InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Nagelbijten: een gewoonte of medische aandoening?

Nagelbijten: een gewoonte of medische aandoening?

Nagelbijten is een slechte gewoonte. Gemiddeld kauwen zo’n twee miljoen Nederlanders op hun nagels. De afgekloven nagels zien er niet alleen heel erg lelijk uit, maar kunnen ook voor gevolgen als infecties tot zelfs amputaties van de vingerkootjes lijden.

Categorieën

Nagelbijters zijn in drie verschillende categorieën onder te De gelegenheidsbijters kauwen op hun nagels uit stress en spanning of uit verveling. Mensen die dat van jongs af aan al doen, noemen we de notoire bijters. Voor degenen waarvoor nagelbijten een dwangneurose is, nemen we pathologische bijters, Voor deze groep is nagelbijten zo’;n grote obsessie, dat ze zichzelf als het ware met opzet willen beschadigen vaak zie dat deze kauwers last krijgen van infecties of andere misvormingen aan hun vingertoppen.

Oorzaken

De oorzaak voor nagelbijten is nog steeds niet helemaal duidelijk. Wel blijkt dat nagelbijten vaak in de familie zit. Sommigen noemen het aangeboren, anderen weer een medische aandoening.

Remedies

Omdat nagelbijten voor velen een soort van neurose is, is het moeilijk om ermee te stoppen. Er zijn verschillende remedies die het nagelbijten kunnen voorkomen. De nagellak gemaakt op basis van paardenharen zou bijters van hun nagels moeten afhouden. De bittere smaak van het goedje zou. Het nadeel van zo’n nagellak is dat je deze steeds opnieuw moet opstrijken om het effect te bewaren. Vaak is de nagelbijter na een poos dan weer terug bij af.

Plastic plaatje

Sinds kort is er een nieuwe methode op de markt, de zogenaamde ‘Predator’. Dit is een kleurloos plastic plaatje om het gebit heen. Hierdoor zou nagelbijten onmogelijk worden. Een nadeel is het wel dat het plaatje dag en nacht gedragen moet worden. Een voordeel is dat het nagelbijten na vier weken verlost bent.
© 2008 - 2019 Jeldau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
Nagelbijten afleren bij kinderenNagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter…
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…
Bronnen en referenties
  • Metro, wikipedia

Reageer op het artikel "Nagelbijten: een gewoonte of medische aandoening?"

Reacties

Judith, 25-04-2014 13:40 #6
Ooit ben ik begonnen met nagelbijten, ik was toen heel erg klein. 7 jaar geleden ben ik er mee gestopt, door middel van mijn juf (ik kreeg een chocolade reep als ik 4 weken lang niet beet), en ben daarna weer verder gegaan. Maar toen begon ik ook velletjes te bijten. Hierdoor heb ik hele brede, vierkante nagels. Vorig schooljaar, toen ik in de 3e klas van het VMBO zat, ben ik gestopt, met beide slechte gewoontes. Ik ben er echt heel erg blij mee, want ik heb nu eindelijk lange nagels. Maar waar ik wel van baal is dat ik echt ver doorgekauwd heb op die nagels, waardoor het witte randje nu bijna groter is als het roze gedeelte van de nagel zelf. Het roze gedeelte is dus heel erg kort. Ik zou hier graag wat aan willen doen, maar ik heb echt geen idee of dat kan.

Anoniem, 10-11-2013 18:38 #5
Ik zag 8 jaar geleden iemand op zijn nagels bijten en dacht laat ik het ook eens 1 keer proberen… doe het nu nog steeds. had het nooit moeten doen.

Dirk, 07-08-2012 07:00 #4
In het artikel wordt er gesproken over een plastic plaatje genaamd de 'Predator'. Ik kan hier niks over vinden en mijn dokter begreep mij ook niet.

Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Karen, 27-12-2010 02:00 #3
Ik bijt dus al superlang nagels, ik was er ooit twee jaar mee gestopt maar nu doe ik het weer. Ik bijt meestal dan m'n nagels af en dan de zijkant van mijn vinger bij mijn nagel. Daar heb ik dan een hard stukje huid en dat bijt ik altijd af. Het klinkt best wel goor maar ik weet niet hoe ik moet stoppen. Ik nagelbijt al sinds ik 7 ben ofzo (dat is 10 jaar in de twee jaar die ik gestopt was dus 8 jaar) Ik heb nagellak geprobeerd maar die haal ik er ook af met m'n tanden:-(. Dat ene met dat smaakje heb ik ook wel eens van gehoord, ik weet alleen niet waar je dat kunt kopen, iemand?

Jeldau (infoteur), 24-08-2010 15:11 #2
Hoi Wytze,
Probeer je nagels eens een mooi kleurtje te lakken. Dan lijf je er denk ik ook gemakkelijk vanaf dan wanneer je nagels ongelakt zijn!Een andere tip is om elke nagel die lang is te belonen met zo'n schatitig nagelstickertje! Zie het als een beloning! Succes ermee!
Groetjes,
Jeldau

Anoniem, 03-01-2010 18:07 #1
Hallo daar, ik bijt eigenlijk al me hele leven op me nagels en ik ben nou van plan om te stoppen.
ik heb al een keer van die nagellak gebrobeerd maar het probleem daarmee is dat het overal op komt, en da's irietand want als je eet krijg je dan ook die smaak in je mond…
ik ga nu proberen of ik het op eigen kracht kan
doei wytze

Infoteur: Jeldau
Laatste update: 24-09-2008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!