InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met nicotinepleisters

Stoppen met roken met nicotinepleisters

Stoppen met roken met nicotinepleisters Stoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje met goede voornemens. Stoppen met roken kan echter een hels karwei zijn! Een beetje hulp is zeker aan te raden. Nicotinepleisters van Nicotinell en Niquitin kunnen je een steuntje in de rug geven.

Stoppen met roken

Stoppen met roken kan heel erg lastig zijn, omdat je doorgaans last krijgt van ontwenningsverschijnselen. Gedurende de tijd dat je gerookt hebt heeft je lichaam zich aangepast en ingesteld op het krijgen van een dagelijkse portie nicotine. Op het moment dat je stopt met roken kan je lichaam in de war raken en sterk verlangen naar het oude ritme dat het had, roken is verslavend. Ongeveer 50% van de mensen die stoppen met roken krijgt last van ontwenningsverschijnselen. Deze kunnen onder andere bestaan uit een hevige drang om te roken, een onrustig gevoel, veranderingen in de spijsvertering, woede-uitbarstingen en labiliteit. Je kan de ontwenningsverschijnselen enigszins beperken door gebruik te maken van nicotinepleisters.

Nicotinepleisters

Nicotinepleisters zijn pleisters die een gelijkmatige hoeveelheid nicotine aan het lichaam afgeven. Hierdoor wordt de hevige trek in een sigaret verminderd. Je draagt de nicotinepleister gedurende 24 uur, waarna je een nieuwe pleister opplakt. Nicotinepleisters zijn in verschillende sterktes verkrijgbaar, waardoor je de hoeveelheid nicotine langzaamaan af kunt bouwen waardoor het lichaam rustig aan de afname van nicotine kan wennen. Dit maakt het stoppen met roken gemakkelijker omdat je minder last van ontwenningschijnselen hebt.

Voor wie zijn nicotinepleisters geschikt?

Nicotinepleisters zijn niet voor iedereen geschikt. Er zijn een aantal contraindicaties, situaties of omstandigheden waarbij je beter geen gebruik kan maken van nicotinepleisters:
  • Zwangerschap
  • Leeftijd jonger dan 18 jaar
  • Borstvoeding geven
  • Een recente beroerte of hartinfarct
  • Hartritmestoornissen
  • Langdurige huidproblemen
  • Allergie voor nicotine of andere stoffen in de pleister

Hoe gebruik je nicotinepleisters?

Je kan de nicotinepleister het beste op een schoon, droog en haarloos plekje plakken, bijvoorbeeld de bovenarm of het de buik. De pleister mag 24 uur blijven zitten, ook gedurende de nacht, en mag na 24 uur vervangen worden door een nieuwe pleister. Nicotinepleisters zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes, geschikt voor verschillende type rokers.

Bijwerkingen nicotinepleisters

Nicotinepleisters kunnen enkele bijwerkingen geven. Veelvoorkomende bijwerkingen zijn huidirritatie, slaapproblemen, misselijkheid, diarree, hoofdpijn en gespannenheid.

Waar zijn nicotinepleisters te koop?

Je hoeft geen doktersrecept te hebben om nicotinepleisters te kunnen kopen. Nicotinepleisters zijn onder andere te koop bij de drogist en de apotheek. Er zijn diverse merken nicotinepleisters, waaronder Nicotinell en Niquitin. De nicotinepleisters van Nicotinell zijn verkrijgbaar in de sterktes 7, 14 en 21 mg en zitten in verpakking van 7 of 14 stuks. Ook de nicotinepleisters van Niquitin zijn verkrijgbaar in de sterktes 7, 14 en 21 mg en zitten in verpakking van 7 of 14 stuks.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…
Stoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken kan een hels karwei zijn. Hulp bij stoppen met roken is dan ook zeer gewenst. Nicotinevervangers vorme…
Weg met de sigaret: snel of geleidelijk stoppen met roken?Weg met de sigaret: snel of geleidelijk stoppen met roken?Stoppen met roken is voor de verstokte roker niet iets waar hij zomaar eens over beslist. In dat geval is de kans op sla…
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…
Bronnen en referenties
  • http://www.stivoro.nl/Voor_volwassenen/Stoppen_met_roken/Wat_of_wie_helpt_u_/Nicotinevervangers/Nicotinepleisters/Index.aspx http://www.novartisconsumerhealth.nl/geneesmiddelen/nicotinell_pleisters.shtml http://www.stoppenmetroken-niquitin.nl/niquitin/pleisters.aspx

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met nicotinepleisters"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Medische informatie…
Schrijf mee!