InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppen

Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppen

Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppen Nagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters. Velen willen graag van deze gewoonte afkomen. Maar wat kun je precies doen om er mee te stoppen? In dit artikel vind je 5 tips om te stoppen met nagelbijten.

Wat houdt het precies in?

Bij nagelbijten worden er, zoals de naam al zegt, stukken van de nagels afgebeten. De reden waarom men nagelbijt is niet voor iedereen hetzelfde: de een bijt op zijn nagels om gericht een bepaald stukje ervan af te bijten, de ander doet het onbewust. Nagelbijten wordt vaak veroorzaakt door nervositeit, stress of verveling. Naast nagelbijters zijn er ook mensen die op de nagelriemen bijten: dit wordt onychotillomanie genoemd. Verder zijn er ook nog mensen die op de nagels van hun tenen bijten, wat ook wel podofagie wordt genoemd.

Tips om te stoppen met nagelbijten

1. Gebruik nagelbijtvloeistof

Nagelbijtvloeistof, ook wel anti-nagelbijtvloeistof genoemd, is een middeltje dat te koop is bij de drogisterij. De vloeistof is verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder in de vorm van nagellak. Door de vloeistof krijgen de nagels een vieze, bittere smaak. Wanneer je op je nagels bijt, zal je dus een vieze smaak in je mond krijgen. Op deze manier word je er aan herinnerd dat je niet op je nagels moet bijten. Deze nagellak kan overigens ook gebruikt worden door mannen: de nagellak is niet glanzend en is kleurloos.

2. Neem kunstnagels

Het nemen van kunstnagels is natuurlijk alleen een tip voor de dames onder ons. Wanneer je kunstnagels hebt, zul je het nagelbijten snel laten. Kunstnagels zijn namelijk vaak zo hard, dat het niet eens mogelijk is om ze af te bijten. Je kunt ervoor kiezen om kunstnagels te laten zetten bij een manicure, maar is het is ook mogelijk om ze zelf te kopen en zelf aan te brengen. Er zijn veel verschillende soorten kunstnagels, dus er zit vast wel iets bij wat je mooi vindt.

3. Lak je nagels

Ook deze tip is alleen voor de dames: lak je nagels. Gelakte nagels wil je natuurlijk mooi houden, waardoor de kans groter is dat je het bijten zal laten. Wanneer je nadat je je nagels hebt gelakt nog steeds nagelbijt, kun je eventueel proberen om je nagels zwart te lakken in plaats van een andere kleur. Zwarte nagels zien er niet aantrekkelijk uit om op te bijten, waardoor het er mede aan bij kan dragen dat je stopt met nagelbijten.

4. Doe pleisters op je vingers of doe handschoenen aan

Deze tip klinkt misschien een beetje gek, maar het werkt wel! Wanneer je pleisters om je vingers hebt of handschoenen aan hebt, is het onmogelijk om op je nagels te bijten. Natuurlijk zien je handen er wel een beetje vreemd uit met pleisters of handschoenen. Daarom zou je bijvoorbeeld alleen pleisters of handschoenen kunnen gebruiken op momenten dat jij veel op je nagels bijt. Merk je bijvoorbeeld dat je vooral op je nagels bijt als je tv kijkt of wanneer je achter de computer zit? Zorg dan dat je op deze momenten pleisters om je vingers doet of handschoenen aan doet.

5. Motiveer jezelf!

Als je gemotiveerd bent is de kans groot dat het makkelijker is om te stoppen met nagelbijten. Je kunt jezelf bijvoorbeeld motiveren door een doel te stellen. Misschien heb je binnenkort wel een feestje waarop je er mooi uit wilt zien. Je kunt dan als doel stellen dat je nagels tegen die tijd weer netjes en lang zijn. Ook kun je met jezelf afspreken dat je iets leuks mag kopen wanneer je een bepaald aantal weken gestopt bent met nagelbijten. De kans is groot dat het dan minder moeite kost om te stoppen met nagelbijten.
© 2014 - 2019 Nugt1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.menshealth.nl/Gezondheid/Nooit-meer-nagelbijten

Reageer op het artikel "Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppen"

Infoteur: Nugt1
Gepubliceerd: 10-09-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!