InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholverslaving en comorbiditeit

Alcoholverslaving en comorbiditeit

Alcoholverslaving en comorbiditeit Een alcolholverslaving an sich is een heftig fenomeen met verstrekkende gevolgen voor het sociale, persoonlijke en zakelijke leven. Helaas blijkt een groot aantal alcoholverslaafden ook nog eens te kampen met een andere psychiatrische diagnose.

Wat is comorbiditeit?

Comborbiditeit betekent het tegelijkertijd hebben van twee of meer psychiatrische diagnosen. Deze aandoeningen hoeven compleet niet op elkaar te lijken, al blijkt dit in de praktijk wel vaak het geval, omdat er vaak dezelfde onderliggende oorzaken te vinden zijn achter de aandoeningen.

Alcoholverslaving en comorbiditeit

Alcoholverslaving vertoont regelmatig een patroon van diverse comorbide aandoeningen. Het meest komt alcoholverslaving tegelijkertijd voor met andere drugsverslaving, nicotineverslaving, bipolaire I stoornis, sociale fobie, de theatrale persoonlijkheidsstoornis en de antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Het gegeven dat deze stoornissen regelmatig samen optreden kan aanvullende informatie opleveren over de onderliggende oorzaken.

Bipolaire I stoornis

Een bipolaire stoornis is een psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door episodes met een extreem depressieve stemming en episodes met een extreem opgewekte of manische stemming. Daartussen zitten periodes van een relatief normale, stabiele stemming. Een bipolaire I stoornis betekent dat er minimaal één episode met extreme opgewektheid opgetreden is.

Theatrale persoonlijkheidsstoornis

De theatrale persoonlijkheidsstoornis wordt gekenmerkt door sterk overdreven emotionele uitlatingen en het naarstig zoeken naar aandacht. De omgeving beschrijft de persoon meestal in termen als charmant, flirterig, overenthousiast en spontaan. Men heeft veel behoefte aan aandacht van de omgeving en wordt onrustig of kwaad wanneer ze dit niet krijgen naar hun mening. Mensen met een theatrale persoonlijkheidsstoornis zijn erg gevoelig voor depressie.

Antisociale persoonlijkheidsstoornis

De antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt gekenmerkt door antisociaal (of zelfs asociaal) en impulsief gedrag. Vroeger werden mensen met deze aandoening ook wel psychopaten genoemd. Tegenwoordig scheidt men beide stoornissen. De stoornis komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. De omgeving beschrijft de persoon meestal in termen als charmant, overtuigend en manipulatief. Deze mensen liegen vaak in hun voordeel, kennen weinig angst en spijtgevoelens en kan zich niet goed inleven in de ander.

Sociale fobie

Een sociale fobie is een psychische aandoening die gekenmerkt wordt door een intense angst voor het verkeren onder de mensen, speciaal wanneer zij een prestatie verwachten van de persoon in kwestie. Mogelijk proberen mensen met een sociale fobie de angst onder controle te krijgen door dempende middelen als alchohol te gebruiken als zelfmedicatie.

Special

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving en vooroordelenStigmatisering komt overal voor. Zo worden allochtonen vaak als profiteurs beschouwd, Nederlanders als gierig en Belgen…
Alcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekAlcoholverslaving behandeling: verslavingskliniekWanneer je verslaafd aan alcohol bent en af wilt kicken, is een alcoholverslaving behandeling in een van de vele ontwenn…
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Wanneer we alcohol innemen dan werkt dit enigszins bedwelmend en voelen we ons prettig. Dit komt omdat in de hersenen de…
Bronnen en referenties
  • http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/64/7/830

Reageer op het artikel "Alcoholverslaving en comorbiditeit"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!