InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wanneer heb ik een alcoholprobleem?

Wanneer heb ik een alcoholprobleem?

Wanneer heb ik een alcoholprobleem? Iemand die naar zijn eigen mening een regelmatige drinker is, kan een alcoholprobleem hebben. De grens tussen een gewoonte en een verslaving is maar dun. Iemand die iedere dag alcohol drinkt, kan een alcoholverslaving hebben opgebouwd. Dit geldt zeker voor de drinkers die lichamelijk of geestelijk afhankelijk zijn geworden van alcohol. Op het internet zijn tests te vinden, waarbij er aan de hand van een aantal vragen bepaald gaat worden of er sprake is van een alcoholverslaving. De meeste mensen die volgens de tests verslaafd zijn, zien het probleem van hun drinkgedrag zelf niet. Toch kunnen ze de lichamelijke en geestelijke problemen door de verslaving ondervinden, zonder dat ze zich dat zelf realiseren.

Wanneer drinkt u teveel?

Indien u iedere dag alcohol drinkt, hoeft u nog geen probleem te hebben. Mensen die maximaal twee glazen alcohol per dag drinken, zullen hierdoor nog geen probleem ondervinden met hun gezondheid. Hiervoor geldt wel als voorwaarde dat u gezond moet zijn en geen medicijnen slikt. Indien u meer drinkt dan twee per dag, maar gemiddeld komt u onder de veertien glazen in de week, drinkt u toch teveel.

Alcoholverslaving voorkomen

U kunt een verslaving voorkomen, door twee dagen in de week helemaal geen alcohol te drinken. Op deze manier kunt u voorkomen dat een onschuldige gewoonte omslaat in een verslaving. Een gewoonte is niets mis mee, met een verslaving wel.

Alcohol is gevaarlijk voor kinderen

Op verjaardagen de kinderen een slokje laten nemen van uw drank lijkt onschuldig, maar het tegengestelde is waar. Kinderen mogen geen drank kopen en bestellen, en daar is een goede reden voor. Alcohol kan schade aan de gezondheid toebrengen, en dat geldt vooral voor jongeren.

De ontwikkeling van de hersenen kan belemmerd worden door drank. Ook andere organen kunnen een achterstand oplopen in de groei. Daarnaast geldt dat mensen die op jonge leeftijd begonnen zijn met het drinken van alcohol op latere leeftijd een grotere kans hebben om verslaafd te raken. Jongeren hebben ook een grotere kans op alcoholvergiftiging.

Alcoholverslaving voorkomen bij partner of uw kinderen

De drinker met een drankprobleem, zal het probleem in eerste instantie niet zelf inzien. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de grens tussen gewoonte en verslaving maar klein is. Hier ligt een taak voor de directe omgeving van de drinker. Iedere dag alcohol drinken is niet schadelijk, maar er ontstaat een probleem op het moment dat de drinker alcohol moet hebben. Op dat moment bestaat er een lichamelijke of geestelijke afhankelijkheid.

Hierbij moet ook nog weer het onderscheid worden gemaakt tussen de kracht van de gewoonte en een verslaving. Iedereen probeert een gewoonte waar iemand zich prettig bij voelt in stand te houden, dit wil echter nog niet zeggen dat er altijd sprake is van een verslaving. Het gaat vooral om het gevoel dat de drinker krijgt, op het moment dat hij of zij geen drank tot de beschikking heeft. Geeft de lichaam dan signalen af (lichamelijk afhankelijkheid)? Of voelt de drinker zich op dat moment ongelukkig of onprettig (geestelijke afhankelijkheid)?
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Wanneer heb je een alcoholprobleem?Wanneer heb je een alcoholprobleem?Wanneer je een alcoholprobleem hebt, houdt dit in dat de drang naar alcohol ontzettend groot is. Je kunt niet meer norma…
Alcoholverslaving en comorbiditeitAlcoholverslaving en comorbiditeitEen alcolholverslaving an sich is een heftig fenomeen met verstrekkende gevolgen voor het sociale, persoonlijke en zakel…
Gevolgen van het veelvuldig drinken van alcoholGevolgen van het veelvuldig drinken van alcoholWanneer iemand veel alcohol drinkt, kan dit op korte en lange termijn voor grote problemen zorgen. Dit kunnen zowel psyc…
Alcohol detox (ontgiften)Alcohol detox (ontgiften)Met alcohol detox wordt de periode van ontgiften bedoeld wanneer men bezig is met afkicken van alcohol. Bij het afkicken…
Bronnen en referenties
  • Drinktest.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wanneer heb ik een alcoholprobleem?"

Reactie

Hannie, 30-12-2012 23:42 #1
Hallo ik heb een vriend! Die zegt dat hij een fenomeen is die kan drinken tot diep in de nacht! En toch werken en marathons lopen! Elke dag! Maar nooit geld heeft of schulden heeft

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-09-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!