InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Zyban, een wonderpil of niet?
mijn kijk op

Zyban, een wonderpil of niet?

Zyban, een wonderpil of niet? Om te stoppen met roken zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Ik wil het in dit artikel hebben over stoppen met roken door middel van Zyban, en de effecten die Zyban kan hebben. Niet iedereen zal last hebben van deze effecten, net zoals niet iedereen baat heeft bij Zyban. Ook is het geen wondermiddel, dat er voor zorg draagt dat je zonder moeite en inspanning van een hele vervelende verslaving afkomt.

Zyban

Zyban is een middel dat gebruikt kan worden ter ondersteuning van het stoppen met roken. Het werkt in op de dopamine huishouding in de hersenen. Door het gebruik van Zyban komt er meer dopamine vrij, waardoor de behoefte aan nicotine als het ware “vervuld” wordt, en je niet of minder rookt.

Als je wil stoppen met behulp van Zyban, dan begint dat met het contact opnemen met je huisarts. Zyban is een middel dat niet in de vrije verkoop is, en alleen verkrijgbaar op recept. Blijkt dat je voldoende gemotiveerd bent om te stoppen, dan spreek je samen met je arts een datum af waarop je stopt. Vijf dagen voor de stopdatum begin je met het innemen van 1 tablet per dag. Na 3 dagen neem je 2 tabletten per dag, en dat blijf je volhouden tot het einde van de behandeling. De behandeling duurt gemiddeld 7 tot 9 weken.

Mijn ervaring met Zyban

Hoe werkt Zyban

Zyban werkt voor mij zeer goed. Ik ben hierdoor gestopt met roken. Ik kon gedurende "aanloopweek" al het verschil merken in behoefte om te roken. Op het moment dat mijn stopdag was aangebroken en ik niet meer zou roken, ging dit zonder noemenswaardige problemen. Wel heb ik ervoor gezorgd dat ik die eerste stopdag extra activiteiten kon ondernemen om mijn zinnen te verzetten.

Hoe gedraagt Zyban zich in het lichaam

Tweeledig, aan de ene kant werd ik opgewekt en uitgelaten door het gebruik van Zyban, ik noemde ze dan ook mijn "Happy pillen". Volgens mijn echtgenoot was ik hyperactief. Het nadeel is wel, dat Zyban ervoor zorgde dat ik 's nachts niet kon slapen, hetgeen resulteerde in nachten wakker liggen.

Gebruik van Zyban in combinatie met andere middelen

Ik heb hier niets van gemerkt, ook omdat ik geen andere middelen gebruikte. En ook tijdens deze periode heb ik geen alcohol gebruikt.

Duur van de behandeling

De duur van mijn behandeling van de lengte van 1 doosje met 30 tabletten. Zyban werkt, maar is een duur middel. Ik moest rond de €50,-- betalen. Zyban wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Stoppen met het gebruik

Ondanks dat er staat "Alhoewel er geen onttrekkingsverschijnselen zijn te verwachten bij beëindigen van de behandeling met Zyban, kan afbouwen van de behandeling worden overwogen", heb ik behoorlijke onttrekkingsverschijnselen gehad. Dit heeft mijn inziens te maken met de invloed van Zyban op de dopamine aanmaak. Zyban zorgde ervoor dat ik tijdens het gebruik heel uitgelaten en gelukkig was, en na het abrupt stoppen met Zyban omdat het doosje leeg was, werd ik inactief en depressief.

Mogelijke bijwerkingen

Als bijwerkingen worden onder andere genoemd: slapeloosheid, beven, trillen, communicatiestoornissen, hoofdpijn, duizeligheid, depressie, opwinding, en angsten. Ik had last van slapeloosheid en hoofdpijn. De slapeloosheid heb ik bestreden met Melatonine, en een goede slaap hygiene. De hoofdpijn kon prima met paracetamol bestreden worden.

Conclusie

Zyban is een middel waarvan het goed is dat het op alleen op doktersvoorschrift verkregen kan worden. Ook omdat Zyban invloed op psyche kan hebben, waar je je in eerste instantie niet zo van bewust bent. Zyban is alleen geen zaligmakend middel. Want als jij na 7 dagen"niet roken" van je nicotine verslaving af bent begint het gevecht tegen de sociale verslaving, en dat is het lastigste gedeelte van de rookverslaving.
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…
Zyban, stoppen met roken met ZybanZyban, stoppen met roken met ZybanStoppen met roken. Er zijn verschillende methodes om te stoppen met roken. Met medicatie of met laser of acupunctuur, of…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikstop.nl/stopmethoden/zyban.html

Reageer op het artikel "Zyban, een wonderpil of niet?"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 02-11-2009
Subrubriek: Verslaving
Mijn kijk op…
Schrijf mee!