InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?

Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?

Als je stopt met roken heb je daar veel voordelen van. Maar hoe stop je met roken? In dit artikel worden verschillende manieren uitgelegd die je kunt toepassen om te stoppen met roken. De meeste methoden behandelen alleen de lichamelijke afhankelijkheid van roken. Heb je moeite om van je geestelijke verslaving af te komen, dan biedt therapie uitkomst.

Wat zijn de voordelen van stoppen met roken?

Stoppen met roken heeft altijd een voordelig effect op je gezondheid. Het maakt daarbij niet uit hoe oud je bent. Vaak wordt gedacht dat stoppen met roken op oudere leeftijd geen zin meer heeft. Als je stopt met roken voordat je zestig wordt kun je het leven verlengen met nog wel drie jaar. Als je stopt voordat je veertig wordt kun je het leven verlengen met zeker negen jaar. Het grote voordeel van stoppen met roken is dat na een dag de bloeddruk al daalt tot een acceptabeler niveau in het lichaam waarmee de belasting op de hartspier zoveel is afgenomen de kans op een hartaanval is gehalveerd.

Hoe ga je stoppen met roken?

Het stoppen met roken moet je op twee fronten aanpakken. Roken bestaat uit een geestelijke verslaving enerzijds, en een lichamelijke verslaving anderzijds. De eerste heeft te maken met de gewoonte om in bepaalde situaties te roken. Veel mensen roken bijvoorbeeld na het eten of op een feestje. Dit zijn de belangrijkste momenten waarop je moet stoppen met roken. Als je daar eenmaal doorheen komt wordt stoppen heel gemakkelijk.

Lichamelijke verslaving houdt in dat je lichaam gewend is geraakt aan de nicotine. Als je stopt met roken dan krijg je last van ontwenningsverschijnselen. Dit uit zich bijvoorbeeld in rusteloosheid en prikkelbaarheid. Ook is een rillerig gevoel een veelvoorkomend verschijnsel van stoppen met roken.

Manieren om te stoppen met roken

Er zijn verschillende manieren mogelijk om te stoppen met roken. Je kunt stoppen op de volgende manieren:
  • Cold Turkey
  • Nicotinepleisters en -kauwgum
  • Acupunctuur en soft laserbehandeling
  • Medicijnen
  • Therapie

Cold turkey

Als je op deze manier stopt met roken dan stop je van de een op de andere dag ineens. Je krijgt dan last van afkickverschijnselen die best heftig kunnen zijn. Doorsta je deze korte periode van ontwenningsverschijnselen dan ben af van de lichamelijke verslaving.

Nicotinepleisters en –kauwgum

Deze manier van stoppen met roken bestrijdt alleen de lichamelijke afhankelijkheid. Je kunt door middel van het plakken van pleisters of het eten van kauwgum geleidelijk de afhankelijkheid van nicotine verminderen. Ga daarbij niet roken want dan kun je een overdosis nicotine in je bloed krijgen.

Acupunctuur en soft laserbehandeling

Deze methoden bestrijden de lichamelijke klachten van het stoppen met roken. Beide zijn gebaseerd op de oosterse geneeskunst. Ook hierbij wordt dus alleen de lichamelijke verslaving verholpen.

Medicijnen

Door het gebruik van medicijnen stoppen met roken is ook een mogelijkheid. Hiervoor moet de huisarts het medicijn voorschrijven. Er zijn twee bekende middelen op de markt: Zyban en Champix. Met de huisarts spreek je een moment van stoppen af en de duur van het gebruik van de medicijnen.

Therapie

Alle voorgaande manieren helpen alleen de lichamelijke verslaving te stoppen. Om geestelijk ook te stoppen kun je de hulp inroepen van een specialist. Dit heet ook wel in therapie gaan. Je bekijkt samen met de specialist de geestelijke en sociale momenten waarvan je afhankelijk bent om te roken. Door deze momenten uit te spitten lukt het vaak om van de verslaving af te komen.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken, met behulp van laserbehandelingenStoppen met roken, met behulp van laserbehandelingenStoppen met roken is en blijft moeilijk. Toch zijn er behandelmethoden die het stoppen erg positief beinvloeden en ontwe…
Geld besparen, stop met rokenGeld besparen, stop met rokenDe belangrijkste reden om te stoppen met roken is met stipt je gezondheid. Roken is ongezond en vergroot de kans op vele…
Ik wil stoppen met rokenIk wil stoppen met rokenNa de jaren zijn er vele fabels en feiten over roken boven water gekomen. De markten voor het stoppen met roken en hun h…

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: Hoe stop ik met roken?"

Reactie

Cor, 07-03-2014 09:31 #1
Ik ben na 27 jaar roken gestopt met het boekje "Stoppen doe je zo" van Marcel van Mosselveld. Na verschillende pogingen met medicatie en ook andere boeken ben ik "gered" door dit boekje. Ik ben zo blij dat het uiteindelijk gelukt is om met de giftige sigaretten te breken! Voor mij is er een andere wereld open gegaan. Een wereld van vrijheid en gezondheid, ik voel me als herboren en kan iedere roker aanraden om te stoppen.

Groet Cor.

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 04-10-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!