, verzorg je nagels voorzichtig en duw de nagelriempjes na het badje zachtjes naar achteren.

Nep nagels maken je echte nagels heel zwak en dun. Vooral de lijm doet veel schade. Probeer daar dus mee te stoppen.

Als je nagels goed droog zijn, lak ze dan driemaal met een nagel verhardende lak. Laat elk laagje met zorg drogen alvorens je opnieuw lakt.

Hou het lakken met nagel verharder vol, ook al zijn je nagels nog steeds heel erg kort. Lak je nagelriemen niet mee. Het lakken mag niet branden!

Zodra je nagels een beetje beginnen te groeien, ook het vijltje altijd bij je blijvend ragen.

Laat volgende week woensdag even weten hoe het ermee gaat :)

Tristan, 03-03-2012 07:09 #13
Ik bijt nog te veel op mijn nagels, ik gebruik wel zo'n product om daarop te doen, maar soms werkt het niet. Het is wel al niet meer zp drastisch als jaren terug, maar vijlen kan geen kwaad he? Dat maakt je nagels toch niet nog zwakker he? Reactie infoteur, 03-03-2012
Nee hoor, vijlen is prima. Daar haal je haakjes mee weg en dat voorkomt weer peuteren en bijten. Zorg dat je altijd een vijltje bij je draagt in je tas. Wat je ook kunt kopen is een nagel verharder. Daar worden je nagels steviger van.

Rosanne, 29-02-2012 19:41 #12
Ik heb jaaaaaren nagels gebeten. Toen ik nagels beet was ik nog erg jong. 7/8 jaar. Nu ben ik 21 jaar en is het me eindelijk gelukt te stoppen!
Door een vijltje te kopen en deze in mijn tas te stoppen. Voor een opdracht op mijn opleiding moesten de nagels kort zijn. Ik heb ze toen eens gevijld en sindsdien vind ik het zonde om ze af te bijten. Soms zit er een haakje of scheurt de nagel in en heb ik geen vijltje in de buurt, dan probeer ik m voorzichtig af te breken. Thuis vijl ik het dan bij!

Groetjes Rosanne

Selena, 01-01-2012 23:12 #11
Ik bijt al zo lang op m'n nagels, dat ik het niet eens meer weet. Altijd als ik boos ben, of gestresst, begin ik gelijk te bijten. En omdat ik dan zo boos ben, denk ik, lekker boeiend gewoon doorbijten. Niet alleen m'n nagels, ook de velletjes er omheen zijn helemaal kapot. M'n nagelriemen zijn knalrood en opgezwollen. Ik dacht dat dat normaal was, tot dat mijn moeder een keer zei dat dat echt niet hoort. Dus toen schrok ik wel. Ik wil echt heel graag stoppen, want ik schaam me echt dood. Altijd kijken mensen mij echt met een walg gezicht naar me en vragen wat er met m'n handen is gebeurd. Ik draag thuis altijd handschoenen, op school dan niet, en dan bijt ik het meest. Ik ga nu echt alles eraan doen om te stoppen, want het loopt echt uit de hand.

Nina, 29-12-2011 12:28 #10
Ik bijt al sinds ik 8 ben daarvoor nooit en ik vind het moeilijk om te stoppen.wie weet een manier?

ps:ik ben acht moet nog naar school houd u daar rekening mee.

Tiffany, 18-12-2011 19:11 #9
Ik bijt al bijna mijn hele leven nagel. Als ik er nagellak op smeer, zie je van die lelijke korte dingen, met maar een 1cm vlees, en geen wit. Maar dan zijn we op school film aan het kijken, pak ik gewoon een schaar en schuur de lak eraf. Bite-EX heeft wel geholpen. Niet heel goed, want als ik echt behoefde had, likte ik het er gewoon van af. Hoe vies het ook was. Ik ga ook een schema maken. Hoop dat het lukt! Suc6 (mede)nagelbijters! ;-)

Kirsten, 28-11-2011 21:24 #8
Ik ben mijn hele leven al een nagelbijter en ik schaam me er kapot voor. Ik loop altijd met mijn handen dicht, om zo mijn 'nagels' te verstoppen. Het zijn geen eens nagels meer, eerder stompjes. Afschuwelijk lelijk is 't en helemaal niets helpt… ik bijt door nagellak heen, dat bittere bijt ik ook doorheen en nepnagels kan ik geen eens, want daar zijn mijn eigen nagels te kort voor dus die vallen er zo af! Een schaartje of veiltje heeft weinig zin want er valt niks te knippen. What to do? Reactie infoteur, 29-11-2011
Nagelbijten stoppen is een kwestie van een definitieve beslissing nemen en streng zijn voor jezelf. Anders kan je misschien nepnagels laten zetten, niet dat je eigen nagels daar sterk van worden (integendeel) maar ze kunnen wel vrij groeien. En jij hebt eindelijk verzorgde nagels. Anders zou je eens met een persoon die handen en voeten verzorgd kunnen praten of die nog tips heeft om te stoppen.

Larissa, 26-11-2011 16:32 #7
Wat Roos zegt heb ik dus precies hetzelfde! In de vakantie waren mn nagels helemaal mooi, en toen de school weer begon ben ik meteen weer gaan bijten. Nog bedankt voor de tips!

