InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Medicijnmisbruik, hoe zit dat?

Medicijnmisbruik, hoe zit dat?

Verslaving kennen we al in vele soorten en maten. We kennen allemaal de gevolgen van overmatig alcoholgebruik en we weten allemaal hoe verslavend heroïne is. Maar wist je ook dat het doodgewone paracetamolletje misbruikt wordt? Voordat we verder op dit onderwerp ingaan, eerst even iets over verslaving op zich. Want wat is een verslaving nou precies? Als je verslaafd bent heb je de stof van je verslaving nodig, anders kan je, voor je gevoel, niet goed functioneren. Een roker bijvoorbeeld, zal 's ochtends vroeg als een van de eerste dingen die hij doet een sigaret opsteken.

Lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid

Verslaafd zijn kan op twee manieren, ten eerste heb je de lichamelijke afhankelijkheid, dit wil zeggen dat je lichaam de stof nodig heeft. Als het lichaam de stof niet krijgt krijg je last van ontwenningsverschijnselen. Deze verschillen maar vaak hoor je klachten over zweten, trillen en misselijkheid. Als je al langere tijd verslaafd bent kan er tolerantie ontstaan. Bij tolerantie raak je gewend aan de hoeveelheid die je binnen krijgt. Dit zorgt ervoor dat je steeds meer gaat gebruiken. Daarnaast heb je de geestelijke verslaving. Dit zijn de gedachten en emoties. Vaak is de geestelijke verslaving het moeilijkste om vanaf te komen. Men denkt de stof nodig te hebben om te leven, te overleven en de dag door te komen. Een verslaafde liegt constant tegen zichzelf, door tegen zichzelf te zeggen dat het allemaal wel meevalt of dat hij ieder moment kan stoppen.

Het is belangrijk om te weten waar de drang tot pillen slikken vandaan komt. Komt het voort uit pijn of spelen er psychische dingen mee, zoals depressie of angst? Men voelt zich vaak aangenamer als ze gebruikt hebben .Het streven moet natuurlijk zijn dat men zich aangenaam voelt zonder te gebruiken, dus moet het onderliggende probleem opgezocht en behandeld worden.

Nergens op de wereld wordt zoveel paracetamol gebruikt als in Nederland. In principe raak je niet lichamelijk verslaafd van de medicijnen die je gewoon in de winkel kan kopen. Soms wordt er bij paracetamol codeine toegevoegd, zodat het sterker wordt. Codeïne is wel verslavend. Andere medicijnen waaraan veel mensen verslaafd raken zijn in principe alleen op recept verkrijgbaar. Het gaat hier dan om pijnstillers als Vicodin en Diclofenac, slaap- en kalmeringsmiddelen als valium, en opiaten zoals Ritalin.

Jongeren en Ritalin

Vooral onder jongeren wordt veel geëxperimenteerd. Naast de “gewone” drugs blijken de jongeren ook de weg naar medicijnmisbruik te kennen. 2,4% van de ruim 2000 ondervraagde scholieren gaf toe wel eens medicijnen te hebben gebruikt voor eigen gebruik. Onder jongeren is Ritalin nog steeds in trek. Ritalin wordt gebruikt voor de behandeling van ADHD. Het is een opiaat en een broertje van de drug speed. Ritalin maakt ADHD'ers rustig maar heeft een omgekeerde werking bij mensen zonder ADHD, ze worden er druk van. Daarnaast wordt Carbemazephine (Tegretol) ook steeds vaker gebruikt om “los te gaan” Dit middel wordt voorgeschreven bij epilepsie, maar zou bij “gezonde” mensen als pepmiddel werken.

Verslaving, wat te doen?

Verslaving is lastig op te merken. Dit komt omdat je als verslaafde, meestal uit schaamte of angst, niet wil toegeven dat je een probleem hebt. Wat wel vaak opgaat is dat iemand veranderd, men verzorgd zichzelf niet meer zo goed, of verzuimt werk of afspraken. Lichamelijke symptomen zijn bij een aantal medicijnen een slecht geheugen of men is sloom. Mocht je denken dat iemand in je buurt of misschien wel jijzelf een verslavingsprobleem hebt, zoek dna hulp. Praat met diegene en ga naar een huisarts. Zij kunnen je doorsturen naar bijvoorbeeld de verslavingszorg.
© 2009 - 2019 Lonaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ad.nl/diagnose/2089864/Scholieren_misbruiken_medicijnen.html

Reageer op het artikel "Medicijnmisbruik, hoe zit dat?"

Infoteur: Lonaa
Gepubliceerd: 20-01-2009
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!