InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken, nicotine en tabak

Roken, nicotine en tabak

Roken, nicotine en tabak Roken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een sigaretje opsteekt. Het is de geestelijke verslaving aan het roken, aan het vasthouden van een sigaretje. Maar het is ook de lichamelijke verslaving, aan de nicotine en het gevoel in de keel als de rook geinhaleerd wordt.

Roken

Ook al worden er flink wat campagnes tegen roken gevoerd, toch zijn nog heel wat mensen eraan verslaafd. Wereldwijd roken er meer dan een miljard mensen. Hoe komt dit eigenlijk en wat doet roken met je?

Nicotine

De meeste mensen die roken, voelen zich ontspannen als ze een sigaretje roken. Dit komt vooral door de nicotine die erin zit. Nicotine is een verdovend middel en komt van de tabaksplant. Het werkt in op je zenuwstelsel en het is een verslavende stof. De inademing ervan zorgt weer voor veel verschillende effecten. Zo geeft het mensen een prettig gevoel. Het effect ervan houdt ongeveer twintig minuten aan.

Tabak

Naast de nicotine, bevat een sigaret ook tabak. Heel veel mensen denken dat nicotine kankerverwekkend is, maar dat is niet zo. De kankerverwekkende stof is tabak. Tabak bevat maar liefst drieduizend kankerverwekkende stoffen, waarvan er veertig zeer ernstig kankerverwekkend zijn. Lonkanker komt het meest voor onder rokers. Nicotine komt niet alleen voor in de tabaksplant, maar ook in de cocaplant en in groenten, zoals tomaten en aubergines.

De tabaksplant

De nicotine ontstaat in de wortels van de tabaksplant en het hoopt zich op in de bladeren. Voor de plant werkt de nicotine als een ideaal middel tegen insecten en bladvreters. Ook is nicotine verwerkt in bestrijdingsmiddelen. Het nicotinegehalte van de plant varieert. De bladeren aan de top bevatten de meeste nicotine. Verder is de manier van drogen ook van invloed op het nicotinegehalte in het blad. De tabak kan weer door de zon of door de lucht gedroogd worden. Gedroogde bladeren kunnen 0,6 tot 3 procent nicotine bevatten. Luchtgedroogde tabak bevat weer een hoger nicotinegehalte dan zongedroogde. Er zijn de afgelopen eeuwen weer tabaksplanten ontstaan die meer nicotine bevatten. Dit komt door de kruising en veredeling van planten.

Stoppen met roken

Zoals bekend heeft roken veel nadelige effecten. Zo is het bijvoorbeeld heel slecht voor je longen, tanden en huid. Van roken kun je allerlei ziektes krijgen, zoals longemfyseem en longkanker. Verder is roken ook nog eens erg duur. Sigaretten kosten vaak meer dan vijf euro. Ook al heeft roken heel veel nadelige effecten, toch is het voor de meeste rokers niet zo heel makkelijk om ermee te stoppen. Veel rokers houden de pogingen om te stoppen met roken vaak niet vol. Dit komt door de lastige ontwenningsverschijnselen. Zo krijg je de eerste dagen nadat je bent gestopt een lusteloos gevoel en kan je jezelf erg slecht concentreren. Ook slaap je slechter. Daarnaast heb je vaak trek in een sigaret. Om van dit vervelende gevoel af te komen gaan de meeste mensen meer eten. Het is dus erg lastig om het niet roken vol te houden, vooral de eerste dagen. Vaak houden de ergste ontwenningsverschijnselen 48 uur aan. Na twee dagen merk je dus al een verbetering. Je merkt dan ook dat je niet meer rookt. Je ruikt en proeft veel beter. Ook heb je veel meer lucht. Je kunt dus veel beter ademhalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • LifeRewards

Reageer op het artikel "Roken, nicotine en tabak"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-01-2012
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!