InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De stadia van alcoholisme

De stadia van alcoholisme

De stadia van alcoholisme Kun je de verschillende stadia van alcoholisme herkennen bij jezelf, je vrienden, of bij familieleden? Als je je zorgen maakt of iemand die je kent een alcohol probleem heeft, dan is het belangrijk dat je dat je de vier stadia van alcoholisme herkent, zodat je in staat bent om de persoon in kwestie te helpen om met drinken te stoppen, en daarmee misschien zelfs zijn of haar leven te redden. Voordat we de specifieke stadia van alcoholisme doornemen, is het belangrijk om het verschil te kennen tussen alcoholmisbruik en alcoholafhankelijkheid.

Alcoholmisbruik: er zijn veel signalen en symptomen van alcoholisme bij de misbruiker, echter de persoon in kwestie voelt zich niet gedwongen om te drinken.

Alcoholafhankelijkheid: een persoon bij wie het alcoholholisme zich heeft ontwikkeld tot het stadium van afhankelijkheid heeft geen controle meer over het drinkgedrag, en heeft een tolerantie ontwikkeld ten opzichte van alcohol.

De vier stadia van alcoholisme

STADIUM EEN: Drinken als een uitvlucht

In het eerste stadium van alcoholisme, drinkt de persoon om uit de werkelijkheid te ontsnappen. Alcohol helpt de persoon om weg te lopen van spanningen, angsten en zorgen. Een persoon in het beginstadium van alcoholisme bouwt een toenemende tolerantie op ten opzichte van de alcohol, en lijkt voor de buitenwereld niet dronken. Het eerste stadium van alcoholisme wordt gekenmerkt door het snel achteroverslaan, stiekem drinken en het weigeren om over drinken te praten.

STADIUM TWEE: Drinken wordt een noodzaak

In het tweede stadium van alcoholisme, wordt de persoon geleid door een innerlijke drang welke onweerstaanbaar is. Een tweede stadium alcoholist kent soms wel eens een periode van onthouding, maar hij of zij zal het drinken altijd weer hervatten. De persoon in kwestie zal vaak ontkennen dat er een probleem is door middel van rationele verklaringen. Het sterke verlangen naar drank maakt de persoon afhankelijk van de alcohol. Gedurende deze tweede fase kan de alcoholist last hebben van zogenaamde blackouts en kan zich agressief gedrag ten toon spreiden.

STADIUM DRIE: Drinken zonder controle

Tijdens de eerste twee stadia van alcoholisme, heeft de alcoholist ondanks het grote alcoholgebruik, meestal nog enige mate van controle; echter, in dit stadium, heeft de persoon niet langer de controle over het gebruik van alcohol. Dit is één van de eenvoudigste te herkennen stadia van alcoholisme door familie en vrienden, omdat op dit punt, de persoon in kwestie stopt met activiteiten welke voordien met anderen werden gedeeld, tevens stopt de alcoholist met hobby’s en activiteiten waar voordien nog plezier aan werd beleefd. Het eventuele werk begint er onder te lijden, en hij of zij kan ook in aanraking komen met politie of justitie. Ondanks al deze consequenties, zal het drinken doorgaan.

STADIUM VIER: Drinken vanwege totale afhankelijkheid

Gedurende het laatste stadium van alcoholisme, ontwikkeld de alcoholist een totale afhankelijkheid van de alcohol. De dag begint meestal met drank, en de rest van de dag wordt gekarakteriseerd door bevingen, rillingen, drankmisbruik en het vaak tot zich nemen van grote hoeveelheden drank. De psychische aandoeningen van chronisch drankgebruik beginnen zich te manifesteren zoals: verslechterende hersenfuncties, slecht beoordelingsvermogen, geheugenverlies en een verzwakte concentratie. Iemand in stage vier van alcoholisme heeft een grote kans op beschadiging van de lever, hart kwalen en mondkanker en of slokdarmkanker.

