InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Gevolgen van het veelvuldig drinken van alcohol

Gevolgen van het veelvuldig drinken van alcohol

Gevolgen van het veelvuldig drinken van alcohol Wanneer iemand veel alcohol drinkt, kan dit op korte en lange termijn voor grote problemen zorgen. Dit kunnen zowel psychische als lichamelijke problemen zijn. Zo hebben drinkers een grotere kans op het krijgen van ernstige ziektes, zoals een aantal soorten kanker, en hart-en vaatziekten. Maar ook problemen in de huiselijke kring komen vaak voor bij mensen die overmatig alcohol drinken.

Psychische problemen

Veelvuldig gebruik van alcohol kan op lange termijn psychische problemen opleveren. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een alcoholprobleem twee keer zo vaak last hebben van een psychiatrische stoornis. Bijna de helft van alle alcoholisten heeft last van één of meerdere persoonlijkheidsstoornissen.

Depressie

Mensen die regelmatig alcohol drinken hebben meer kans op het krijgen van een depressie. Dit kan zowel een oorzaak als een gevolg zijn. Door een depressie, wordt iemand afhankelijk van alcohol. Of door een alcoholprobleem krijgt iemand last van een depressie. Mensen die veel drinken, hebben vaak last van een minderwaardigheidscomplex, en proberen hun onzekerheid de baas te zijn door het gebruik van alcohol.

Angststoornis

Angst- en paniekaanvallen en dwangstoornissen komen vaker voor bij mensen die veel alcohol drinken. Dit geldt ook voor mensen die in het verleden een alcoholprobleem hebben gehad. De kans dat je een angststoornis ontwikkeld, verkleint dus niet naar verloop van tijd, en zal altijd aanwezig blijven.

Thuissituatie

Wanneer iemand binnen het gezin een alcoholprobleem heeft, kan dit grote gevolgen hebben voor het hele gezin. In gezinnen waar huiselijk geweld voorkomt, is er in veel gevallen alcohol in het spel. Dit komt doordat het gebruik van alcohol vaak zorgt voor agressief gedrag. Mensen die veel drinken kennen veelal hun grenzen niet meer, en zullen dus eerder agressief gedrag vertonen.

Ook hebben mensen die afhankelijk zijn van alcohol vaak problemen met vriendschappen. Veel mensen hebben namelijk het gevoel niet meer van iemand op aan te kunnen wanneer iemand veelvuldig alcohol gebruikt. Dit komt doordat afspraken vaak niet worden nagekomen, en omdat er veel gelogen wordt.

Lichamelijke problemen

Naast psychische problemen, geeft het overmatig gebruik van alcohol ook lichamelijk problemen. Er zijn gevolgen op korte termijn, zoals het hebben van een kater of niet precies meer weten wat er allemaal gebeurd is (Black out). Maar zeker ook op langere termijn kan het gebruik van alcohol ernstige gevolgen hebben.

Leveraandoeningen

Bij het gebruik van alcohol heeft de lever het zwaar te verduren. Hierdoor kunnen ernstige aandoeningen ontstaan als leververvetting, leverontsteking of levercirrose. Stuk voor stuk ernstige aandoeningen, waaraan men zelfs kan overlijden wanneer er niet op tijd actie wordt ondernomen. Het enige dat ervoor kan zorgen dan bovenstaande aandoeningen niet verergeren, is door te stoppen met het drinken van alcohol. Wanneer dit niet wordt gedaan, kunnen de aandoeningen in het ergste geval zelfs dodelijk zijn.

Korsakov

Het syndroom van Korsakov is een ernstige vorm van hersenbeschadiging als gevolg van alcoholgebruik. Je kunt deze vorm van hersenbeschadiging vergelijken met dementie. Het kan zomaar zo zijn dat familieleden opeens niet meer worden herkend door iemand die lijdt aan korsakov. Verder kunnen door deze aandoeningen vervolgens weer psychische problemen als angsten en depressie optreden.

Kanker

Van alle sterftegevallen aan kanker, is circa 10% te wijten aan overmatig gebruik van alcohol. Mensen die veelvuldig drinken hebben een grotere kans op het krijgen van mond- keel- en slokdarmkanker. Ook bestaat er een vergrote kans op het krijgen van maag- darm en leverkanker. Bij vrouwen die veel alcohol drinken, wordt de kans op het krijgen van borstkanker vergroot.

Hart- en vaatziekten

Overmatig gebruik van alcohol heeft effect op ons hart. Zo vernauwen onze bloedvaten door het drinken van alcohol, en de bloeddruk kan erg hoog worden. Ook kunnen er hartritmestoornissen en hersenbloedingen optreden door het veelvuldig drinken van alcohol.
Gerelateerde artikelen
Wat is het syndroom van Korsakov?Wat is het syndroom van Korsakov?Het syndroom van Korsakov is een aandoening die het gevolg is van overmatig alcoholgebruik en een tekort aan vitamine B1…
Effect alcohol op hersenen jongerenDe hersenen zijn tot na 20e levensjaar in ontwikkeling. Alcohol verstoort deze ontwikkeling en kan een zeer negatief eff…
Korsakov, een leven na de flesKorsakov, een leven na de flesBij Korsakov denken mensen meteen aan alcohol maar feitelijk ontstaat de ziekte door een langdurig tekort aan vitamine B…
Wat doet alcohol echt met je ?Wat doet alcohol echt met je ?Iedereen kent alcohol, en ook iedereen weet dat als je er teveel van neemt dat het niet goed is voor je lichaam. Maar ho…
Wanneer heb je een alcoholprobleem?Wanneer heb je een alcoholprobleem?Wanneer je een alcoholprobleem hebt, houdt dit in dat de drang naar alcohol ontzettend groot is. Je kunt niet meer norma…
Bronnen en referenties
  • Folder stichting de Hoop

Reageer op het artikel "Gevolgen van het veelvuldig drinken van alcohol"

Reactie

Grietelar, 06-09-2012 20:58 #1
Hierboven staat dat veelvuldig alcoholgebruik kan leiden tot psychische problemen.

Het is precies andersom. Mensen die veelvuldig alcohol drinken en zelfs verslaafd zijn hebben al psychische problemen en vaak zelfs (zware) persoonlijkheidsstoonis(sen)

Door de alcohol worden die psychische problemen (en persoonlijkheidsstoornissen) zelfs versterkt.

Nog steeds schijnt het niet bekend te zijn dat het precies andersom is dan wat hierboven word beschreven.

grietelar

Infoteur: Denn
Laatste update: 02-03-2017
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!