InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kind

Langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kind

Langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kind Steeds meer kinderen worden geclassificeerd met de stoornis ADHD, een levenslange neurobiologische stoornis. Voor het behandelen van ADHD bij kinderen wordt veelal gebruik gemaakt van medicijnen. De medicatie welke het meest wordt gebruikt om ADHD te behandelen is Ritalin, een methylfenidaat. Is het slikken van Ritalin wel of niet een goed idee? Wat doet Ritalin en wat zijn de lange termijn gevolgen?

Ritalin als symptoombestrijder

Ritalin kan worden gebruikt om de symptomen van ADHD te onderdrukken. ADHD kenmerkt zich onder andere door overbeweeglijkheid, concentratieproblemen en impulsiviteit. Bij gebruik van Ritalin zal in de meeste gevallen een afname van de impulsiviteits- en hyperactiviteitssymptomen te zien zijn. Het afnemen van deze symptomen is echter van tijdelijke aard, zodra de Ritalin is uitgewerkt komen de ADHD-symptomen weer tevoorschijn. Het medicijn is na ongeveer 3 uur uitgewerkt en heeft dan geen effect meer op het huidige gedrag of laat het gebruik van Ritalin toch sporen na in de hersenen?

De langetermijneffecten

Door een toegenomen gebruik van Ritalin is de behoefte naar kennis over de langetermijneffecten toegenomen. Uit een grootschalig onderzoek is gebleken dat kinderen die op jonge leeftijd ritalin slikken kans hebben op een groei- en gewichtsachterstand op latere leeftijd. Kinderen die Ritalin hadden geslikt waren gemiddeld zo een 2 centimeter korter in vergelijking met kinderen die geen Ritalin hadden geslikt. Ook het gewicht bleef achter met zo een 2,7 kilo. Resultaten van andere studies naar de langetermijneffecten van gebruik van Ritalin op jonge leeftijd laten nog op zich wachten. Onder andere de Vrije Universiteit te Amsterdam is bezig met een grootschalig onderzoek naar de langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin.

Wel zijn er diverse studies bij ratten gedaan. Ratten die op jonge leeftijd ritalin toegediend hebben gekregen, hadden op latere leeftijd een verlaagd vermogen om beloning en genot te ervaren in vergelijking met ratten die geen ritalin hadden geslikt. Daarnaast vertoonden de ratten meer hulpeloos gedrag in stressvolle situaties. Mogelijk leidt ook bij mensen het gebruik van Ritalin tot een disfunctioneel beloningssysteem en depressief gerelateerd gedrag. Daarnaast werd er bij ratten een verandering waargenomen in hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor executieve functies, stress, sociale vriendschappen, verslaving en eetlust.

Kortom, echt veel is er nog niet bekend over de langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin tijdens de kindertijd bij mensen. Onthoud echter: dat we weinig weten over de gevolgen, betekent niet dat ze er niet zijn.

Wel of geen Ritalin?

Andere dingen die interessant zijn om te weten als je twijfelt over het wel of niet gebruiken van Ritalin bij je kind:
  • Hoewel ADHD steeds vaker wordt gediagnosticeerd is de ware prevalentie van ADHD niet toegenomen. Dat wil zeggen dat er kinderen ten onrechte met een diagnose ADHD rondlopen. Uit een onderzoek van Angold bleek dat driekwart van de kinderen een onterechte ADHD diagnose had, maar wel werd behandeld met ritalin. Heb je twijfels over de diagnose? Gebruik dan geen ritalin.
  • Daarnaast is het van belang om te weten dat Ritalin een methylfenidaat is en daarom onder de Opiumwet valt. In landen als Canada, Zweden en Rusland is het gebruik hiervan verboden.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bijwerkingen RitalinBijwerkingen RitalinHet medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen…
Reboxetine, nieuw ADHD medicijnMomenteel wordt aan mensen met ADHD psychostimulantia als Ritalin, Concerta en dexamfetamine voorgeschreven als ADHD med…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
ADHD bij kinderen behandelen met methylfenidaatADHD bij kinderen behandelen kan op diverse manieren, met en en zonder medicijnen. Er zijn diverse ADHD medicijnen die A…
Bronnen en referenties
  • Stimulant treatment for children: a community perspective (2000) Angold
  • Enduring behavioral effects of early exposure to methylfenidate in rats (2003) Carlezon
  • A 14 month randomized clinical trial of treatment strategies for ADHD (1999) MTA cooperative group

Reageer op het artikel "Langetermijneffecten van het gebruik van Ritalin als kind"

Infoteur: Lola90
Laatste update: 13-09-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!