InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Nicotine helpt met stoppen met roken

Nicotine helpt met stoppen met roken

Nicotine helpt met stoppen met roken Wereldwijd zijn er 1,1 miljard rokers. Veel mensen willen ook stoppen met roken, omdat dat niet goed is voor je lichaam en gezondheid. Nicotine is een hulpmiddel om te stoppen met roken. Het zit in allerlei dingen zoals: kauwgom. Lees hierover verder hieronder.

Wat is Nicotine?

Nicotione is een stof dat voorkomt in de tabaksplant en ook in gedroogde tabak. Nicotine is één van de oorzaken voor verslaving (roken). Doordat Nicotine een optredende verdoving heeft voelt men de tevens in de tabak tegen de long niet, totdat Nicotine is uitgewerkt.

De naam Nicotine is van de Latijnse naam tabaksplant. Deze plant is genoemd naar Jean Nicot. Jean Nicot was Frans ambassadeur in Portugal. Hij stuurde in 1560 het ontdekte geneeskrachtige wondermiddel tabak naar de koningin Catharina de’Medici om haar van haar hoofdpijn af te helpen. Twee Duitse chemici, Posselt en Reiman, isoleerden als eersten de nicotine uit tabaksplanten (1828). In 1895 werd de structuurformule van nicotine bepaald door Adolf Pinner.

Waarbij en waarvoor wordt Nicotine gebruikt?

Nicotine wordt gebruikt als medicijn, dan is het een ontwenningsmiddel. Het is te gebruiken als hulpmiddel om te stoppen met roken. Nicotine in kauwgom, zuigtablet, tablet voor onder de tong, inhalatievloeistof of pleister kan de klachten verminderen die ontstaan doordat uw lichaam aan nicotine gewend is geraakt. Het effect merkt u niet onmiddellijk zoals bij het roken van een sigaret, dat duurt enkele minuten. Een middel met nicotine werkt alleen als u echt wilt stoppen met roken. Het is een hulpmiddel dat er voor zorgt dat u van roken afkomt.

Het effect van Nicotine

Door nicotine stoppen er elk jaar een paar duizend mensen met roken, maar het is ook jammer dat een groot deel van de bevolking niet kan stoppen. Dat komt door het nicotinegehalte in sigaretten, dat volgens sommige deskundige even verslavend is als heroïne. Een seconden nadat u een trekje neemt van een sigaret, bereikt de nicotine de hersenen. Het effect dat het sorteert is een rustig gevoel. Nicotine verhoogt ook de hartslag en vernauwt de bloedvaten, waardoor normale bloeddoorstroming wordt belemmerd. Hierdoor moet uw hart harder werken en verhoogt u het risico op hartziekten,
© 2009 - 2018 L103898, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Infoboekje nicotine

Reageer op het artikel "Nicotine helpt met stoppen met roken"

Reacties

Wim Bakker, 07-05-2013 11:58 #2
Quote uit het artikel :
"Doordat Nicotine een optredende verdoving heeft voelt men de tevens in de tabak tegen de long niet, totdat Nicotine is uitgewerkt."

Is er iemand die deze zin begrijpt? Wat probeert de schrijver hier te zeggen?

Eddy Wilink, 30-03-2010 23:14 #1

Infoteur: L103898
Laatste update: 20-02-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!