Het herkennen van de signalen van de vier stadia van alcoholisme stelt je in staat om mensen in je directe omgeving die misschien een alcoholprobleem hebben of ontwikkelen, te helpen. Of het nu jezelf betreft of iemand uit je directe omgeving, indien één van deze stadia van alcoholisme zich manifesteert, zoek dan hulp bij een dokter of specialist met wie het probleem kan worden besproken, zodat het probleem kan worden opgelost door middel van een passende behandeling.
Gerelateerde artikelen
Alcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingAlcoholverslaving: afhankelijkheid en cravingBij moderne alcoholproblematiek wordt onderscheid gemaakt tussen zwaar drinken, probleem drinken, alcoholmisbruik en afh…
Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)Voeding(ssupplementen) tegen alcoholverslaving (alcoholisme)In alle lagen van de bevolking wordt alcohol gedronken. De leeftijd waarop dat gebeurt wordt steeds lager. Op 15-jarige…
Alcoholisme en biologieAlcoholisme en biologieAlcohol wordt al eeuwenlang in het grootste gedeelte van de wereld gebruikt. In gematigde hoeveelheden helpt alcohol je…
Alcoholisme, alcohol ge- of misbruikAlcoholisme, alcohol ge- of misbruikTijdens de feestdagen wordt door menigeen veel alcohol genuttigd. Het is gemakkelijk verkrijgbaar en voor ieder wat wils…
Alcoholisme – de vier stadiaAlcoholisme – de vier stadiaAlcoholmisbruik veroorzaakt ernstige fysieke, psychische en sociale problemen. In de westerse cultuur is alcohol min of…

Reageer op het artikel "De stadia van alcoholisme"

Reacties

Joseph, 14-08-2016 03:20 #19
Wij hebben een probleem met onze zoon welke vanaf zijn 12e jaar drinkt en nu 28 jaar is. Hij was geruime tijd niet bij ons maar bij zijn family in de Filipijnen, daar hij niet met ons naar Nederland kon komen. Nadat wij ook naar daar verhuisd zijn hebben wij hem naar de rehabilitatie gestuurd maar hij wil zelf niet echt meewerken en drinkt weer dagelijks en heeft verder nog nooit gewerkt. Wat kan je ons adviseren?

J. Dijks, 01-01-2016 22:47 #18
Sinds een half jaar heb ik een relatie. Ik drink niet zo veel maar merkte wel dat hij regelmatig dronk. Bij een concert of festival dronk hij de hele dag en merkte ik dat duidelijk in zijn gedrag. Toen ik hem beter leerde kennen zag ik dat hij regelmatig drinkt. Echter er waren ook wel een dagen dat hij weinig of soms niets dronk. Wij kregen steeds vaker confrontaties en ik voelde vaak onbegrip naar mij toe over verschillende zaken. Dit veroorzaakte spanning in het contact. Ik begin steeds meer te merken dat zijn "onplezierige" gedrag zorgt voor hele vervelende confrontaties. Steeds meer begin ik het verband te zien tussen onze confrontaties en ruzies als hij heeft gedronken. Hij is dan heel onredelijk, confrontatie zoekend en kwetsend. Hij ontkent dat hij teveel drinkt. Ik ben zover dat ik de relatie wil beëindigen als hij niet stopt. Ik voel ook geen echt contact als hij heeft gedronken.

Tinne, 12-07-2015 01:46 #17
Ik ben vijf jaren een zware drinker geweest. De reden daarvoor waren verscheiden, ik voelde mij heel slecht, had het gevoel er helemaal alleen voor te staan en ik begon te drinken om me minder slecht te voelen, om gevoelens en emoties uit te schakelen. Ik was heus op weg naar een echte alcohol afhankelijkheid. Ik raakte in een depressie en dat is mede door drank ook een klinische depressie geworden waardoor ik nog meer begon te drinken. Wat iemand anders zei of daarvan vond kon mijn koude kleren niet raken.

Op een zekere dag ben ik volledig ingestort, ik at niet meer (of althans niet genoeg), sliep niet meer en ik was eigenlijk van 'smorgens tot 's avonds aan het zuipen. Ik heb in die tijd veel domme en irrationele dingen gedaan, mensen van mij vervreemdt. Die zekere dag was "a wake up call" zoals ze zeggen, was mijn bed in gedonderd en was zo zat dat ik twee dagen heb geslapen. Twee dagen coma zeg maar…

Ben naar de huisdokter gegaan in tranen en mijn verhaal gedaan, die heeft me toen medicatie voor geschreven (campral en antabuse), daar werd ik enorm slaperig van. Campral doet de zin in alcohol afnemen en antabuse is een soort straf voor je lichaam als je toch drinkt. Ik kan je zeggen dat drinken (ook al is het maar één klein slokje) bijzonder onaangenaam is op die medicatie, om maar niet te zeggen walgelijk. De medicatie heeft mij de eerste twee weken geholpen om me door het moeilijkste deel te worstelen, de drang om te drinken, de nood. zeg maar.

