InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wanneer heb je een alcoholprobleem?

Wanneer heb je een alcoholprobleem?

Wanneer heb je een alcoholprobleem? Wanneer je een alcoholprobleem hebt, houdt dit in dat de drang naar alcohol ontzettend groot is. Je kunt niet meer normaal functioneren zonder alcohol te drinken. Maar waar ligt precies de grens? In veel gevallen is de grens moeilijk te bepalen. Waar eindigt de gezelligheid, en waar begint het serieuze probleem? Vaak is het zo dat degene het probleem zelf niet erkent, maar de omgeving ziet het wel in. Het is daarom erg belangrijk dat je de symptomen herkent. Voor jezelf, en je naasten!

In de gevarenzone

Er zijn veel symptomen die erop kunnen duiden dat drankgebruik uit de hand dreigt te lopen. Uiteraard heeft niet iedere regelmatige drinker last van een drankprobleem. Maar de grens tussen veel drinken, en een serieus probleem hebben, ligt erg dicht bij elkaar. Het hangt ook sterk af van het karakter, of een persoon aanleg heeft om een alcoholprobleem te ontwikkelen.

Wanneer onderstaande punten van toepassing zijn, moeten de alarmbellen gaan rinkelen:
  • Je kunt altijd wel een reden bedenken om te drinken
  • Je sociale leven lijdt eronder
  • Je liegt over de hoeveelheid die je drinkt
  • Je neemt je steeds weer voor om niet meer te drinken, en doet het toch
  • Je drinkt steeds weer meer dan je jezelf hebt voorgenomen
  • Je wordt benauwd bij de gedachte dat je een week of een maand zonder alcohol moet
  • Je hebt steeds meer alcohol nodig om hetzelfde effect te krijgen

Afhankelijk van alcohol

Er zijn internationale afspraken gemaakt met betrekking tot wanneer je van een serieus alcoholprobleem spreekt. Wanneer van onderstaande zaken, gedurende een jaar lang, drie of meer zaken aan de orde zijn, kun je spreken van een serieus alcoholprobleem.

  1. Tolerantie: je kunt steeds beter tegen drank, en hebt ook steeds meer drank nodig om hetzelfde effect te krijgen.
  2. Ontwenning: Wanneer je niet drinkt hebt je last van ontwenningsverschijnselen. Om deze ontwenningsverschijnselen te voorkomen, drink je steeds weer. De volgende verschijnselen kunnen dan optreden:
    • Transpireren
    • Hoge hartslag zonder je in te spannen
    • Misselijkheid
    • Braken
    • Hallucineren (dingen zien of horen die er niet zijn)
    • Geestelijk en lichamelijk onrustig zijn
    • Angst
    • Epileptische toevallen
  3. Je hebt geen controle meer over het drinkgedrag. Je drinkt steeds weer meer dan je eigenlijk van plan was. Je neemt je steeds voor om te minderen of stoppen met drinken, maar het komt er gewoon niet van. Je bent steeds meer tijd kwijt aan het kopen en drinken van alcohol, en het bijkomen daarna. Sociale contacten verminderen, of vallen zelfs helemaal weg door het drinken. Je weet dat alcohol zorgt voor schade en problemen, maar toch ga je er mee door.

Hulp zoeken

Wanneer je vermoedt dat je een alcoholprobleem hebt, zoek dan absoluut hulp! Het is niet vreemd dat de stap om hulp te zoeken erg groot is. Veel mensen schamen zich voor het feit dat ze en alcoholprobleem hebben. Neem ook signalen uit de omgeving altijd serieus. Indien iemand in je nabije omgeving voorzichtig aangeeft dat zaken niet door de beugel kunnen, neem dit dan serieus.

Hulp via internet

Er bestaan tegenwoordig vele manieren om hulp te zoeken. Veel mensen willen niet al teveel in de belangstelling staan met hun probleem, en hebben graag anoniem hulp. Dit kan zelfs via internet! Je kunt dan een chatsessie met een hulpverlener krijgen, die jou opdrachten geeft om aan je probleem te werken. Deze behandelingen zijn tot op heden erg effectief gebleken, en het mooiste is dat het anoniem is. Natuurlijk zijn er ook veel instanties te vinden die een dagbehandeling, of volledige opname kunnen verzorgen om het alcoholprobleem te verhelpen. dit is niet iets om je voor te schamen. Het is juist erg sterk wanneer je hulp durft te vragen, en te aanvaarden!
Gerelateerde artikelen
De stadia van alcoholismeDe stadia van alcoholismeKun je de verschillende stadia van alcoholisme herkennen bij jezelf, je vrienden, of bij familieleden? Als je je zorgen…
Alcoholmisbruik: wanneer vormt alcoholgebruik een probleem?Alcoholmisbruik: wanneer vormt alcoholgebruik een probleem?Wanneer heb je een probleem met alcohol en wanneer is je alcholgebruik min of meer normaal? Dat is een vraag waar al jar…
Verstandig drankgebruikVerstandig drankgebruikAlcohol wordt wereldwijd gebruikt op allerlei feestelijke en sociale gebeurtenissen. Het geeft een ontspannen effect en…
Alcoholprobleem oplossen: is er wel een probleem?Alcoholprobleem oplossen: is er wel een probleem?Het drinken van alcohol is voor veel mensen een vorm van ontspanning en plezier en is relatief onschuldig. Sommige mense…
Bronnen en referenties
  • www.jellinek.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wanneer heb je een alcoholprobleem?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!