InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Stoppen met roken d.m.v. nieuwe anti rook behandeling

Stoppen met roken d.m.v. nieuwe anti rook behandeling

Stoppen met roken d.m.v. nieuwe anti rook behandeling Rokers en ex-rokers weten hoe moeilijk het is om te stoppen met roken. Het roken is een echte verslaving en je komt er niet zo één-twee-drie vanaf. Zou het niet geweldig zijn om door middel van een prik van je rookverslaving af te komen? Stoppen met roken, je rookverslaving met de grond gelijk maken middels een vaccin: het kan wellicht in de toekomst!

Stoppen met roken door middel van een vaccin

Er wordt aan gewerkt: onderzoeken op de universiteit in Maastricht gericht op het stoppen met roken door middel van een vaccin. Dit biedt hoop voor de verstokte roker, die graag van zijn verslaving af wil komen. Een bekend spreekwoord is: een tevreden roker is geen onruststoker. Maar zo tevreden blijken de meeste rokers niet te zijn: het grootste deel wil graag stoppen met roken. Dit blijkt bijvoorbeeld ook uit de hoeveelheid mensen die zich aanmeldden voor het onderzoek in Maastricht naar nicotineverslaving en het vaccin. De aanmelders hadden er enorm veel voor over om mee te mogen doen, hun hoop om van de nicotineverslaving af te komen, gevestigd op het onderzoek.

Vervanging van nicotine door anti-lichamen

Het vaccin tegen roken (NicVAX) moet antilichamen opwekken die het nicotinegehalte in het bloed vervangen. Het is de nicotine die via het bloed naar de hersenen gaat, die rokers verslaafd maakt. Door vervanging van nicotine door de opgewekte anti-lichamen, gaat de nicotine niet naar de hersenen. Dus dopamine komt niet vrij in de hersenen, wat wel het geval is wanneer de nicotine de hersenen bereikt.

Ontwenningsverschijnselen

Het vaccin alleen is, hoe hoopvol dit ook klinkt, niet voldoende. Er moet ook nog een middel bij worden ingenomen. Dit, vanwege de ontwenningsverschijnselen waarmee de roker wordt opgezadeld, doordat er geen nicotine meer via het bloed naar de hersenen vervoerd wordt. Het middel dat bij het vaccin wordt ingenomen (varenicline) moet deze ontwenningsverschijnselen opheffen. Net als nicotine voorheen deed, zorgt dit middel voor (lichte) dopamine-aanmaak. Hierdoor zijn de ontwenningsverschijnselen minimaal. Dat is fijn, want wie ervaring heeft met stoppogingen weet wat voor druk de ontwenningsverschijnselen teweeg brengen: ze dwingen je in feite weer naar een sigaret toe, zodat je 'opgelucht kan ademhalen'.

Succesvol stoppen met roken

Door de minieme ontwenningsverschijnselen is de kans op succes een stuk groter. Ongeveer 65% van de rokers doet weleens een stoppoging, maar het grootste gedeelte van deze pogingen mislukt. Het zijn de ontwenningsverschijnselen die het stoppen met roken doen mislukken. Het vaccin zorgt ervoor dat de roker het roken als vies ervaart. De roker proeft een gore misselijkmakende smaak, zoals bij het roken van de eerste sigaret. Dit komt doordat de kick die de roker krijgt van een sigaret, uitblijft.
Gerelateerde artikelen
Ontwenningsverschijnselen stoppen met rokenRoken is een hardnekkige verslaving. Als een roker probeert te stoppen, treden er vaak ontwenningsverschijnselen op. Daa…
Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Zyban, ook wel Zyntabac genoemd, is een hulpmiddel dat je kan helpen bij het stoppen met roken. Zyban helpt de ontwennin…
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken met NortrilenStoppen met roken met NortrilenStoppen met roken met Nortrilen vergroot de kans dat men blijvend stopt met roken, omdat Nortrilen helpt de ontwenningsv…
Bronnen en referenties
  • Marten Dooper: anti-rook vaccin dichterbij.

