InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken met Zyban (bupropion)

Stoppen met roken met Zyban (bupropion)

Stoppen met roken met Zyban (bupropion) Zyban, ook wel Zyntabac genoemd, is een hulpmiddel dat je kan helpen bij het stoppen met roken. Zyban helpt de ontwenningsverschijnselen die op kunnen treden wanneer je stopt met roken te verminderen, waardoor het gemakkelijker is het stoppen met roken vol te houden. De werkzame stof in Zyban is bupropion.

Stoppen met roken met Zyban (bupropion)

Veel rokers willen op een gegeven moment stoppen met roken. Sommigen lukt het om van de één op andere dag het pakje sigaretten of het pakje shag in de prullenbak te gooien en lijken volstrekt geen moeite te hebben om te stoppen met roken. Anderen vinden het stoppen een hels karwei door de vervelende ontwenningsverschijnselen die men kan krijgen. Er zijn bepaalde hulpmiddelen op de markt die je kunnen helpen bij het stoppen met roken, waaronder nicotinevervangers en medicijnen. Deze hulpmiddelen verminderen de afkickverschijnselen die je kan ervaren enigszins.

Zyban, met de werkzame stof bupropion, is zowel een ontwenningsmiddel als een antidepressivum. Bupropion beïnvloedt de neurotransmitters noradrenaline en dopamine in de hersenen, lichaamseigen stoffen die een belangrijke rol bij de stemming en emoties spelen. Zyban wordt ook voorgeschreven onder de naam Zyntabac.

Hoe gebruik je Zyban?

Begin met het slikken van Zyban nog voordat je met roken stopt. Het is verstandig Zyban één week te slikken terwijl je nog rookt om vervolgens in de tweede week van de behandeling te stoppen met roken. Zyban wordt doorgaans voor negen weken voorgeschreven. Wanneer je na zeven weken nog steeds evenveel rookt is dit middel hoogstwaarschijnlijk geen geschikt antirookmiddel voor je.

Zyban kan wisselwerkingen met andere medicijnen hebben. Dit betekent dat ze werking van Zyban of het andere medicijn in negatieve zin beïnvloed wordt, de werking is bijvoorbeeld vermindert of er kunnen meer bijwerkingen optreden. Zyban heeft wisselwerkingen met onder andere Efavirenz, Lopinavir, Nevirapine en Ritonovir, dit zijn medicijnen die voorgeschreven worden bij HIV en aids. Zyban kan eveneens wisselwerkingen hebben met Theofylline, insuline, Flecaïnide, bètablokkers en antipsychotica. Laat je dus goed voorlichten door de arts wanneer je overweegt Zyban te gebruiken.

Bijwerkingen van Zyban

Zoals vrijwel alle medicijnen kan ook Zyban enkele bijwerkingen geven. Deze bijwerkingen treden over het algemeen in de eerste week van het gebruik op en nemen daarna weer af of verdwijnen zelfs volledig. De meestvoorkomende bijwerkingen van Zyban zijn:
  • Slapeloosheid
  • Maagdarmstoornissen
  • Verhoogde bloeddruk
  • Droge mond
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Nervositeit
  • Zweten
  • Gewichtsverlies
  • Wazig zien
  • Jeuk

Waar is Zyban te koop?

Zyban is enkel op recept verkrijgbaar. Wanneer je overweegt Zyban te gaan gebruiken als hulpmiddel bij het stoppen met roken, neem dan contact op met je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zyban, een wonderpil of niet?mijn kijk opZyban, een wonderpil of niet?Om te stoppen met roken zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Ik wil het in dit artikel hebben over st…
Zyban, stoppen met roken met ZybanZyban, stoppen met roken met ZybanStoppen met roken. Er zijn verschillende methodes om te stoppen met roken. Met medicatie of met laser of acupunctuur, of…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Stoppen met roken? Een topprestatie!Stoppen met roken? Een topprestatie!Stoppen met roken is een geestelijke en lichamelijke topprestatie. Het is dan ook geen schande als je meerdere pogingen…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Zyban.aspx?mId=10704&rId=753

Reageer op het artikel "Stoppen met roken met Zyban (bupropion)"

Infoteur: Melod
Laatste update: 14-07-2011
Subrubriek: Verslaving
Special: Nicotinevervangers
Medische informatie…
Schrijf mee!