Daarna heb ik mezelf terug moeten opvoeden; géén alcohol in huis halen, nooit. Voedingspatroon aanpassen, slaappatroon terug in orde krijgen en zorgen dat ik regelmatig een blokje ging joggen. Dat was moeilijk en gaat zeker niet vanzelf, als je het alleen moet doen is het nog moeilijker dus ga naar een AA en/of vertrouw je huisdokter. Lukt het bij één huisdokter niet probeer dan een andere te zoeken die je wel vertrouwt. Je hebt ondersteuning nodig, afin, de meeste ex-drinkers toch.

Ik heb de verhalen hieronder gelezen en ik herken me er vaak in vanuit die tijd. Niet meer drinken was waarschijnlijk de slimste beslissing die ik ooit heb genomen in mijn leven. Nu ben ik op een punt dat ik me zeer af en toe eens waag aan een glas tijdens sociale bijeenkomsten maar het gevaar blijft om de hoek loeren. Je kan ALTIJD terug hervallen en daar ben ik me terdege van bewust. Je moet jezelf regels opleggen en je daar strikt aan houden, nooit drinken als je alleen bent, laat je niet onder druk zetten door anderen en leer genieten van andere zaken. Het is NIET makkelijk en ook voor familie is het zeer moeilijk om met een alcoholist te moeten samenleven.

Maar je moet het zelf willen. Als drinker, alle redenen die anderen aanhalen waarom het slecht is, valt gewoonweg op dovemans oren. Ik spreek hier uit ervaring. Het kon me ergens wel schelen, maar niet genoeg om te veranderen totdat ik zelf echt op het laatste van mijn krachten zat. Ik ben nu 31 jaar en een jaar nuchter. Als ik nu terugkijk naar die periode herken ik mijzelf niet meer en schaam ik mij nog vaak.

Gerda, 12-08-2014 11:12 #16
Mijn vriend scheld me altijd uit als hij gezopen heeft en wil mij altijd en daar heb ik geen zin in. Dan is het kutwijf en kuthoer en ga zo maar door, met hem praten kan dan niet want hij heeft het woord en kom je er niet tussendoor of je moet schreeuwen om er tussen te komen. Vind het frusterend en dat doet zoveel pijn, dat is niet te beschrijven

Harriet07 (infoteur), 22-03-2014 10:15 #15
Mijn vriend ontkent dat hij veel drinkt, maar ik merk dat hij steeds en overal iets moet drinken, in zijn huis staan overal opengemaakte flessen stro rum, hij zegt mij! Dat dat alleen is om warm te blijven, en alleen maar een slokje af en toe. Ook merkte ik dat toen hij me een keer wegbracht, dat hij zegde zo n dorst te hebben, even een biertje moest halen, hij kwam met een grote pul bier aan, in de ochtend! En was toen tevreden, hij wordt de laatste tijd erg vergeetachtig en verwaarloost zichzelf, ik wil niet meer met hem vrijen, want hij is niet schoon, dat snapt hij niet, hij ontkent alles! Help wat moet ik doen? Ik wil het ook nog niet uitmaken harriet

Emka, 22-01-2014 03:04 #14
Zou graag ervaringen bespreken met anderen die in stadium 2 á 3 zitten en serieuze plannen hebben.

