InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholisme en biologie

Alcoholisme en biologie

Alcoholisme en biologie Alcohol wordt al eeuwenlang in het grootste gedeelte van de wereld gebruikt. In gematigde hoeveelheden helpt alcohol je ontspannen en er gaan zelfs bewijzen op dat alcohol helpt bij het voorkomen van hartproblemen. In grotere hoeveelheden schaadt het echter de lever en andere organen, beperkt het je beoordelingsvermogen en ruïneert het levens: je bent een alcoholist. Er bestaan bepaalde risicofactoren rondom alcoholisme die te maken hebben met genetica. Alcoholisme of alcohol verslaving is het gecontinueerde gebruik van alcohol ondanks medische of sociale schade, zelfs ondanks dat mensen besloten hebben te stoppen of minderen. Je hoeft niet dagelijks sloten bier na binnen te werken om een alcoholist te zijn. Het gaat er om of je drankgebruik je leven verstoort en beperkt.

Wat doet alcohol met je lichaam?

  • Alcohol beperkt sodium het membraan te doorkruisen
  • Vergroot de oppervlakte van membranen
  • Verlaagt de activiteit van serotonine (het 'gelukshormoon')
  • Blokkeert glutamate receptoren
  • Verhoogt de activiteit van dopamine

Genetica

Alcoholisme dat relatief vroeg in het leven de kop opsteekt, heeft een sterke genetische basis, voornamelijk bij mannen. Alcholisme dat op vroege leeftijd ontstaat noemt men een type II alcoholisme:
  • Treedt voor het 25e levensjaar op
  • Heeft een snelle ontwikkeling
  • Veel alcoholisten in de genetisch gerelateerde omgeving
  • Meer mannen dan vrouwen
  • Vaak ernstig beperkend, geassocieerd met criminaliteit

Het andere type, type I alcoholisme wordt door de volgende zaken gekenmerkt:
  • Treedt na het 25e levensjaar op
  • Graduele ontwikkeling
  • Minder alcoholisten in genetisch gerelateerde omgeving
  • Evenveel mannen als vrouwen
  • Meestal minder beperkend

Uit onderzoek blijkt dat de kans op het ontwikkelen van alcoholisme al in de baarmoeder mede bepaald wordt. De kans dat iemand alcoholisme ontwikkeld blijkt sterk gecorreleerd met de hoeveelheid alcohol die de moeder tijdens de zwangerschap genuttigd heeft.

Daarnaast beïnvloeden je genen in zekere mate hoe vatbaar je bent voor stress, hoe je met problemen om gaat, hoe ontspannen je van jezelf bent etcetera.

Risicofactoren

Wanneer blijkt dat men de juiste risicofactoren voor het ontwikkelen van alcohol afhankelijkheid in kaart heeft weten te brengen, is het misschien mogelijk om op jonge leeftijd al met alcohol preventie te beginnen. Er zijn een aantal risicofactoren op biologisch vlak naar boven gekomen uit onderzoek:
  • Sommige alcoholisten vertonen een lager dan gemiddelde intoxicatie na het innemen van een gemiddelde hoeveelheid alcohol. Deze mensen voelen zich minder dronken, hebben meer lichaamscontrole en vertonen minder verandering op het EEG. Iemand die een hoge drempelwaarde heeft wat de te verwachten effecten van alcohol moet meer drinken om hetzelfde effect te krijgen als iemand met een gemiddelde drempelwaarde. Deze mensen schijnen 60% kans op het ontwikkelen van alcoholisme te hebben.
  • Alchol verlaagt gevoelens van stress voor de meeste mensen, maar het verlaagt de stress nog veel meer bij zonen van alcoholisten
  • Sommige alcoholisten hebben hersenafwijkingen, zoals een kleiner dan normale amygdala in de rechterhemisfeer.

Special

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alcoholisme en biologie"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!