InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijwerkingen Ritalin

Bijwerkingen Ritalin

Bijwerkingen Ritalin Het medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen, die variëren in ernst en frequentie. Veel voorkomende bijwerkingen van Ritalin zijn hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid en slaapproblemen. Ernstiger bijwerkingen van het gebruik van Ritalin bij kinderen zijn aantasting van de hersenen en een groeiachterstand. Welke bijwerkingen heeft Ritalin bij kinderen?

Wat is Ritalin?

Ritalin behoort tot de groep geneesmiddelen genaamd “psychostimulantia”. Het stimuleert het centraal zenuwstelsel en reguleert bepaalde stoffen in de hersenen die invloed hebben op het gedrag. Ritalin vermindert impulsief gedrag, onoplettendheid en verstoord sociaal gedrag.

Ritalin bij ADHD

Ritalin wordt voornamelijk voorgeschreven om de gedragsstoornis ADHD te behandelen. Kinderen met ADHD kunnen nauwelijks stil zitten en zich slecht concentreren. Ze kunnen zowel thuis als op school onhandelbaar gedrag vertonen. Ritalin wordt vaak voorgeschreven als onderdeel van een behandelingsprogramma, dat ook psychologische, sociale en educatieve therapie bevat.

Ritalin: narcolepsie (slaapziekte)

Daarnaast wordt Ritalin voorgeschreven bij slaapziekte, een aandoening die gekenmerkt wordt door plotselinge “aanvallen” van slaap, overdag, terwijl er sprake is van een normale nachtrust.

Dosering Ritalin

Ritalin mag alleen gebruikt worden als het is voorgeschreven door een arts. De dosering is afhankelijk van de leeftijd van het kind en de ernst van de symptomen. De begindosis is vaak laag en wordt langzaam opgebouwd. De maximale dosis is 60 mg per dag. Bij slaapziekte is de dosis meestal 20 – 30 mg.

Bijwerkingen Ritalin

Bij het voorschrijven en gebruiken van Ritalin is terughoudendheid geboden, vanwege de ernst van de bijwerkingen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:
  • Nervositeit
  • Prikkelbaarheid
  • Dysforiee
  • Slaapstoornissen
  • Hoofdpijn
  • Stijging van de bloeddruk en pols
  • Gewichtsverlies

Ernstige bijwerkingen Ritalin

Er zijn echter ook bijwerkingen mogelijk die ernstiger van aard zijn.
  • Ritalin kan het risico op een hoge bloeddruk, hartrtitmestoornissen en herseninfarceten verhogen. Als er al problemen zijn met hart en bloedvaten, is het gebruik van Ritalin levensgevaarlijk.
  • Bij 10 tot 20% van de kinderen die Ritalin gebruiken, treden slaapproblemen op.
  • Ritalin kan ook psychologische bijwerkingen hebben, zoals een toename van angstgevoelens, het optreden van tics, epilepsie, depressie, hallucinaties en psychose.
  • Bij langdurig gebruik van RItalin kan het hersenweefsel van kinderen worden aangetast en het herstel geremd worden. De hersenen van kinderen zijn volop in ontwikkeling: dit kan tot ontwikkelingsachterstanden leiden.
Gerelateerde artikelen
ADHD bij kinderen behandelen met methylfenidaatADHD bij kinderen behandelen kan op diverse manieren, met en en zonder medicijnen. Er zijn diverse ADHD medicijnen die A…
Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?Methylfenidaat is een stof die in de vorm van ADHD medicatie voorgeschreven wordt aan met name mensen met ADHD en/of ADD…
ADHD en RitalinADHD en RitalinSteeds vaker krijgen kinderen en jongeren met ADHD het geneesmiddel Ritalin voorgeschreven. Het gebruik van Ritalin bij…
Kinderen speed laten slikken voor betere schoolresultaten?Kinderen speed laten slikken voor betere schoolresultaten?Reeds een tiental jaren werd geconstateerd dat ouders vooral in de Verenigde Staten ertoe overgingen om hun jonge kinder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bijwerkingen Ritalin"

Reacties

Rick, 01-09-2017 03:03 #5
'De maximale dosis is 60 mg per dag. Bij slaapziekte is de dosis meestal 20 – 30 mg.'
Ik heb 160mg per dag voorgeschreven gekregen van de dokter toen ik 8 was dus dit klopte niet helemaal. Maar ik raad het niemand aan deze medicatie je levert er teveel voor in.

Ilse, 01-03-2016 15:04 #4
Hey, ik had een vraagje. Kan het zijn dat van de ritalin de maandstonden langer wegblijven?

Geurtje, 25-10-2013 08:46 #3
Ik heb zelf ritalin geslikt als kind en ik kreeg last van slapeloosheid nervositeit hallucinaties en werd daar dan weer extreem angstig van. De huisarts heeft me laten testen op epilepsie. Dat bleek het niet te zijn. Dus zijn de pillen afgebouwd en gestopt. Daarna waren die rare aanvallen weg. Ik blijk ook geen adhd te hebben (ben ik pas achter) vroeger waren er geen onderzoeken naar of psychologische hulp voor dus als een kinderarts vond dat jij een druk kind was kreeg je al de diagnose adhd en meteen ritalin voorgeschreven.

Monique Wurpel, 14-10-2013 21:08 #2
Onze dochter kreeg vreemde angsten, stemmen in haar hoofd, dwanghandelingen etc.
Toen ik dit als bijwerkingen las in de bijsluiter zijn we direct gestopt met de medicatie. Nu zijn de schoolresultaten weer stuk minder. Toch ben ik blij dat we gestopt zijn. Het kind was zichzelf niet meer. Alle angsten en vreemde handelingen zijn weer verdwenen.

Wil Velders, 07-12-2012 13:25 #1
Geachte heer of mevrouw,
Mijn Kleinzoon van 14 jaar slikt Ritalin, sinds een jaar, maar nu vergeet die heel veel dingen te onthouden, als zijn ouders er een keertje niet kunnen zijn voor dat die naar school gaat dan komt die te laat op school, vergeet zijn pillen en zijn brood. Nog een voorbeeld hij was laatst met zijn vader een kast in elkaar aan het zetten, toen zei zijn vader nu gaan we kast rechtop zetten, hij zei toen welke kast? Ik maak me er toch wel een beetje zorgen om.

Vriendelijke groet, een bezorgde Oma

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!