Bloed en Bloedgroepen

Bloed en Bloedgroepen Het menselijk bloed is in 4 groepen ingedeeld: A, B, AB, en O. Elke letter refereert aan een antigen, of proteïne, aan het oppervlakte van de rode bloedcellen. De oppervlakte van de rode bloedcellen van het type A bijvoorbeeld, heeft antigenen welke bekend zijn onder de naam A-antigenen.

De Rh factor

Elk bloed type is daarnaast ingedeeld door een Rhesus factor, ook wel RH factor genoemd. Bloed is of Rh positief (Rh+) of Rh negatief (Rh-). De meerderheid van de mensen heeft Rh+ bloed.
Rhesus refereert aan een ander type antigen of proteine, aan het oppervlakte van de rode bloedcellen. De naam is afkomstig van Rhesus apen, waarbij dit proteïne voor het eerst ontdekt werd.

Bloedtransfusies

Welk type bloed iemand heeft, is erg belangrijk op het moment dat iemand een bloedtransfusie nodig heeft. Bij een bloedtransfusie is het noodzakelijk dat een patiënt bloed ontvangt wat compatibel is met zijn of haar eigen bloed, dit betekend dat het gedoneerde bloed geaccepteerd moet worden door het eigen bloed. Indien de bloed types niet compatibel zijn, zullen de rode bloedlichaampjes samenklonteren, waardoor de aderen kunnen verstoppen, wat de dood tot gevolg kan hebben.
Type O– bloed wordt beschouwd als de “universele donor” omdat het bloed kan worden toegediend aan mensen onafhankelijk van hun bloedgroep. Type AB+ bloed wordt beschouwd als de “universele ontvanger” omdat mensen met dit type bloed, alle andere bloedgroepen kunnen ontvangen.

BloedgroepWie kan dit ontvangen?
O+O+, A+, B+, AB+
O-Alle Bloedgroepen
A+A+, AB+
A-A+, A–, AB+, AB–
B+B+, AB+
B-B+, B–, AB+, AB–
AB+AB+
AB-AB+, AB–

Wetenswaardigheden

  • Bloedgroepen zijn erfelijk, net als de kleur van de ogen.
  • Sommige bloedsoorten zijn algemeen voorkomend in bepaalde landen. In China, heeft meer dan 99% van de bevolking Rh+ bloed.
  • Verschillende soorten dieren hebben verschillende soorten bloed. Honden kennen 4 soorten bloed; katten hebben er 11; koeien zelfs 800.
  • Sommige mensen denken dat het type bloed iets zegt over de persoonlijkheid. Gezegd wordt dat Type A rustig en vertrouwelijk is; Type B creatief en prikkelbaar; Type AB is nadenkend en emotioneel; en Type O is een zelfverzekerd leiderstype.
  • In Japan, is het idee dat het bloed type iets zegt over de persoonlijkheid zo populair dat Japanners vaak vragen:“Wat is je bloedgroep?” ongeveer net zo vaak als mensen hier naar je sterrenbeeld informeren.
Gerelateerde artikelen
Bloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenBloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenAls je zwanger bent wordt je bloed in de derde maand onderzocht op een aantal bloedgroepen. Dit wordt gedaan uit voorzor…
Welke bloedgroep komt het meest of het minst voor?Welke bloedgroep komt het meest of het minst voor?Bloed vormt de levensader van ons lichaam en ons bestaan. Het vervoert belangrijke stoffen zoals mineralen, energie met…
Bloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedbanken zijn altijd op zoek naar mensen met bloedgroep O-negatief. Dit is omdat O-negatief iedereen kan helpen. Dus…
Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind?Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind?Is men zwanger, dan is de bloedbaan van het kind van de vrouw middels de moederkoek gescheiden. Het houdt in dat moeder…

Duizeligheid, symptomen en oorzakenIedereen is wel eens duizelig. Je bent even uit evenwicht, alles draait even, maar gelukkig herstelt het snel weer. Maar…
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…

Reageer op het artikel "Bloed en Bloedgroepen"

Reacties

Kelly, 30-09-2012 21:40 #7
Mijn zus is a+ en ikzelf heb ab+ zijn we van dezelfde vader?

D. V. D. Horst, 03-04-2012 21:30 #6
Als de moeder bloedgroep O heeft, de vader bloedgroep A, kan een dochter dan ook
bloedgroep O hebben. Gaarne antwoord.

Ans, 15-01-2012 08:18 #5
Ik heb AB pos. Wat betekent op mijn transfusiekaartje de toevoeging Antistof: a-specifieke autoantistoffen (non-specific autoantibodies) en de toevoeging Antistoffen: Anti-E?

Josje, 11-12-2009 15:26 #4
Hoe kan het dat de moeder A+ is en de vader O+ dat de dochter A- is. Voor zover bekend is er in de familie niemand die RH - is.?

Ash, 10-11-2009 15:00 #3
Waar staat vermeld wat voor bloedtype je hebt? Ik weet dit namelijk niet, en het lijkt me toch handig om het te weten. Reactie infoteur, 10-11-2009
Om te weten wat je bloedgroep is, kun je, indien het niet bij je bekend is, een beetje bloed laten afnemen. Je kunt hiervoor naar je huisarts, of naar een bloedbank.

Costaric (infoteur), 07-10-2008 07:44 #2
Jullie baby zal geen problemen krijgen op basis van het feit dat je beiden O+ hebt. Als je vrouw zich zorgen maakt, is een gesprek met de huisarts waarschijnlijk de beste oplossing.

Asia, 06-10-2008 12:53 #1
Ik heb O+ mijn vrouw ook. Mijn vrouw is nu zwanger van 5 maanden, zij heeft veel stress en ze denkt dat onze baby straks probleem kan krijgen door onze zelfde bloedgroep. kunt u ons hierover helpen?
groeten
Asai

Infoteur: Costaric
Laatste update: 11-07-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!