Erik, 27-09-2012 15:56 #13
In mijn familie had ik 2 ooms die dronken ook veel, ze rookten ook en zijn al wat jaren dood. Ze hebben beide de 60 niet gehaald.
1 van die 2 ooms was een probleem drinker, die andere deed het ook wel om gevoelens niet te hoeven voelen zonder drank, maar die dronk toch meer uit plezier.
De eerste oom dronk vooral jenever, toen hij 56 was moest hij wel stoppen omdat zijn tenen af begonnen te sterven.
Die andere oom was erg dik, hij was vrachtwagenschauffeur en buschauffeur geweest, maar kon uiteindelijk dat vak niet meer uit oefenen, 1 keer toen ik 12 was maakte ik mee dat hij tot 5 uur s'ochtends met een vriend flink drank innam, bier en jenever, terwijl hij om 7 uur met een bus vol toeristen naar oostenrijk moest, hij zei dan dat hij wel een uurtje op de achterbank van de bus ging slapen, uiteraard gaan die dingen niet zo lang goed.
Nu zijn psychisch en lichamelijk natuurlijk 2 dingen waar een mens mee te maken heeft, en een probleem drinker bij problemen de fles pakt, en iemand die just for fun drinkt misschien minder drinkt bij problemen, neemt niet weg dat lichamelijk bij veel drankgebruik je verslaafd raakt en uiteindelijk je ook in de 4de fase terrecht kan komen lijkt me.
Ook al zou je na 20 jaar flink drankiname er mee kunnen stoppen, de schade die je aanbrengt is hetzelfde als bij iemand die om problemen drinkt, als je net zoveel drinkt.
Ik bedoel, als je elke dag drinkt maakt de rede toch niet uit? Ik neem aan de je lever of je nu drinkt om problemen of niet, dat alles zal moeten verwerken.
Ik las ook Silvia en haar man, Als ik dat zo lees zal je man denk ik niet stoppen als de gehele situatie niet veranderd.
Klinkt misschien hard, maar die supermarkteigenaar die zo schreeuwd en snauwt tegen iedereen, waarschijnlijk omdat hij dat zo heeft geleerd in zijn jeugd, pas stopt met dat schelden als hij zijn hersens door drank uitschakeld.
Dus stel hij zou stoppen met drinken, dan wacht je denk ik een volgend probleem, en dat is het gedrag waar je het over had, hoe hij met mensen omgaat voor hij zijn drank krijgt.
Dus dan is drank 1 van de problemen, zijn gedrag als hij nog geen drank heeft is denk ik de fundering van het probleem. misschien leerde hij zich niet goed uiten in zijn emoties, en zag hij dat drinken maatschappelijk in nederland meer geaccepteerd is dan praten over je emoties.
Wat ik bij de eerste oom heb ervaren is dat die mensen, dus mijn oom en tante onder de huid vanuit hun verleden met onuitgesproken emoties leefden, en dat boosheid werd die dan weer weg werd gedronken door mijn oom.
Na dat mijn tante overleden was, mijn oom was toen al dood, hoorde we dat mijn tante als klein meisje sexueel was misbruikt, en daar diende je niet over te praten.
en zoals Silvia al zegt, er is niet mee te praten.
Ik hoop echt dat het jullie allen goed gaat, zelf drink ik bijna nooit, omdat me dat niet zo is aangeleerd. wel ken ik de psychische druk die in nederland altijd op je schouders ligt en dat je daar zelf maar een weg in moet zien te vinden. erg veel sterkte gewenst, Erik.

Andi, 08-08-2012 22:28 #12
Mijn vrouw drinkt al zeker 10 jaar elke dag veel alcohol, de laatste jaren zo'n 2 liter rose per dag, elke dag. Er over praten wil ze niet, maar zelfs nu doet ze al stiekem drinken, ik zeg niets maar kijk zo nu en dan in de koelkast en zie dan dat er weer wat uit de fles is, maar ik zie haar niet drinken?
Eten doet ze slecht, ze rookt erg veel ik heb geen idee waar dit gaat eindigen maar ik ben bang dat haar lichaam dit niet kan blijven accepteren.
Waar ik niet tegen kan is het net doen alsof ze moe is en dan schommelend naar bed gaat, dat eeuwige ontkennen van haar verslaving doet het meeste pijn.
Geen idee hoe ik hier mee om moet gaan, ze is 50 jaar dus ze zou verstandiger moeten zijn.

Joke van der Sluis, 30-07-2011 14:02 #11
Wij hebben te maken met een alcoholiste in de familie. Ze is in staat om 5 gezinnen negatief te beinvloeden. Ze wil geen hulp.; De huisarts doet niets! Heeft haar bij de zoveelste botbreuk een botscan laten doen. Ze is eenmaal in het ziekenhuis geweest voor een klaplong, kreeg toen helaas een psychiater in opleiding die haar in een proefgroep wilde doen. Hij erkende niet het alcoholprobleem. Ze heeft geen werk meer, en is vrijwel elke dag dronken en niet meer aanspreekbaar. Nergens in Nederland kun je hulp krijgen voor een dergelijke situatie. Uw artikel geeft hoop, waar die niet is.