Roos, 21-11-2011 10:25 #6
Ik bijt zelf ook nagel en wil er graag mee stoppen, maar het lukt me gewoon niet. vooral als ik naar school ga nagelbijt ik veel. in de zomervakantie deed ik het bijna niet meer en was ik er bijna vanaf. toen begon de school weer en mijn nagels zijn weer kort. wel heb ik een tip voor nagelbijters: gebruik kneetgum wat je kun kopen bij de exion. zo heb je steeds wat in je hand zodat je niet aan je nagels zit. Reactie infoteur, 22-11-2011
Best een goede tip, dat kneedgum.

Wel vervelend voor je dat je juist stress op school hebt, of ga je uit verveling nagelbijten?

Anoniem, 20-11-2011 16:25 #5
Ik bijt ook al heel erg lang nagels. Ik heb alles al geprobeerd - vieze nagellak, nagelverharder, heel erg goed verzorgen, gekleurde nagellak, heel erg kort, heel erg lang. Níks helpt! Ik ga het idee van Macha proberen. Als iemand nog de ultieme tip heeft, hoor ik die graag. Ik heb het wel eens 2 maanden niet gedaan (met heel veel verschillende nagellakjes en doorzettingsvermogen) maar dan val ik altijd weer terug! Weet iemand hier misschien een oplossing voor?

Macha, 13-08-2011 09:23 #4
Ik bijt ook al heel erg lang nagels, en ik ben nu aan het (proberen) te stoppen.
Het lukt me al aardig goed! Mijn manier is opzich best kinderachtig maar het helpt wel, bij mij tenminste. Ik heb stickers gekocht en een schema uitgeprint met de dagen van de week erop. Als ik die dag geen nagels bijt dan plak ik een sticker bij die dag, bijt ik wel; dan een sticker. Het is een hele kinderlijke manier maar bij mij helpt het. En als ik de week vol heb, mag ik van mezelf iets leuks kopen. Ik weet niet of het bij iedereen helpt, het is maar net of je een doorzetter bent ofniet! Alle nagelbijters, succes met stoppen!

Ineke, 21-06-2011 09:53 #3
Ik bijt ook al onderhand heel mijn leven nagels. Mijn moeder zegt wel eens dat ik geboren ben met een vinger in mijn mond. Hahahaha. Ik heb zelf een tijdje acrylnagels gehad. Het hielp zolang ik ze ophad en heb het nog 3 weken vol gehouden zonder, want voor mijn opleiding moest ik ze laten verwijderen. Ik ben over een paar weken klaar met school en er staat al een afspraak voor nieuwe nagels. Ik vind het een uitweg om er mee te leren stoppen, om uiteindelijk je eigen nagels te laten groeien.

Carolien, 24-04-2011 07:19 #2
Voor zover ik weet bijt ik eigenlijk al mijn hele leven nagels, ben er ooit eens 3 weken vanaf geweest tot dat er een nagel brak en ik weer vrolijk begon te bijten :S
Die middeltjes met die vieze smaken helpen niet bijt ik gewoon door, nepnagels heb ik ook al 100x geprobeerd maar zodra ik een hoekje of haakje zie ga ik pulken en bijten.
Ik wil er ECHT graag vanaf want ik vind het zo niet vrouwelijk ik zou alleen niet meer weten hoe :( Reactie infoteur, 25-04-2011
Hoi nagelbijten is geen verslaving, maar wel een gewoonte. Het is iets wat je dus echt kunt afleren. Je moet het wel 100% willen en belangrijk vinden. Zorg ook dat je een goede nagelverharder koopt. Je nagels zijn vaak broos en kwetsbaar omdat je jarenlang gebeten hebt. Ook moet je altijd een nagelvijltje in je tas dragen, zodat je haakjes direct kunt wegvijlen. Dan aflakken met de verharder en daarna eventueel een gewone doorschijnende lak kan helpen ze sterker te maken. Eerst komt het witte randje, dat randje wordt breder. Ooit breekt de nagel wel af, dat is heel normaal bij elke nagel, maar bij ex-nagelbijters komt het de eerste tijd mogelijk vaker voor omdat je nagels nog niet zo sterk zijn. Dan is het de kunst om de behandeling voor die afgebroken nagel gewoon weer opnieuw te beginnen. Je zal dus een bepaalde periode met verschillende lengtes rond kunnen lopen, maar dat hoort bij het proces. Probeer je nagels dan niet weer te gaan afbijten, maar pas de lengtes een beetje meer aan elkaar aan. Probeer niet meteen hele lange nagels te kweken, gewoon een randje van enkele milimeters is al een heel goed begin. Lange nagels breken sneller af.
Zet door met verharder en verzorgende lak totdat je vergeet te bijten. Pas op bij periodes van stress, dan ga je snel weer pulken en bijten.

Sommige mensen dragen een tijdje namaaknagels over hun echte nagels, om de nagels tijd te geven om te laten groeien. Je echte nagels kunnen daar echter juist nog brozer en dunner van worden. Ik weet niet of iedereen daar last van heeft.

Kim, 15-03-2011 23:09 #1
Mijn nagels zijn zo kort dat knippen of vijlen niet gaat… Ik heb al pogingen gedaan met verschillende bittere zooi maar tevergeefs… Met plijsters rondlopen is geen optie i.v.m. werk. Nagels lakken kan maar ik eet het er toch af… En nepnagels? Daar zijn mijn eigen nagels veeeeel te kort voor… Wat nu?

Gr Kim Reactie infoteur, 16-03-2011
Je zou hulp kunnen zoeken via je huisarts. Nagelbijten is geen verslaving, dus je kunt er echt wel vanaf komen. Met de juiste hulp lukt het je vast.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 11-06-2016
Subrubriek: Beauty
Reacties: 24
Schrijf mee!