Reageer op het artikel "Stoppen met roken d.m.v. nieuwe anti rook behandeling"

Reacties

Pink, 02-02-2011 11:16 #5
Ik heb 50 jaar gerookt. Na een aantal mislukte stop-pogingen in de afgelopen 10 jaar, kreeg ik via Kirsten de tip om het met Tabex te proberen. Ik heb voor de zekerheid 2 doosjes besteld en ben gewoon maar begonnen. Na een paar dagen was ongemerkt mijn aantal gerookte sigaretten van ruim 15 naar 5 gedaald en na twee weken rookte ik helemaal niet meer. Heel af en toe als ik een rook-"opvlieger" heb neem ik een tabletje. Ik rook nu sinds de kerstdagen helemaal niet meer. Helaas ben ik wel 8 kilo aangekomen. Roken onttrekt vocht aan je lichaam en je hebt ook een snelle stofwisseling. Dat is nu veranderd, dus dat moet ik nog even bijstellen. Heerlijk hoor, geen stank meer in huis en in de auto!

Kirsten, 05-11-2010 07:26 #4
Probeer te stoppen met Tabex, werkt hetzelfde als het anti-rook-vaccin. Was 26 jaar een verstokte roker, meer dan 1 pakje per dag. Met Tabex geen ontwenningsverschijnselen, het roken wordt inderdaad vies en je humeur en gewicht blijven goed. Veel van mijn vrienden is het ook gelukt met Tabex. Is te koop op Ebay. Reactie infoteur, 05-11-2010
Oh, bedankt voor de tip!

Eddy Wilink, 31-03-2010 23:22 #3
Ja, ik zie nu dat ik flink uit de bocht vloog. Iedereen mag een steuntje uitzoeken in de strijd tegen dat roken. Al was het een teddy beer. Ik zelf gebruikte dus nicotine Kauwgum. Ik wil hierbij mijn visie bijstellen, ik vind dat alle middelen die kunnen helpen, toegepast kunnen worden. Groetjes… Eddy…

Eddy Wilink, 30-03-2010 23:47 #2
Beste allen-maal (grapje) Ik ging eerst stoppen met roken en nadat ik een maand succesvol gestopt was, ging ik het internet op. Helaas las ik veel reclame, kan zijn voor bovenstaande, of voor acupunctuur, of voor een boek, dat verbaasde me echt. Roken is, tabak/sigaret, vloei, aansteker, asbak, nicotine, rook etc etc, teveel om te noemen, maar beslist ni, acupunctuur bovenstaande, en dat vreselijke boek. Ik ken maar 2 mensen in mijn omgeving die stopten met roken wegens financiële problemen, moeders die geen brood meer konden kopen voor de kids als ze bleven roken. En dat geneuzel over "Karakter" ja hoor doe maar in een emmertje, allemaal echte internet praat. Dus dat stoppen met roken door nwe anti rook middel, dat komt uit de koker van een niet roker, geloof me maar. Waarom ben ik, die met succes gestopt is, gewoon een paria, en die boek schrijver een held? Ik kan er ni bij hoor. Dus als je gaat stoppen, is je hulp al die dingen die met roken te maken heeft, dus geen geleuter met dat vaccin. Groet… Eddy… :-( Reactie infoteur, 31-03-2010
Beste Eddy, het is jou toevallig gelukt. Gefeliciteerd. Maar niet voor niets zijn ze deze nieuwe behandeling aan het ontwikkelen. De cijfers liegen niet. In de praktijk blijkt het moeilijk te zijn te stoppen, het is een verslaving. En van de gestopten gaat een groot percentage weer roken. Het is dus maar goed dat ze anti-rookmethoden blijven ontwikkelen, voor degenen (het grootste deel) dat hier niet zelf in kan slagen.

J. Uildriks, 07-01-2010 21:34 #1
Ik en mijn man zijn verstokte rokers, willen echter wel graag stoppen. Meerdere pogingen gedaan, helaas niet gelukt.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!