InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe lang kan ik in de zon?

Hoe lang kan ik in de zon?

Hoe lang kan ik in de zon? Hoe lang kan ik in de zon? Een vraag die met name in de zomer vaak gesteld wordt. Hoewel we allemaal een mooi bruin kleurtje op onze huid willen, willen we ook zo gezond mogelijk zonnen. De tijd die je in de zon kan is afhankelijk van je huidtype, de verwachte zonkracht en de beschermingsfactor (SPF-factor) van het zonnebrandmiddel dat je gebruikt. Hoe lang je in de zon kan zonder te verbranden is afhankelijk van je huidtype, van de verwachte zonkracht en de beschermingsfactor van het zonnebrandmiddel dat je gebruikt. Kinderen onder de zestien jaar dienen altijd een zonnebrandmiddel met SPF-factor 30 te gebruiken. De jeugdige huid is namelijk nog niet in staat zich optimaal te beschermen tegen de zon.

Huidtype

Iedereen heeft een bepaald huidtype. Je wordt ingedeeld bij een bepaald huidtype afhankelijk van de reacties van je huid op zonlicht. Er worden vier huidtypes onderscheiden:
  • Type I
  • Type II
  • Type III
  • Type IV

Huidtype I

Een persoon met huidtype I heeft een lichte huid en heeft dikwijls sproeten. De haarkleur is vaak rossig of blond en men heeft grijsblauwe ogen. Mensen met huidtype I verbranden zeer snel en worden vrijwel niet bruin. Dit huidtype kan het beste een zonnebrandmiddel met een SPF-factor 30 gebruiken.

Huidtype II

Mensen met huidtype II hebben een lichte huid, (donker)blond haar en blauwe ogen. De persoon met huidtype II verbrandt vrij snel en wordt langzaam bruin. Dit huidtype kan het beste een zonnebrandmiddel met een SPF-factor 15 tot 20 gebruiken.

Huidtype III

De persoon met huidtype III heeft een licht getinte huid, donker tot bruin haar en vrij donker gekleurde ogen. Dit type wordt ook wel het mediterrane type genoemd. Mensen met huidtype III verbranden zelden en worden gemakkelijk bruin. Dit huidtype kan het beste een zonnebrandmiddel met een SPF-factor 5 tot 10 gebruiken.

Huidtype IV

Mensen met huidtype IV hebben een getinte huid, donker haar en donker gekleurde ogen. Mensen met dit huidtype worden ook wel het Noord-Afrikaanse type genoemd. Zij verbrandden bijna nooit en zijn al van nature bruin. Dit huidtype kan het beste een zonnebrandmiddel met een SPF-factor 5 gebruiken.

De verwachte zonkracht

Elke dag wordt gemeten hoeveel UV-straling er te verwachten is op een bepaalde plaats tussen 12:00 en 15:00. Deze zonkrachtwaarden staan in de weerberichten in de krant en zijn daarnaast op het Internet te vinden. Op de radio en televisie wordt enkel melding gemaakt van de zonkrachtwaarde wanneer deze 6 of hoger is. De zonkrachtwaarde wordt gemeten op een schaal van 0 tot 10. Hoewel de zonkracht een voorspelling is, is het verstandig er rekening mee te houden.

ZonkrachtwaardeBetekenis
0Geen zonkracht
1-2Vrijwel geen zonkracht
3-4Zwakke zonkracht
5-6Matige zonkracht
7-8Sterke zonkracht
9-10Zeer sterke zonkracht

Elk huidtype heeft een eigen zonkrachtgetal. Aan de hand van dit zonkrachtgetal en de voorspelde zonkrachtwaarde kan je uitrekenen hoe lang je onbeschermd in de zon kan tussen 12:00 en 15:00. Wanneer je buiten deze periode onbeschermd in de zon gaat, is de periode ongeveer twee keer zo lang.

HuidtypeZonkrachtgetal
I60
II100
III200
IV300

Om er achter te komen hoe lang je onbeschermd in de zon kan, moet je het zonkrachtgetal delen door de verwachte zonkrachtwaarde. Wanneer je huidtype II hebt en de zonkrachtwaarde volgens de weersverwachting 6 is, kan je dus 100/6 = 17 minuten onbeschermd in de zon. Deze tijd kan je verlengen door je lichaam in te smeren met een zonnebrandmiddel. Hoe hoger de beschermingsfactor van het zonnebrandproduct, hoe langer je in de zon kan. De tijd die je onbeschermd in de zon kan, moet je namelijk vermenigvuldigen met de beschermingsfactor van je zonnebrandmiddel. Wanneer je dus onbeschermd 12,5 minuut in de zon mag, kan je met een zonnebrandproduct met factor 12 150 minuten in de zon. Let er goed op dat het zonnebrandmiddel een UVA en UVB bescherming heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe lang kan ik in de zon?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 12-05-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Zomer
Schrijf mee!