InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholverslaving onder controle met zelfhulpmiddelen

Alcoholverslaving onder controle met zelfhulpmiddelen

Alcoholverslaving onder controle met zelfhulpmiddelen Na jarenlang excessief alcohol gedronken te hebben, is het een grote stap om te stoppen en af te kicken. Een grote stap, maar zeker een heel moedige stap! Waarschijnlijk sta je er niet alleen voor en wordt je van alle kanten gesteund en bewonderd om je wilskracht. Maar soms is alleen die wilskracht niet genoeg, alcohol is een echte sluipverslaver. Er zijn een aantal zelfhulpmiddelen die je helpen bij het onder controle krijgen van je alcoholgebruik en ontwenningsverschijnselen verzachten.

Antabuse

Antabuse is een medicijn met als werkzame stof Disulfiram. Disulfiram ondersteunt de behandeling van chronisch alcoholisme door het lichaam acuut overgevoelig voor alcohol te maken. Disulfiram wordt soms ook gebruikt bij het afkicken van cocaine doordat het de afbraak van dopamine voorkomt en daarmee angstige gevoelens verergerd, de bloeddruk verhoogt en voor rusteloze gevoelens zorgt.

Onder normale omstandigheden wordt alcohol afgebroken in de lever door het enzym alcohol dehydrogenase tot acetaldehyde. Vervolgens wordt dit weer afgebroken tot een onschadelijk zuur. Disulfiram voorkomt deze reactie van alcohol afbraak echter door het enzym acetaldehyde dehydrogenase te blokkeren. Wanneer men alcohol en Disulfiram tegelijkertijd inneemt verhoogt de concentratie van acetaldehyde in het bloed 5 tot 10 keer dan bij een alcoholconsumptie zonder Disulfiram. Acetaldehyde is een van de belangrijkste veroorzakers van een kater, waardoor alcoholinname een negatieve lichamelijke reactie ontketent. Deze opgewekte kater begint 5 tot 10 minuten na alcoholinname en kan 30 minuten tot een aantal uren aanhouden.

Disulfiram veroorzaakt geen gewenningsverschijnselen. Hoe langer men het middel gebruikt, des te sterker de effecten zullen zijn. Het duurt ongeveer 2 weken voordat Disulfiram volledig afgebroken is door het lichaam.

Campral

Campral is de merknaam van een medicijn met de werkzame stof Acamprosate. Acamprosate stabiliseert de chemische balans in de hersenen welke anders door elkaar gegooid wordt door alcohol.

Waarschijnlijk blokkeert Acamprosate de glutamate N-methyl-D-aspartaat receptoren (NMDAR) en activeert het GABA (gamma-aminobutyic acid) type A receptoren. Chronisch alcoholgebruik leidt dus tot overactiviteit van de NMDAR's. Wanneer je plotseling stopt met alcohol nuttigen verhevigen de NMDAR's hun werking wat kan leiden tot een delirium tremens of een plotselinge neurale dood. Campral voorkomt dat de NMDAR's excessief in actie komen.

Onderzoeksresultaten stellen dat Campral alleen werkt wanneer het gecombineerd wordt met supportgroepen en complete afstand van alcohol.

Er zijn serieuze bijwerkingen gevonden, zoals allergische reacties, hartritmestoornissen, verandering in de bloeddruk, hoofdpijn, slapeloosheid en impotentie. Wanneer men last heeft van nierproblemen of allergieën voor een van de bestanddelen dient men Campral niet te gebruiken.

Revia

Revia is een medicijn met als werkzame stof Naltrexone. Naltrexon is een opium-achtige receptor antagonist die primair gebruikt wordt in de behandeling van alcholafhankelijkheid en opium-afhankelijkheid.

Alcohol stimuleert de afgifte van dopamine in de hersenen. Wanneer je stopt met alcohol nuttigen ontstaat er dus een verstoring in de hersenen, omdat zij minder dopamine aanmaken omdat zij geen stimulans ontvangen. Dit kan het verlangen naar alcohol versterken. Revia werkt hier op in en voorkomt dat men behoefte heeft aan alcohol. Deze medicatie werkt echter pas na twee weken na inname omdat men een bloedspiegel van de stof moet opbouwen.

Special

Bezoek ook mijn special Alcoholprobleem oplossen voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antabuse en alcoholverslavingAntabuse en alcoholverslavingAntabuse is een middel dat gebruikt wordt in strijd tegen alcoholisme. Het is het eerste medicijn dat door de Amerikaans…
Omgaan met afkickverschijnselen van alcoholHeb je eindelijk die ontzettend lastige stap genomen om te stoppen met drinken, komen die vervelende afkickverschijnsele…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Christelijke visie op pil tegen alcoholverslavingChristelijke visie op pil tegen alcoholverslavingMensen met een alcoholverslaving willen meestal zo snel mogelijk van hun verslaving af zijn. Voor het afkicken van alcoh…
Low Dose Naltrexone(LDN)LDN staat voor Low Dose Naltrexone. Het is een middel om je immuunsysteem te versterken. Dit zal leiden tot minder klach…

Reageer op het artikel "Alcoholverslaving onder controle met zelfhulpmiddelen"

Reactie

Floortje, 04-11-2010 08:14 #1
Mijn man is verslaafd aan alcohol… nu valt het me op dat hij ook, zonder te hebben gedronken erg klunzig is in zijn bewegingen… hij zal eerder vallen.de fijne dingen, zoals tekenen.schrijven heeft hij totaal geen moeite mee.het zit meer in de grove dingen.

Infoteur: Melod
Laatste update: 27-07-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholverslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!