InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcreme

Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcreme

Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcreme Goed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zonnebrand bestaan vele verhalen en fabels, maar wat klopt en wat is juist? Afhankelijk van de huidtype bestaan er geschikte zonnebrandcremes met de juiste beschermingsfactor. Verhoog deze beschermingsfactor altijd als je op vakantoe gaat naar een tropische bestemming!

SPF beschermingsfactor

Iedere zonnebrand of zonnebrandcreme heeft zijn eigen beschermingsfactor, een bepaalde graad van bescherming tegen de zon. Dit staat altijd vermeld op de verpakking van de zonnebrand of zonnebrandcreme en wordt het SPF genoemd: Sun Protected Factor. Deze SPF geeft aan in welke mate van bescherming een zonnebrand of zonnebrandcreme product heeft.

Huidtype

Mensen hebben verschillende huidtypes en er is een onderscheid gemaakt tussen 4 huidtypes tijdens het zonnen:
  • Huidtype 1 is iemand met een zeer lichte huidtype die razendsnel verbrand en eigenlijk nooit bruin wordt. Zonnebrand met een beschermingsfactor 60, 50 en 30 is het meest geschikt voor iemand met huidtype 1.
  • Huidtype 2 is iemand met een lichte huid die vrij snel kan verbranden en langzaam bruint. Zonnebrand met een beschermingsfactor 25, 20 of 15 is het meest geschikt voor iemand met huidtyoe 2.
  • Huidtype 3 is iemand met een vrij lichte huid die niet snel verbrand en vrij makkelijk bruin wordt. Zonnebrand met een beschermingsfactor 20, 15 of 12 is het meest geschikt voor iemand met huidtype 3.
  • Huidtype 4 is iemand met een iets getinte huid die eigenlijk nooit verbrand en heel snel bruint. Zonnebrand met een beschermingsfactor 12, 10, 8 of 6 is het meest geschikte voor iemand met huidtype 4.
Bedenk altijd op welke lokatie je je bevind: in Nederland is de zonnesterkte geheel anders dan op een tropische zomerbestemming! Verhoog de bescherming van je zonnebrand altijd als je op een tropische vakantiebestemming bent!

Gebruinde huid

Het is onjuist om te denken dat mensen met een getinte huid of met een gebruinde huid, geen zonnebrand nodig hebben. Iemand met een getinte huid heeft een zelfbescherming dat te vergelijken is met zonnebrandcreme factor 4 of 6. Een gebruinde huid heeft geen bescherming, of het moet iemand zijn die al jaren op een tropisch eiland woont. Zij kunnen een lagere SPF gebruiken dan mensen met een lichtere huid. De sterkte van de UV straling en de locatie (Nederland of een tropisch eiland) kunnen bepalen of iemand met een getinte of gebruinde huid een iets hogere factor aan zonnebrand nodig hebben.

Hogere factor, minder insmeren?

Het is onjuist te denken dat als je je insmeert met een zonnebrandcreme met een hoge factor, dat je minder zonnebrand nodig hebt. Ieder UV fliter systeem in de zonnebrand, werkt aleen effectief als je voldoende creme gebruikt en het gelijkwaardig verdeelt. De combinatie zon, zee en wind vragen om een extra bescherming door jezelf regelmatig opnieuw in te smeren. Ook na het zwemmen en na het afdrogen is opnieuw insmeren noodzakelijk wil je niet verbranden door de zon.

Waterproof

Ondanks dat er zonnebrand prodicten bestaan die waterproof zijn, is het erg verstandig om na het zwemmen en na het afdrogen je opnieuwe in te smeren. Denk ook aan de kwetsbare kinderhuid!

Hoge beschermingsfactor

Het is onjuist te denken dat door het gebruik van een zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor, je niet bruin wordt. Onderschat het effect van de sterke UV straling nooit! Gebruik altijd een extra hoge beschermingsfactor als je de eerste zomerse dagen gaat zonnen. Vooral als je naar een tropisch vakantiebestemming gaat: begin de eerste dagen altijd met een hoge beschermingsfactor! Er bestaan vakantiebestemmingen die vaak te maken hebben met een zonnekracht 10! Ook het gebruik van een hoge SPF factor houdt je niet alle UV stralen tegen, je huid kleurt wel maar verbrand niet.

Kleding

Het is onjuist te denken dat door het dragen van kleding je jezelf voor de volle 100% beschermt tegen de schadelijke stralen van de zon. Het dragen van kleding met lichte kleuren zijn makkelijker doordringbaar door de zon dan kleren met donkere kleuren. Een kledingstuk dat droog is en van goede kwaliteit katoen is gemaakt heeft - ongeveer - een SPF tussen de 8 en 12, afhankelijk van de dichtheid van de stof. Natte kleding hebben vrijwel geen enkele beschermingsfactor en laten UV licht ongefilterd doordringen.

Verbranding

Het is onjuist te denken dat yoghurt of kwark verlichting kunnen brengen aan een huid dat verbrand is door de zon. De bacterien die in kwark en yoghurt zitten kunnen de verbranding verergeren. Het beste is om de zon vernrande huid regelmatig in te smeren met een verkoelende en kalmerende after sun. Calendua of after sun producten die aloe vera of avocado olie bevatten werken verkoelend en geven enige verlichting op de zon verbrande huid.

Voorbereiding

Het is onjuist te denken dat de zonnebank de beste voorbereiding op de zon is. De zonnebank bevat veel UVA straling, maar de echte zon bevat ook UVB straling. Ondanks dat je huid gebruint is door de zonnebank, is de huid niet beschermt tegen de UVB stralen! Een huid die bruin is door de zonnebank bevat heel weinig bescherming tegen de echte zon! Kies dus altijd voor de juiste beschermingsfactor van zonnebrand dat van toepassing is op jouw huidtype!

Zelfbruiners

Ook de huid die bruin is door zelfbruiners kent geen enkele bescherming tegen de schadelijke zonnestralen! Smeer je altijd in met de juiste beschermingsfactor dat van toepassing is op je huidtype!

Schaduw

Het is onjuist te denken dat als iemand in de schaduw blijft geen zonnebrand bescherming nodig heeft. De zon weerkaatst haar schadelijke stralen via het water of via het zand. Ook als je onder een parasol blijft zitten moet je je insmeren met zonnebrand.

Kinderen

Kinderen zouden altijd minimaal een zonnebrandcreme met beschermingsfactor 50 (in het buitenland) of 30 (in Nederland) moeten hebben. Smeer kinderen met grote regelmaat opnieuw in. Smeer kinderen opnieuw in na het zwemmen en na het afdrogen. De kwetsbare kinderhuid moet altijd goed ingesmeerd zijn.
Gerelateerde artikelen
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Beauty: De heerlijke zon op de huidBeauty: De heerlijke zon op de huidEen open deur, maar het is en blijft slecht om zo met de blote huid de zon in te gaan. Ook bescherming wordt te pas en t…
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/zonnebrand.html
  • http://www.trendystyle.net/beauty/zon/verbranden.html
  • http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=16
  • http://www.purelijfkracht.nl/gezonde_zomerhuid
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/78590-vakantie-de-perfecte-bruine-zomerhuid-hoe-doe-je-dat.html

Reageer op het artikel "Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcreme"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 06-06-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!