InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind?

Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind?

Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind? Is men zwanger, dan is de bloedbaan van het kind van de vrouw middels de moederkoek gescheiden. Het houdt in dat moeder en baby een andere bloedgroep kunnen hebben. De bloedgroep van het kind wordt daarbij bepaald door de bloedgroep van beide ouders. Welke bloedgroep kan een kind krijgen op basis van verschillende bloedgroepen, wat voor invloed heeft de resusfactor en hoe vaak komen de verschillende bloedgroepen voor?

Bloedgroep kind

Overerfbaarheid bloedgroep kind

Via het genetisch materiaal van beide ouders wordt de bloedgroep van het kind bepaald of samengesteld. Van iedere gen krijgt het kind één van de moeder en één van de vader. Dit geldt eveneens voor het gen, waarmee de bloedgroep wordt vastgesteld. Het kan daarbij gaan om bloedgroep A, B, AB of O. Aanvullend is de resusfactor eveneens van belang, mocht men een tweede kind willen krijgen. Welke bloedgroep krijgt het kind via overerving van de ouders en welke combinatie van bloedgroepen leidt tot een specifieke bloedgroep?

Functie van bloed

Bloed vervoert alle noodzakelijke stoffen, zodat ons lichaam kan groeien en sterk is. Het bloed is opgebouwd uit bloedplasma (als vervoerder) met daarin voornamelijk drie belangrijke bloedcellen. Rode bloedcellen gevuld met hemoglobine kunnen met zuurstof en kooldioxide een koppeling aangaan, zodat alle lichaamsprocessen van voldoende zuurstofrijk bloed worden voorzien. Witte bloedlichaampjes (weerstand) bevatten instructies om specifieke antistoffen aan te maken, indien lichaamsvreemde stoffen, bacteriën of virussen zijn aangetroffen. Aanvullend gaat het om bloedplaatjes, welke bij wondjes het bloed laten stollen.

Resusfactor

Een specifiek eiwit dat aan bloed gekoppeld kan zijn, betreft de resusfactor. Het is een antigen-D dat ook bij de resusaap voorkomt. Van alle mensen heeft 85,25% dit in het bloed en dat houdt ook in dat 14,75% deze factor niet heeft. In principe geeft het geen complicaties, behoudens als men zwanger is. Het kan voorkomen dat de moeder resusnegatief terwijl het kind resuspositief is. Die omstandigheid geeft nog geen problemen, omdat het kind en de moeder door de moederkoek worden gescheiden. Tijdens de bevalling kan de moeder in contact komen met het bloed van het kind. In dat geval zal de moeder antistof-D aanmaken en die stof wordt niet door de moederkoek tegengehouden. Oftewel bij een tweede zwangerschap krijgt de vrucht antistof-D in de bloedstroom terwijl het resuspositief is. De weerstand tast dan de groei en ontwikkeling van het kind ernstig aan. Is de moeder resusnegatief, dan moet altijd de bloedgroep met resusfactor van het eerste kind worden gecontroleerd. Mocht dit afwijkend zijn, dan is het krijgen van een tweede kind wegens vele complicaties af te raden.

Welke bloedgroep?

Het kind krijgt van zowel de vader als de moeder genetisch materiaal, waarmee de bloedgroep tot op zekere hoogte vastligt. Zeker als beide ouders bloedgroep O hebben, dan zal het kind ook bloedgroep O krijgen. Betreft het echter een combinatie van verschillende bloedgroepen, dan kan het resultaat ook afwijkend zijn. Daarbij geldt dat bloedgroep A, B dominant zijn en O is recessief. Oftewel bloedgroep O zal relatief vaker voorkomen. Hierbij geldt dat bloedgroep A anti-B en bloedgroep B anti-A bevat. Bloedgroep AB heeft antigeen A en B, terwijl bloedgroep O anti-A en anti-B bevat. De aangegeven bloedgroepen kan het kind krijgen, gebaseerd op de bloedgroep van beide ouders.

VaderMoederKindVaderMoederKind
AAA of OBABA, B of AB
ABA, B, AB of OOOO
AABA, B of ABOAA of O
ABABA, B of ABOBB of O
BBB of OOABA of B

Mate voorkomen bloedgroepen

Omdat er vier bloedgroepen zijn welke allemaal resuspositief of –negatief kunnen zijn, bestaan er dus feitelijk acht bloedgroepen. Van alle bloedgroepen komt O+ het meest voor en zijn B- en AB- relatief zeldzaam. Het volgende onderscheid komt in België, Nederland en respectievelijk wereldwijd voor.

LandO+A+ B+AB+O-A-B-AB-
België38%34%8,5%4,1%7%6%1,5%0,8%
Nederland39,5%35%6,7%2,5%7,5%7%1,3%0,5%
Wereldwijd36,44%28,27%20,59%5,06%4,33%3,52%1,39%0,45%

Wat als de bloedgroep niet overeenkomt?