Philja, 26-07-2011 06:35 #10
Ja wat ik hier lees is niet fijn, en ik ben zelf alcoholist. Ik drink omdat ik moeilijjk kan ontspannen en het is een beetje mijn 'vriendje' geworden die eraltijd is als dingen moeilijk zijn. Maar het enige dat helpt is niet je partner laten vallen maar wel de wacht aanzeggen. ga niet door met pappen en nat houden. Dat levert niemand iets op en de oude situatie leeft dan door. MIjn vriendin heeft me ook te lang de hand boven het hoofd gehouden en dat verlengt de ellende alleen maar en lost het niet op.
Er is harde actie nodig om een alcoholist weer op het goede spoor te krijgen en dat is moeilijk, zeker als je veel van elkaar houd maar geloof me, datis wel het best.

Roodborstje, 03-08-2010 11:50 #9
Mijn partner drinkt al vanaf zijn 15e en is nu 57. Hij drinkt elke dag minimaal 2 ltr. bier. Sinds een paar jr. moet hij, na een longoperatie, ook veel medicijnen slikken waaronder bloedverdunners omdat hij onder de OP een TIA heeft gehad.
Dat bloedverdunners niet samen gaan met alcohol weet ik heel goed en hij weet het ook maar trekt zich daar niets van aan. Erover praten, hetgeen ik herhaaldelijk probeer, heeft geen enkel effect op hem en hij wuift het weg. Ook is het laatstse jaar zijn gedrag totaal veranderd. Heeft nergens meer zin in, neemt geen enkel initiatief meer om bijv. iets leuks te doen, verwaarloosd zijn hobby en komt letterlijk tot niets meer. Alleen maar zitten, pc en op de bank TV kijken.
Weet mij geen raad meer en wil de relatie beëndigen want kan er niet meer tegen.
Als ik daarmee dreig drinkt hij i.p.v. 4 halve liter blikjes er een paar dagen 3 en dan weer 4. Daarbij komen ook nog eens dagen dat er een familiefeest is en dan komt er gemakkelijk nog een fles wijn bij.
Mijn zoon heeft hem er ook al eens op aangesproken en dan geeft hij alles toe en zegt dat hij moet minderen terwijl wij vinden dat hij, zeker met die medicijnen, helemaal zou moeten stoppen. Maar… daar komt niets van terecht.
Hulp, buitenshuis zoeken vindt hij de grootst mogelijke onzin want hij is geen alcoholist vindt hij. Wij vinden dat dus wel.

Sylvia, 17-06-2010 18:32 #8
Mijn man begint met drinken zodra het 12.00 uur is geweest. begin van de dag tot 12.00 uur scheld hij iedereen uit wuift woest met zijn handen, en nu moet je weten dat hij een eigen supermarkt heeft en dus wuift en schreeuwt in de winkel zelf tegen het personeel maar ook tegen mij en zijn kinderen waarvan er dus 3 bij ons werken. meestal is hij 's middags vrij en kan hij beginnen met bier drinken. dit gaat zo door tot 2 uur 's nachts. valt op de bank in slaap wordt weer wakker en grijt naar zijn bier. wanneer hij naar bed gaat gilt en schreeuwt hij in zijn slaap, slaat wild om zich heen en daar gaat dus mijn nachtrust. ook tegen de dieren (2 honden en 2 katten) is hij hardhandig. tegen mij kan hij niet op dus mij laat hij met rust op dat gebied. zijn kinderen zijn niet graag bij hem en mijn kinderen ook niet. als ik het er over hebt wuift hij alles van de baan of loopt weg. op vakantie is hij onuitstaanbaar totdat hij zijn eerste flesje bier op heeft. ik heb het bijgehouden wat hij drinkt en dat is tussen de 30 en 35 liter bier per week wat ik weet dan. daarnaast gaat hij regelmatig naar de kroeg en pokeravond. weet je zonder drank is het een lieve vent maar het wordt steeds erger ik weet niet meer wat ik moet doen. hij wil niet naar de AA. ook bij de psychiater waar ik bij liep dankzij hem kunnen ze me niet helpen, maar beaamde wel dat hij een alcoholist is. zelf vind hij van niet. zijn drank heb ik al weggegooid maar doordat hij een supermarkt heeft in het dorp kan hij dus zo weer kratten bier halen. mijn vraag is wat kan ik doen om hem te helpen van zijn probleem af te komen. p.s werken wilt ie niet alleen films kijken en pokeren op de pc. hobby, s heeft hij ook niet en leuke dingen met me doen of wandelen met de honden, niets doet ie meer.

alvast bedankt voor uw reactie hierop.

