Het bewaren van medicijnen

Het bewaren van medicijnen Met alle medicijnen, verkregen op recept of zonder recept, moet voorzichtig omgegaan worden. Medicijnen moeten ten alle tijden bewaard worden op een plaats waar kinderen er niet bij kunnen, hoe onschuldig de medicijnen ook lijken. Wanneer je niet zeker weet hoe je bepaalde medicijnen moet bewaren moet je contact opnemen met de huisarts of apotheek.

Waar moet ik op letten bij het bewaren van medicijnen?

  • De meeste medicijnen moeten bij kamertemperatuur bewaard worden, op een donkere, droge plaats. Hoewel veel mensen medicijnen bewaren in een medicijnkastje in de badkamer is de badkamer een ongeschikte plaats om medicijnen te bewaren omdat door de warmte en vochtigheid de werking van de medicijnen (nadelig) beïnvloed kan worden. Bovendien kunnen de medicijnen bederven door bacterie- of schimmelvorming.
  • De medicijnen moeten in de originele verpakking bewaard worden zodat de opdruk op het etiket altijd na te lezen is.
  • Medicijnen moeten niet blootgesteld worden aan zonlicht, ook niet wanneer zij nog in de oorspronkelijke verpakking zitten. De werkzaamheid van de medicijnen kan hard achteruitgaan bij blootstelling aan zonlicht.
  • Er zijn medicijnen die in de koelkast bewaard moeten worden, zoals de vaginale anticonceptiering Nuvaring. Dit wordt echter vermeld in de gebruiksaanwijzing. Vloeibare medicijnen mogen nooit bevriezen.

Hoelang zijn medicijnen houdbaar?

De houdbaarheid medicijnen en tot wanneer ze gebruikt kunnen worden zonder risico voor de gezondheid varieërt onderling sterk tussen diverse medicijnen. Op iedere verpakking van medicijnen staat een zogenaamde vervaldatum vermeld: deze datum dient nóóit overschreden te worden. Op medicijnen die langer dan drie jaar houdbaar zijn hoeft geen vervaldatum te staan.

Over het algemeen kunnen droge geneesmiddelen, mits ze op een koele en droge plek bewaard worden, jaren goed blijven. Droge geneesmiddelen zijn onder andere tabletten, capsules, dragees, poeders en zetpillen. Waterhoudende medicijnen zijn in principe minder lang houdbaar.

Wanneer zijn medicijnen niet meer te gebruiken?

Naast de vervaldatum van bepaalde medicijnen moet je de medicijnen altijd zelf controleren. De vervaldatum is geen garantie dat de medicijnen voor die tijd altijd te gebruiken zijn. Er zijn een aantal dingen waar je zelf op kunt letten die een indicatie kunnen geven dat medicijnen niet meer goed zijn:
  • Tabletten of capsules die afgebrokkeld, verkleurd, verpulverd of verkleurd zijn
  • Hard geworden of verkleurde zalf of crème
  • Ingedikte en verkleurde vloeistoffen
  • Gebarsten, lekkende of hard geworden tubes
  • Capsules die zacht geworden zijn of aan elkaar kleven
  • Capsules die open gebarsten zijn
  • Medicijnen waarvan de geur veranderd is, zoals paracetamol dat naar azijn ruikt
  • Oogdruppels die langer dan 28 dagen geopend zijn

Opruimen van oude geneesmiddelen

Wat moet je doen met oude geneesmiddelen die niet meer goed zijn of waarvan de uiterste gebruiksdatum verstreken is? Oude medicijnen mogen niet weggegooid worden in de afvalbak en evenmin door het toilet gespoeld worden. Het beste kan je oude medicijnen naar de apotheek brengen welke ze op een verantwoorde manier vernietigd.
Gerelateerde artikelen
Medicijnen: het bewaren van medicijnenMedicijnen: het bewaren van medicijnenHet is van groot belang om medicijnen goed te bewaren zodat ze minder snel bederven. Informatie over het bewaren van med…
Geneesmiddelen: onderzoek en gebruikGeneesmiddelen: onderzoek en gebruikGeneesmiddelen: gebruik, bewaren en geneesmiddelenonderzoek. Geneesmiddelen, oftewel medicijnen, zijn bedoeld om ziekten…
Geneesmiddelen en medicijnenGeneesmiddelen en medicijnenHoe werken geneesmiddelen, hoe kunnen ze toegediend worden, wat voor namen hebben geneesmiddelen, wat zijn toxische reac…

Evra, de anticonceptiepleisterEvra, de anticonceptiepleisterEvra, ook wel de anticonceptiepleister of pleisterpil genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor uitwendig gebruik…

Reageer op het artikel "Het bewaren van medicijnen"

Reacties

Elke, 30-01-2019 22:11 #3
Hallo

Ik had een vraagje ik doe nu een antibioticakuur met pilletjes alleen deze moet ik bewaren in de koelkast. En hoe kan ik ze dan koel bewaren als ik naar school ga want daar is geen koelkast? En ik moet er een op school innemen.

Groet elke

Ineke Adamse, 10-10-2015 10:56 #2
Ik heb een vraagje. Mijn oogdruppels zijn per ongeluk 3 dagen in de vriezer beland tijdens mijn vakantie in Bali.Na 3 dagen zijn ze in de koelkast gelegd, dus weer vloeibaar geworden.Kan ik ze nog gebruiken?

Nguyen, 24-05-2011 00:38 #1
Apotheken mogen medicijnen nog geen 5 maanden geldig aan klanten inleveren?
Bijvoorbeeld, ik ga 5 soorten medicijnen bestelen, aptheek lever 4 soorten zeer ruime tijd voor geldig medicijnen bewaren afgeven. Nog 1 is nog geen 6 maanden geldig te bewaren, zij zeggen door fabriek zo in geleveren, Apotheek zaggen het zo?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 26-01-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!