Het kan voorkomen dat de bloedgroep van het kind niet overeenkomt met de bloedgroep-combinatie van beide ouders. Het houdt in dat geval altijd in, dat de vader een derde persoon en niet de huidige partner is. Oftewel het gaat dan om een kind uit een vorige relatie, danwel de vrouw is vreemdgegaan. Indien beide partners bloedgroep O hebben, dan moet het kind ook bloedgroep O krijgen. Is dat niet het geval dan is het een helder teken, dat de man niet de vader kan zijn. Denk ook aan de combinatie B en O, waarbij het kind bloedgroep A heeft. Om dan helderheid te verkrijgen, is het van belang om een verwantschapsonderzoek uit te laten voeren. Daarmee kan worden aangetoond wie de echte vader is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedgroep O-negatief: O-negatief helpt iedereenBloedbanken zijn altijd op zoek naar mensen met bloedgroep O-negatief. Dit is omdat O-negatief iedereen kan helpen. Dus…
Bloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenBloedonderzoek bij zwangerschap: bloedgroep/-antistoffenAls je zwanger bent wordt je bloed in de derde maand onderzocht op een aantal bloedgroepen. Dit wordt gedaan uit voorzor…
Bloedgroep dieetBloedgroep dieetHet bloedgroep dieet is een dieet dat gebaseerd is op welke type bloedgroep je hebt, het is een eenvoudig principe. Eet…
Het bloedgroepdieetHet bloedgroepdieet is een dieet dat soms sterk in twijfel wordt getrokken maar toch interessant om eens te bekijken.
Afvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep ABAfvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep ABMensen met bloedgroep AB hebben volgens het bloedgroep dieet een uitstekend immuunsysteem maar een wat zwakker spijsvert…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 26 augustus 2015:
  • http://erfelijkheid.nl/content/bloedgroepen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedgroep#AB0-_en_Rh-verdeling_per_land
  • http://www.sanquin.nl/bloed-geven/over-bloed/waaruit-bestaat-mijn-bloed/

Reageer op het artikel "Wat wordt de bloedgroep van mijn aanstaande kind?"

Reacties

Bert Gerits, 17-05-2018 21:00 #12
Ik heb A positief, mijn vrouw O+. Wat zou onze zoon dan moeten hebben van bloedgroep? Reactie infoteur, 18-05-2018
Het hangt ervan af welk deel wordt doorgegeven. Als u AA bent en uw vrouw OO dan geeft u A door en wordt het AO oftewel A, als u AO bent en uw vrouw OO dan kan het zijn dat u O en uw vrouw O doorgeeft en dan kan het OO oftewel O zijn. Oftewel A of O. Ten aanzien van de resusfactor geldt hetzelfde. Als u en uw vrouw beide ++ zijn, dan wordt het +. Maar als u +/- en uw vrouw is +/- dan bestaat er een geringe kans op -/- = -. In de meeste gevallen zal het echter +/- of +/+ zijn en dus +. Oftewel goede kans op A+ of O+ en geringe kans op A- of O-.

Gielen Sylvia, 27-04-2018 14:34 #11
Beste,

Mijn beide ouders hebben bloedgroep A+.
Ik veronderstel dat Rhesus + dominant is.
Is het dan mogelijk dat het kind A- als bloedgroep heeft?
Mijn bloedgroep is A rhesus - en ook Du -… kan dit allebei negatief zijn?
Volgens mijn huisdokter zou dit een fout zijn.
Ik hoop dat u deze twee vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt voor uw advies,
Gielen Sylvia Reactie infoteur, 28-04-2018
In dit geval is dit mogelijk mits de bloedgroep van beide ouders A+- is. Oftewel de ene ouder heeft bloedgroep A+ van bv opa gekregen en A- van oma. A+ met A- = A+. Maar feitelijk moet er dan A Dd staan, oftewel A+/- waarvan de + dominant is. Indien dit het geval is voor beide ouders dan is in dit geval van beide ouders de negatieve kant doorgegeven. Oftewel de kleine d cq de -. De kans dat deze variant voorkomt is trouwens klein, maar het zou theoretisch wel kunnen.
https://www.bloedcellen.nl/bloedgroep/?cn-reloaded=1

Huibers Paul, 06-04-2018 20:56 #10
Wat word de bloedgroep als de vader a plus is en de moeder o? Reactie infoteur, 09-04-2018
Indien het gaat om AA met OO dan zal het in A resulteren. Gaat het om AO met OO dan kan het in of AO of OO resulteren oftewel A of O. Ten aanzien van de resusfactor hangt het er eveneens vanaf. is de moeder negatief en vader positief dan kanhet gaan om dd met Dd of dd met DD. In het eerste geval kan het Dd = + of dd = - betekenen en in het tweede geval Dd = +.

Samantha, 25-02-2018 00:40 #9
Wie kan mij vertellen welke bloedgroep ik heb? Heb het meerdere keren na gevraagd bij het ziekenhuis maar ze willen niks zeggen… mijn vader is A- en mijn moeder O+ Reactie infoteur, 26-02-2018
Ervan uitgaande dat je ouders de natuurlijke ouders zijn, dan kan vader AA of AO zijn en moeder OO oftewel via overerving kan het gaan om A+O = A bij vader AA of A+O = A bij vader AO of O+O = O. In het geval van de resusfactor hangt het er ook vanaf. moeder ++ dan +-=+, moeder +- en vader -- dan of +-=+ of --=-. Oftewel het gaat om bloedgroep: AO+=A+ of AO-=A- of O+ of O-.

