InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken, enkele effectieve methoden

Stoppen met roken, enkele effectieve methoden

Je kan er als roker niet onderuit, de prijzen van de sigaretten wordt steeds hoger en hoger, roken wordt hierdoor een zeer dure passie of verslaving. De eigen gezondheid wordt enorm beschadigd maar, zoals op vele pakjes sigaretten geschreven staat, ook de gezondheid van de mensen rondom u. Zoals u ziet heeft roken dus geen echte voordelen, alleen is stoppen veel moeilijker dan ermee te beginnen. Hieronder staan dan ook enkele methodes en hulpjes om van deze gewoonte af te raken.

Nicotinepleister

Dit is een eenvoudige en discrete methode om de onthoudingsverschijnselen te onderdrukken. In deze pleister zit nicotine die langzaam door de huid wordt opgenomen. Deze pleister volgt het bioritme van de roker en geeft een constante dosis nicotine vrij om het gemis van nicotine efficiënt te controleren. Deze pleisters zijn efficiënt voor regelmatige rokers. De pleisters bestaan in verschillende doseringen afhankelijk van het stadium waarin u zich bevindt.

Hoe werkt de pleister?

De afgifte van nicotine wordt bepaald door de structuur van de pleister. Deze zijn ontworpen zodat de totale hoeveelheid nicotine nooit in één keer kan vrijgegeven worden. Wanneer man de pleister op de huid plakt wordt de nicotine gelijkmatig vrijgelaten en door de huid opgenomen. De pleister geeft het lichaam nicotine zodat er minder afkickverschijnselen optreden. Het verlangen om een sigaret op te steken neemt hierdoor drastisch af. Let wel op, men krijgt door de pleister minder nicotine in het lichaam dan wanneer men een sigaret rookt.

Hoe, wat en waar plakken?

De pleisters moeten geplakt worden op een onbehaard stuk huid, plak deze echter niet op een verwonde huid. Breng de pleister aan wanneer je wakker wordt en verwijder hem weer wanneer je gaat slapen. De pleisters bestaan in 3 sterktes, gebruik eerst een 12 weken de zwaarste dosering, daarna een 2 weken de middelmatige en eindig met nog eens 2 weken met de lichtste dosering.

Nicotinekauwgum

Dit is een ander alternatief dan de pleisters, hierbij kan men, in tegenstelling tot de pleisters, zelf de hoeveelheid nicotine bepalen die men in het lichaam krijgt. U kan zelf kiezen waar en wanneer u een kauwgum in de mond neemt. Deze kauwgummen bestaan ook echter in verschillende smaken naargelang uw voorkeur. De kauwgom vervangt de nicotine van de sigaret om afkickverschijnselen te voorkomen, waardoor men geen behoefte heeft aan een sigaret. De nicotine wordt gecontroleerd vrijgegeven maar de hoeveelheid is ook weer minder dan bij het roken van een sigaret.

Hoe te gebruiken?

Het is vrij eenvoudig te gebruiken, wanneer je de drang om een sigaret te roken voelt opkomen neem je een kauwgum en steekt deze in je mond. Het is belangrijk dat je ongeveer 10à15 seconden kauwt en dan de gum achter je kies voor een minuut weg te steken, als je dit een half uur aan één stuk door herhaalt heb je weer een dosis nicotine opgenomen en zal de drang om te roken weer een tijd minder zijn.

Hoeveel?

De eerste 3 maanden kan men kauwgum nemen naargelang men behoefte heeft, daarna kan je rustig beginnen af te bouwen om zo dan te stoppen met de kauwgum.

Stoppen met roken door te lezen

Je kan ook gezellig thuis lezen en stoppen met roken combineren. Hiervoor bestaat vrij veel lectuur maar naar vele ex-rokers’ meningen is de meest effectieve manier het lezen van de boeken die Allen Carr geschreven heeft. Allen Carr is zelf ook roker geweest en weet dus hoe moeilijk het is om te stoppen met roken maar nadat je zijn boek “Stoppen met roken” hebt gelezen heb je er minder moeite mee. Zijn schrijven speelt zo hard in op de persoon in kwestie dat men na het lezen van zijn boek een walging krijgt bij het denken aan een sigaret. Hij eindigt zijn boek met de woorden “ Ga nu naar buiten en rook je laatste sigaret.”, maar er zijn echter weinig rokers die hun laatste sigaret helemaal oproken, meestal wordt deze na 2à3 keer te inhaleren gedoofd.

Lasertherapie

Lasertherapie concentreert zich op minimaal 65 meridiaanpunten. (acupunctuur punten) om een perfect mentaal en fysisch evenwicht te creëren. Deze methode word één enkele keer toegepast en werkt onmiddellijk.

De behoefte aan nicotine wordt gestopt en ontwenningsverschijnselen blijven weg. Hierdoor wordt men niet prikkelbaar zoals dit vaak het geval is. Na de behandeling heeft men het gevoel nooit gerookt te hebben.

Laser therapie heeft een dubbele werking: het stopt de drang en de behoefte aan nicotine en controleert de ontwenningsverschijnselen. Deze methode heeft een enorm hoog slagingspercentage (om en bij de 90%), de behandelde personen stoppen meteen met roken, dit percentage verhoogd nog aanzienlijk als een 2e bijkomende nabehandeling nodig blijkt.
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Stoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje met goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…

Reageer op het artikel "Stoppen met roken, enkele effectieve methoden"

Reacties

Maurice, 09-01-2014 11:30 #2
Ik heb 2x lasertherapie ondergaan, maar dat ervaarde ik allesbehalve als efficient. Het waren echter slechts een zeer beperkt aantal punten op mijn lichaam die toen aangedrukt werden, misschien was dat de reden. Die 'firma' die dat aanbood leek me behoorlijk amateuristisch. Ik zal hun naam niet vermelden, maar vond het geldklopperij. Ook ik wil heel graag stoppen, maar heb het er erg moeilijk mee.

Yvonne Bruins, 22-08-2008 15:01 #1
Ik ben 54 jaar en rook al vanaf mijn 15e jaar. Wel enkele malen gestopt met roken op eigen kracht maar helaas toch weer begonnen. Rook momenteel pakje sigaretten per dag en wil heel erg graag stoppen. Reactie infoteur, 24-08-2008
Hey Yvonne,

ik weet het ook, het is echt niet makkelijk om te stoppen.
Vanuit mijn kennissenkring heb ik reeds vernomem dat de lasertherapie de meest effectieve methode is. Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar iedereen die ik erover aansprak kwam tot dezelfde conclusie, lasertherapie werkt echt wel. Misschien kan je het zo eens proberen.
Alvast veel succes,

Edwaar

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 30-07-2008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!