InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zonnebrand, voorkomen en behandelen

Zonnebrand, voorkomen en behandelen

Zonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk weer. De kans op verbranding van de zon is erg groot.

Wat is zonnebrand?

Als de huid teveel UV straling (ultraviolette straling) heeft gekregen wordt ze rood en erg pijnlijk.

Hoe komt het?

Zonnebrand ontstaat doordat je te lang met een blote huid in de zon hebt gezeten.

Welke verschijnselen zijn er?

  • De huid wordt:
  • Rood
  • Warm
  • Dik
  • Pijnlijk
Is je huid licht verbrand dan zal je huid alleen rood worden. Als je huid extreem verbrandt is dan heb je grote kans dat er zwellingen en zelfs blaren optreden. Je kunt zelfs koorts krijgen, misselijk worden, hartkloppingen krijgen, hoofdpijn en je kunt gaan braken.

Wat kan je er aan doen?

Je moet de huid koelen door middel van natte doeken of een douche met lauw water
Prik de eventuele blaren niet door!
Ga in ieder geval een week lang niet meer in de zon.
Zijn de verschijnselen echt erg, dus heb je hoge koorts, braakneigingen, raadpleeg dan je huisarts.

Hoe kan ik voorkomen dat ik verbrand in de zon?

De zon is op het sterkst in de zomer tussen 12:00 en 15:00. Mijdt deze felle zon. Water en zand weerspiegelen het zonlicht, dus ook onder een parasol kan het zo zijn dat je verbrand. Gebruik daarom altijd een zonnebrandcrème.

Kleding

Draag, ondanks dat het erg warm is, toch een shirt of een blouse. Dit beschermt je tegen de felle zon. Ook als je gaat zwemmen en je een lichte huid hebt, is het verstandig om een shirt te dragen. In het water merk je namelijk helemaal niet dat je verbrand. Smeer je voor de zekerheid ook onder je kleding in met zonnebrandcrème.

Een pet of een hoed

Een hoofddeksel kan je ook beschermen tegen de zon in je gezicht. Als je kaal bent, of een korte haardracht hebt is het wel belangrijk dat je een pet draagt. Je hoofdhuid kan snel verbranden en dat kan zeer pijnlijk zijn.

Gewenning

Als je af en toe je huid openstelt aan het zonlicht kan je huid wennen aan de zon en vormt er een pigmentlaag. Deze laag maken cellen aan die je beschermt tegen de zon.

Het gebruik van zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème heb je in diverse graden van bescherming. De beschermingsfactor geeft aan welke bescherming de zonnebrandcrème geeft.
Als je een optimale bescherming van de zon wilt, kan je het beste een zonnebrandcrème met een hoge factor kiezen. Als je bruin wilt worden op een “veilige”manier kan je er 1 kiezen met een minder hoge factor.

HuidtypeFactor
zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooitfactor 30
licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaamfactor 15-20
vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruinfactor 10-15
iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snelfactor 5-10
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtypefactor 30
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Het belang van een goede zonnebrandcrèmeHet belang van een goede zonnebrandcrèmeTijdens de zomer kunnen we weer lekker genieten van de zon. Uiteraard is het heel belangrijk om de huid goed te bescherm…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…

Reageer op het artikel "Zonnebrand, voorkomen en behandelen"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 24-06-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!