Geennaam, 02-02-2018 21:59 #8
Als de moeder O- heeft en de vader O+, wat voor bloedgroep zou het kindje dan krijgen? Reactie infoteur, 06-02-2018
Beide ouders hebben O oftewel OO dan zal het kindje ook O als bloedgroep hebben. Van de resusfactor is + dominant en dus zal het kindje O+ als bloedgroep hebben.

Optimist, 01-12-2017 21:49 #7
Als mijn vader O heeft en mijn moeder A kan ik dan AB hebben? Reactie infoteur, 06-12-2017
Voor het verkrijgen van bloedgroep AB zijn de volgende combinaties mogelijk:
beide ouders hebben AB
1 ouder heeft AB en 1 ouder A of B
1 ouder heeft A en 1 ouder heeft B

1 ouder met O en 1 ouder met A kan geen AB geven.

Ivo, 12-11-2017 13:20 #6
Beste,

Kunnen vader en zoon samen bloedgroep A rhesus negatief hebben?

Dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten, Reactie infoteur, 14-11-2017
Ja dat kan, mits de moeder geen Dominante bloedfactoren doorgeeft. De moeder kan bijvoorbeeld bloedgroep B hebben zijnde BO en geeft O door. O tezamen met A wordt het voor het kind dan A. De moeder kan dan echter geen BB zijn, omdat dan een B wordt doorgegeven. B tezamen met A wordt het voor het kind dan AB. Ten aanzien van de rhesus-factor geldt eveneens dat niet de dominante bloedfactor wordt doorgegeven door de moeder. De moeder kan rhesus positief zijn maar slechts voor de helft. Oftewel Dd. De kleine d wordt doorgegeven en maakt tezamen met de rhesus van de vader eveneens een d oftewel rhesus negatief.

Jessica, 02-11-2017 09:56 #5
Wanneer de dochter A- bloed heeft en de moeder O+ bloed, welke bloedgroep kan de vader dan hebben? Reactie infoteur, 03-11-2017
Ten aanzien van de bloedgroep zal de vader A of AB hebben, waarbij in beide gevallen de A wordt doorgegeven. Ten aanzien van de resusfactor is + altijd dominant, echter de dochter heeft -. Dus is de moeder half + inhoudende dat haar ouders een D en d hebben doorgegeven inhoudende +-=+. De moeder kan de + of de - doorgeven. In dit geval dus de -. De vader moet ook een - hebben doorgegeven aangezien + dominant is. Dus de vader is of +- of --, terwijl de moeder +- is. Oftewel de vader is A+-=A+, A--=A-, AB+-=AB+ of AB--=AB-. De vader kan geen A++ of AB++ zijn.

Evelien, 23-10-2017 20:03 #4
Als de mama O+ is en de papa A+ wat zijn het zoontje en het dochtertje dan? Reactie infoteur, 24-10-2017
Bloedgroep A is dominant over O en dus zal het A geven. Maar, het hangt er ook vanaf of de papa en mama van mama of papa ook dezelfde bloedgroep hebben. Is dat zo dan is er sprake van AA en OO. Is dat niet zo dan is het AO en OO. Normaal ga je er vanuit dat het AA is en dus is A dominant en wordt het AO oftewel A. Maar als het AO en OO is dan kan het zijn dat het O gedeelte van AO wordt doorgegeven en dan kan het soms O worden. Ook al is A dominant.

Wendy, 29-09-2017 14:46 #3
Als de mama A negatief is en de papa A positief kan de zoon dan A negatief zijn? Reactie infoteur, 30-09-2017
Nee, rhesus positief is dominant, en dus zal de zoon positief zijn.

Elisabeth, 19-06-2017 10:10 #2
Als de moeder bloedgroep A-(C-c+E-e+K-) en de vader A+(C+c+E-e+K-) heeft kunnen zij dan een kind verwekken met een negatieve rhesusfactor? Reactie infoteur, 20-06-2017
Resus positief is dominant over resus negatief en dus zou je verwachten een kind met resus positief bloed verwachten.

Carmen, 15-06-2017 10:19 #1
Mijn vader had B negatief en mijn moeder had O positief. Ik heb B negatief en mijn zus heeft O positief, hoe kan dit? Volgens de norm is B negatief dominant en zou mijn zus ook B negatief moeten hebben toch? Mijn zoons hebben beide B negatief en hun vader O positief? Reactie infoteur, 16-06-2017
Je zou verwachten dat bij een B negatieve vader alle kinderen ook B negatief zijn als de moeder O positief is. Resus positief is echter ook dominant over resus negatief. De enige andere logische uitleg zou zijn dat er een tweede vader met bloedgroep O in het spel zit.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Bloedaandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!