M. Meelhuijsen, 16-04-2010 20:15 #7
Ik heb net een nieuwe vriendin, in het begin dacht ik dat het drinken normaal was om te vieren dat we samen zijn. Nu zie ik dat het niet normaal is, aan het eind van de dag en de avond drinkt ze graag Rose, als ik niet oplet drinkt ze zo 1 a twee flessen leeg. Ze doet het niet elke dag, maar ik vind het erg veel, zelf ziet ze het niet als een probleem, maar ze is wel anders als ze gedronken heeft, ik heb er erg veel moeite mee. Moet ik nou boos worden op haar, de huis arts weet het ook al maar doet niks. ze komt wel uit Rusland, misschien dat het daardoor komt?!:-( Ze is verder wel netjes en verzorgt en help erg veel mee in de huishouding. is ze nou verslaaft?

Annie, 08-01-2010 20:28 #6
Mijn man zit in stadium 3, soms in 4, begint de dag me drinken en eindigt. Zijn gedrag wordt steeds grimmger en dat vind ik akelig, vorig jaar hulp ingeroepen van huisarts, wat tot NIETS geleid heeft. Als de alcoholist zelf niet wil, houdt het op.
Het artikel schrijft; herkent U 1 van deze stadia, roep dan hulp in, dat heb ik gedaan, heel veel schaamte overwonnen, en er wordt niets gedaan! Ik ben in de ogen van mijn man de boosdoener. Wij zijn hoog opgeleid, hij kan praten als de beste.
En het gaat steeds meer bergaf met hem. Ik kan alleen maar hopen dat hij omkiept en dat ze hem dan in het ziekenhuis houden, en naar een afkickcentrum sturen. Wanneer staat trouwens mister korsakov voor de deur? Is allemaal heel akelig, trouwens, ik ben 50, mijn man 60.

Petra, 02-11-2009 16:48 #5
Een vriend van mij drinkt behoorlijk veel, zoveel dat ik daar bij in het niet val. Ik kan zelf rustig een week niet drinken, maar als ik dan 'mag' dan kan ik me ook helemaal laten gaan en krijg ik black-outs, val ik dan ook in stadium 2, vraag ik me af? Die vriend begint 's ochtends om 11.00 uur al met drinken en dat gaat de hele dag door. Ik maak me echt zorgen om hem. Hij geeft het toe dat hij heel veel drinkt, maar wie ook tegen hem zegt dat het slecht is voor zijn gezondheid, hij houdt er niet mee op. Wat kan ik hier aan doen? Kan ik hier überhaupt wat aan doen, als hij het zelf niet wilt?

Grungy, 01-07-2009 20:45 #4
Ik maak mij zorgen om mijn vriend. Hij zit in stadium 1 en wil er liever niet over praten. Hij wuift het weg. Wat te doen?

Grungy, 27-06-2009 00:38 #3
Ik maak mij zorgen om mijn vriend. hij zit in stadium 1 en wil er liever niet over praten. hij wuift het weg. wat te doen? Reactie infoteur, 27-06-2009
Grungy,

Als het niet lukt om het met je vriend bespreekbaar te maken, kaart het dan eens aan bij b.v. je huisarts. Misschien komt hij met een tip of oplossing waar je iets aan hebt. Heel veel sterkte en succes.

Costaric (infoteur), 21-07-2008 10:31 #2
Bram, ik denk dat jezelf het antwoord al geeft op je vraag. Je bent waarschijnlijk een stevige drinker, maar (waarschijnlijk) geen alcoholist. In tegenstelling tot een alcoholist, die meestal vlucht in de drank bij een probleem, minder jij juist. Een tweede punt wat je aangeeft is; dat je het niet onder stoelen of banken schuift, terwijl de meeste alcoholisten, zeker in de beginfase, meestal heimelijk met hun drankgebruik omgaan.

Bram, 20-07-2008 22:20 #1
Persoonlijk vind ik dit artikel nogal zwart-wit… Ik ben zelf absoluut een veel-drinker, en zal dat ook niet onder stoelen of banken schuiven. Maar het eerste punt is al totaal niet op mij van toepassing, ik drink zeker niet als uitvlucht… Sterker nog, als ik iets moeilijks te verwerken heb drink ik vaak minder… Ben ik dan geen alcoholist of geen probleemdrinker?

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 18-07-2008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!